Bijwerkingen Enbrel

• areyan

Bij mijn weten heb ik niemand voor dom uitgescholden. Een forum wordt verondersteld een medium te zijn die mensen met dezelfde interesses samenbrengt, en eventueel de mogelijkheden biedt een discussie daarover open te trekken. Iedereen heeft het recht zich bij een bepaald gedachtegoed te scharen. Door mijn minder goede ervaringen met de voorhanden zijnde medicijnen kan ik mij zeer goed vinden in het betoog van L.A. Scheen. Wie kan mij dit kwalijk nemen? De agressieve aanval op mijn reactie vond ik dan ook erover. Ik heb trouwens geen zin om daar nog verder woorden aan te verspillen

• Beppie

Hallo beste mensen

Ik heb ook besloten om aan de biologicals te gaan, vele medicijnen gebruikt , niks helpt alleen maar ziek van de bijwerkingen.

as maandag ga ik voor het eerst enbrel gebruiken,tja wij willen allemaal wel zonder die medicijnen door het leven,

maar helaas,

zo zonde die aanvallen op de mensen in dit forum. wij zitten teslotte allemaal in hetzelfde schuitje..

ik ben niet hulp behoeftig, maar soepel gaan de dingen allerminst.

wij zullen ook vertrouwen in de artsen moeten houden, anders blijven we nergens.

allemaal veel sucses met jullie keuzes.

Beppie

• loes

hallo allemaal,

ik heb vandaag te horen gekregen, dat ook ik moet gaan injecteren met enbrel.

nu ik zo de berichten lees, ben ik heel bang geworden .

over 2 weken ga ik eraan beginnen, maar twijfel nu enorm.

mijn reumatoloog uit het erasmus ziekenhuis in rotterdam zei dat de bijwerkingen zijn, eerder kans op infectie,s en ja een verhoogte kans op kanker.

maarja wat moet je dan?? ik wil mijn leven terug.

binnenkort moet ik naar de reumaconselent en zal het haar ook eens vragen.

is het zo, dat als je er aan begint, het nog een aantal weken kan duren, voordat je iets gaat merken dat het werkt?

allemaal sterkte, en ook met de keuze maken, want dat is toch wel heel moeilijk.

groetjes louise

• aletta

Hoi Loes

Dit is precies waarom ik TS en wat anderen dingen kwalijk neem hier. Het bericht is niet helemaal fair en er kloppen dingen niet in. Ieder medicijn heeft bijwerkingen, en bij ieder medicijn KUNNEN ook erge bijwerkingen optreden. Nu wordt gezegd dat Enbrel een verhoogde kans op kanker geeft, ik hoorde dat 6 jaar geleden niet.

Het heeft me mijn leven teruggegeven. En de kans op kanker is toch al meer dan 30% (1op de 3 Nederlanders krijgt kanker!). Laat je je beleg ook staan? Eet je nog steeds het goedkope vlees uit de super? Heb je vroeger als kind ook gespeeld met speelgoed waar weekmakers in zaten? Al deze dingen zijn gevaarlijker en hebben een hogere kankerverwekkende waarde dan Enbrel.

Laat je niet bang maken. Maak je eigen keuze. Het is normaal dat je twijfels hebt. Het is ook niet niets dat je gaat injecteren. Maar bedenk wel dat extreme bijwerkingen zoals door TS vermeld een minderheid vormen. Dat de meeste mensen die Enbrel gaan gebruiken er zich veel beter bij voelen dan ze jaren gedaan hebben.

Bij mij werkte Enbrel vanaf dag 1. Toen ik 3 spuiten (spoot 2x per week) had gehad kon ik ineens weer in de bergen lopen, terwijl ik dreigde in een rolstoel terecht te komen voor de enbrel. Ik kon weer 40 uur werken. Kon weer een leuke moeder en vrouw zijn.

Heel veel sterkte met je besluit!

• areyan

Alleta, je blies tegelijk warm en koud toen ik aanhaalde wat een rotzooi wij allemaal ‘moeten’ innemen, terwijl jezelf toch hebt vermeldt dat de enbrel op termijn niets meer uithaalde? Heb ik trouwens niet gezegd dat ook ik een jaar enbrel nam zonder bijwerkingen? Enkel bij aanvang merkte ik een lichte daling van de ontstekingen. Laat ons bijwerkingen even voor wat ze zijn, want ieder medicijn heeft nare bijwerkingen. Elke medicatie die de ra te lijf gaat is ‘zware’ medicatie, laat ons daar geen doekjes omwinden. Maar ik blijf nog altijd bij mijn bewering dat ieder medicijn inzake ra niet meer dan een bepaalde tijdsduur overbrugt. Het is niet alleen vanuit mijn ervaring dat ik dit heb kunnen vaststellen, honderden medepatiënten kunnen dit getuigen. Ik begrijp ook wel dat een moeder met kinderen al dik tevreden zal zijn als zij eens lekker met haar kinderen kan ravotten, en in die zin is ieder nieuw product een welkome oplossing. Een reddingsboei om zich aan vast te klampen. Al is ze maar tijdelijk. Er zullen altijd gevallen tussen zitten die achteraf zullen verklaren dat ze ‘genezen’ zijn. Misschien waren die mensen gewoon geen ‘zware’ gevallen en waren zij ook zonder die medicatie opnieuw in de running. Ooit gehoord over het placebo-effect?

• aletta

aeryan

Hierin ben ik het helemaal met je eens. Ieder medicijn heeft een beperkte “ tijd”. Bij mij was dat voor Enbrel 5 jaar. Maar 5 jaar leven terug is wel fantastisch. Geen ontstekingen gehad in die periode, tot op het laatst toen de werking dus minder werd. MTX was overigens maar 3 jaar met veel bijwerkingen. Ik zou zo dezelfde keuze weer maken!

En een placebo effect dat 5 jaar werkt? Lijkt me ook wat overdreven.

Ik zeg zeker niet dat medicijnen zoals Enbrel zaligmakend zijn. Het beste is altijd nog dat je ze niet nodig hebt. Maar om zo kort door de bocht te zeggen dat je vanwege bijwerkingen, die echt niet bij iedereen voorkomen en eerder uitzondering dan regel zijn, per definitie moet besluiten om maar niet aan biologicals te beginnen vind ik te kort door de bocht. Dat is wat ik jou en TS een beetje kwalijk neem. Overigens heb ik TS verder niet meer gezien hier op het forum, jammer.

• areyan

Inderdaad, waar is TS gebleven? Beter nog, wie was TS trouwens?

Sorry Aletta, het was niet zo bedoeld. Vijf jaar van je leven pijnloos leven lijkt me een utopie. Ik kijk vol spanning uit naar een nieuw geneesmiddel dat nu eens ‘echte’ mirakels verricht. Blijkbaar nog niet voor morgen?

• loes

hoi allemaal,

ik heb er toch voor gekozen om enbrel te gaan gebruiken. afgelopen vrijdag, nu 4 dagen geleden, heb ik mijn eerste injectie gehad. en het viel reuze mee. ik heb die kant en klaar prikken, en dat is zo gebeurd, tuurlijk voel je het wel, maar niet erg. tot nu toe heb ik nergens geen last van, niet rood, geen jeuk, geen bult. dus ik ben benieuwd.

je krijg er heel veel begeleiding bij, en ik vind dat fijn. ook de spullen die ik thuis heb gekregen, een map met dvd en informatiefolders, magazines, een mooie tas ook met informatie, koeltasje met koelellement.ik word een jaar lang gevolgd, ze bellen mij steeds op van zorg support.

ik hoop dat het zo blijft, ik hou jullie op de hoogte.

groetjes louise

• Sacha

Ja Loes, zorgsupport is heel erg fijn, k'heb zelf ook de Enbrel via hun.

Word netjes een week voor de spuiten op zijn gebeld wanneer de nieuwe gebracht kunnen worden en….

je kan nog kiezen ook, ochtend, middag of avond bezorging.

Suc6 met je Enbrel k'hoop je spoedig resultaat ervan hebt.

Groet van Sacha

• loes

hallo allemaal,

morgen ga ik voor de 6 de keer prikken, en het werkt echt!!! bij mij wel.

ik heb gewoon mijn leven terug, kan bijna alles weer. ik heb geen last van bijwerkingen, dus hopen dat het zo blijft.

dus laat je niet bang maken door al die rot berichten, het kan dus ook goed gaan.

ik hou jullie op de hoogte.

groetjes louise