Reuma reis, wie gaat er dit jaar?

• aletta

Het gaat er steeds meer op lijken dat ik ook spontaan naar igalo ga op 27 maart a.s.

Ik krijg 855 euro vergoed, en dat samen met de aanbieding maakt dat het financieel haalbaar is. AL schoot mijn man in de stress toen hij zich realiseerde dat hij dan 2 weken voor zichzelf moet koken EN boodschappen halen. En dat dan zijn eigen moeder en mijn moeder als 2 kloeken op de stoep zullen staan om voor die arme in de steek gelaten man te gaan zorgen.

Ik denk dat hij 10 kilo aankomt in 2 weken en geen sprietje groente ziet hahaah

• Marieke (Beheerder)

Hoi dames,

Kijk nog even naar mijn gewijzigde zoekprofiel hierboven. ;-)

Voorjaar 2013 is voor mij niet haalbaar die sla ik over helaas.

Groetjes Marieke (beheerder)

• aletta

Marieke, dan gaan we gewoon volgend voorjaar met zijn allen :)

Overigens ben ik wel heel erg allergisch voor honden en katten. Mede daardoor hou ik er ook niet zo van en ben ik er liever niet bij in de buurt…

• Marieke (Beheerder)

Hoi,

Ik wel voor katten, honden niet. Maar ik was niet van plan m mee te nemen hoor … :D

• aletta

Ik was denk ik iets te enthousiast ….

wat een ellende met mijn verzekering zeg. Ik krijg een vaag machtigingsformulier waar je van alles aan kan kruisen, behalve kuurreis. Ik krijg ook een lijst met kuuroorden. Als ik een kuurreis ga doen met indicatie RA dan krijg ik 885 als ik naar een vande oorden op de lijst ga…. en mijn arts moet wel weten hoe hij de machtiging invult. ok dat klinkt best simpel toch?

Helaas heb ik dus op dit moment een mij onbekende behandelend arts omdat mijn oude arts per 1 januari ineens met pensioen is gegaan, en ik dat pas hoorde toen ik daags voor kerst belde voor een afspraak….. mijn nieuwe arts wil em eerst zien, en dat kan pas 8 maart. En ik wil 27 maart WEG (omdat ik wegens verplichtingen later in april niet kan, en ook graag van de huidige aanbieding gebruik wil maken….

Blijkbaar kiest het IZA voor onbekende kuuroorden. Ik kan via internet alleen roemeense websites etc vinden (zonder engelse vertaling) en GEEN ENKELE nederlandse reisagent die reizen naar de in de lijst genoemde kuuroorden aanbied. Enige uitzondering erop is de link die hier eerder ergens stond (Fontana Traval naar Igalo). Nou zou ik dat gewoon best wel willen, maar eigenzinnig als ik ben, wil ik ook weten wat bijv de kosten zijn om naar die andere kuuroorden te gaan.

Ik dus contact opgenomen met mijn verzekeraar, maar die zijn uiteraard geen reisburo (ja dat snap ik, maar als je me een lijst geeft met plaatsen waar ik heen mag, dan wil ik eigenlijk ook wel graag weten hoe ik er moet komen!)

Kortom…. ik heb nu zeker ook een anti stress kuur nodig naast de reuma kuur…. ofzo…. grrrrrrrrr

• Sandrab

Er wordt in het hotel Engels gesproken en sommige spreken Duits.

Fontana is een Nederlandse organisatie , dus dat is geen probleem

Een complete kuur is 6 dagen in de week, gemiddeld 5 kuren op een dag.

Vorig jaar zag mijn kuur er zo uit :

8.00 tai chi

8.30 massage

10.00 modderpakking

11.00 aqua gym

13.00 individuele fysio/ gym

Sommige kuren had ik iedere dag en sommige wisselde ik af met een lasertherapie of magneettherapie.

Iedere behandeling duurt half uur. De laatste kuur is altijd rond half 2/ 2 uur klaar en dan ga ik altijd rusten

Meestal rond 4 uur even over de boulevard wandelen en savonds op tijd weer in mijn bedje.

Het kuren is erg intensief, maar iedereen reageert er anders op. Het resultaat is , dat ik er, nadat ik een aantal weken thuis ben, veel energie van krijg.

Op zondag heb je de vrijheid. Fontana organiseert hele mooie excursies. De eerste jaren heb ik dat wel gedaan, want ik wilde toch iets van het land zien.

Ik neem zondag altijd als extra rustdag, rustig ontbijten, even zwemmen en terrasje pikken in de heerlijke zon.

Wat de leeftijd betreft heb je wel gelijk. De gemiddelde leeftijd ligt hoog. Ik was 39 toen ik voor de eerste keer ging( ben nu bijna 44)

Maar omdat je met gelijkgestemden bent, maakt leeftijd niet zoveel uit. Wij hebben ondertussen een vaste groep variërend van 43 tot 62 jaar. Mijn ervaring is dat ik ook heel veel geleerd hebt van de wat oudere mensen, die al langer reuma hebben. Dat is trouwens sowieso een zeer grote toegevoegde waarde van het kuren. Je hoort verhalen van anderen en pikt daar weer uit wat voor jou relevant is.

Gr. Sandra

• aletta

Pffff vandaag na 12 mails heen en weer EINDELIJK een normaal en fatsoenlijke mail van mijn verzekering gekregen. Als ik naar Igalo ga krijg ik maar 300 euro vergoed. Dat is voor mij dus direct einde verhaal mbt een kuurreis. Met mijn huidige inkomen kan ik simpelweg geen 1000 euro erbij leggen.

Ze vergoeden wel 885 euro, maar dan alleen de behandelkosten. Dit kun je dus nergens lezen op de website ofzo of in de polisvoorwaarden. Als jurist weet ik dan weer genoeg mogelijkheden om daar tegenin te gaan, maar daaar heb ik geen zin in.

Ben wel blij dat ik nu precies weet hoe het zit! Ben wel heel benieuwd hoe dat bij jullie verzekeringen zit (want dan stap ik misschien wel gewoon over komende december)

• Marieke (Beheerder)

Hoi Aletta,

Raar verhaal… Reizen die niet te boeken zijn, kleine lettertjes?

Geen idee hoe het bij Agis is want ik ben simpelweg nog nooit geweest maar misschien weet iemand hier meer.

Na even in mijn polisvoorwaarden te hebben gekeken vond ik dit:

Verzekerden met een reumatische aandoening kunnen indien zij aanvullend verzekerd zijn een vergoeding krijgen voor een kuurbehandeling. Bij een kuurbehandeling moet het programma in zijn geheel doorlopen worden onder (para)medische begeleiding.

Wat vergoedt de aanvullende verzekering?

De verblijfskosten in een hotel of kuuroord in Nederland of het buitenland, de eventuele vervoerskosten (m.u.v.), de boekingskosten, begeleidingskosten, luchtvaartbelasting, kosten garantiefonds en toeslag 1 persoonskamer.

Waar kunt u naar toe?

Een erkend kuuroord waarmee Agis afspraken heeft gemaakt.

Heeft u een verwijzing nodig?

Ja, u hebt een verwijzing nodig van een reumatoloog (alleen de eerste keer is een verwijzing noodzakelijk).

Waar moet u op letten?

Om de kwaliteit van het kuuroord te kunnen garanderen kan Agis u vragen een enquête in te vullen over de geleverde zorg in het kuuroord.

Welke kosten zijn voor u?

Het eigen risico is niet van toepassing.

Reiskosten naar het vertrekpunt van bus, vliegveld, de grens of per eigen vervoer naar een kuuroord

Verder levert Agis een lijst van reisbureaus waar je kunt boeken en plaatsen waar je naar toe mag via die reisbureaus maar die plak ik hier niet want die is enorm lang.

• aletta

Dat klinkt een stuk beter dan mijn verzekering (IZA)!

• Jopie1982

Ben heel benieuwd of iemand weet hoe het bij OHRA zit.

ik geloof dat ik best behoorlijk wat vergoed krijg, maar ja, kleine lettertjes……ik ga even bellen.

Want wil wel echt heel erg graag. Ik zal jullie ook even op de hoogte houden als ik wat van mijn verzekering weet.