Onrust over uitkering Wtcg-geld

• Marieke (Beheerder)

Hoi,

en ik ben vorig jaar zo gek geweest bezwaar aan te tekenen, daarna naar de rechtbank te gaan en ik heb het alsnog niet gekregen (oftewel nog meer geld kwijt) omdat het probleem niet AANTOONBAAR bij het CAK lag…

Sterkte,

Marieke (beheerder)

• Anske

Beste Marieke,

Volgens mij heb jij het over de teruggave eigen risico ( in 2009 54 euro).

Over deze teruggave heb ik ieder jaar een bezwaarschrift ingestuurd en telkens afgewezen. Ik kwam niet aan de 180 dagdelen in een jaar ( Remicade).

Over de terrugave Wtcg was ik ontzettend verbaasd dat ik in december 2010 een teruggave van € 300 heb gekregen.

Ik heb geen fysiotherapie, geen hulpmiddelen, geen huishoudelijke hulp enz. enz. wel 35 jaar ervaing met RA. Ik begrijp ook niet dat sommige mensen die recht op de Wtcg hebben dit niet uitgekeerd krijgen.

• Marieke (Beheerder)

Hoi,

Klopt maar blijft een Cak kwestie… Ik heb geen vertrouwen meer in het CAK of in de beoordeling van bezwaarcommisies of rechtbank. Ook al had ik aantoonbaar recht op het geld, dat deed er niet meer toe bij de rechtzaak. Het CAK had die gegevens niet gekregen (van zorgverzekeraar) het na mijn bezwaar weer niet gekregen en had dus geen reden om aan te nemen dat ze het fout hadden. Rechtbank concludeert dat ondanks mijn aantoonbaar verweer het CAK niets te verwijten valt en dat ik dus de zorgverzekeraar voor het gerecht moet slepen en niet het CAK. Geen geld dus maar alleen de mogelijkheid civiel de zorgverzekeraar voor de rechtbank te slepen… Ik begrijp het aan de ene kant wel maar aan de andere kant ook niet. Ik ben maar niet tegen de grote jongens van mijn zorgverzekering gaan procederen om die 54 euro.

In het geval van Wtcg vrees ik dat het CAK zich op hetzelfde kan beroepen.

Groetjes Marieke (beheerder)

• miranda1963

Hoi Marieke,

Bedankt voor de tip.

Alleen in mijn geval heb ik een aanvraag ingedient en hierbij zelf mijn bewijslast verzameld en meegestuurd. Dus niet via de zorgverzekering, want die had er geen zin in om mij te helpen. Dus alle bewijzen heb ik zelf erbij gedaan (fysio, apotheek, bewijs van levering van mijn nieuwe trippelstoel) en dan nog wordt het afgewezen. Dus er zit ergens een fout.

Het klopt dat normaal gesproken alle instanties die van belang zijn (dus ook de zorgverzekering) gegevens aanvoert aan het CAK en naar aanleiding daarvan krijg je bericht. Het is dus al wel duidelijk dat daar al iets is mis gegaan. Vraag ik het zelf aan met bewijs en dit geeft nog problemen. Maar ik laat het er nog niet bij zitten. Het gaat wel om € 500. Dat vind ik een hoop geld!

Groetjes Miranda

• Marieke (Beheerder)

Hoi,

ook ik had medicijnlijsten van de apotheek meegestuurd en fysio-rekeningen etc. etc.. Het CAK heeft geen plicht dat na te kijken. Als de verzekeraar nee zegt is dat voor hen genoeg om het af te wijzen…

Groetjes Marieke (beheerder)

• tecko

Hangt het er soms nog van af bij welke zorgverzekeraar je zit? Misschien dat je dan de moeglijkheid hebt als blijkt dat het om 1 verzekeraar gaat dat men gezamelijk de verzekeraar eens op het matje roept.

Dit is toch te zot voor woorden.

gr. Marja

• miranda1963

Inmiddels heb ik gebeld met de zorgverzekeraar en zoals ik al had verwacht, kan deze niets voor mij doen. Volgens hun wordt alles keurig naar het Cak gestuurd. Dit is echt om moedeloos van te worden.

Nu dus maar twee weken wachten en weer bellen met het Cak. Dan kunnen hun in de computer alles bekijken en kan ik een verzoek doen om inzage. Zodat dan hopenlijk duidelijk is waarom ik een NEE krijg en dan kan ik mijn bezwaar toelichten.

Ik heb inmiddels op verzoek van het Cak al wel een bezwaar ingedient om de termijn niet te laten verstrijken. Overigens zonder bewijslast want dat kon later nog wel. Zo werd mij gezegd.

Ik heb rechtsbijstand, dus mocht het nog tot het hekje (rechter) komen, dan ga ik zeker door om mijn recht te halen. Of misschien een mail naar Radar of Kassa. Ik heb niets te verliezen!

Ik hou jullie op de hoogte

Groetjes Miranda

• Anske

Beste Miranda,

Ik ben al vanaf 2008 bezig om vergoeding te krijgen over: compensatie eigen risico ( Niet WTCG). Verder heb ik heel veel instanties ( o.a. Radar - Kassa - Min. van VWS - CG- raad - Reumalijn enz. enz. geinformeerd over deze tegemoetkoming die maar telkens door het CAK werd afgewezen.

Zie bericht welk ik gekregen heb ( dec. 2008) van de ziekenkostenverzekeraar.

Onlangs hebben de Zorgverzekeraars Nederland om de tafel gezeten met het CAK. Er is op dat moment afgesproken dat het CAK alle vragen en klachten rond de procedure van de compensatieregeling met betrekking tot het eigen risico en de indeling van de FKG afhandelt. De compensatie van het eigen risico is een overheidsregeling die wordt uitgevoerd door het CAK.

Het spijt me u niet van dienst te kunnen zijn

Maar nu wel € 300 gekregen WTCG en hier had ik niet opgerekend.

groetjes Anske

• petra

Allemaal een brief schrijven naar het ministerie van vws want die maken de eisen ,waardoor de meesten van ons buiten de boot vallen.

• miranda1963

Ik begrijp niet dat het CAK niet de plicht heeft de bewijslast te controleren? Dat zou betekenen dat bezwaar maken dus nooit zin heeft.

Waar dient het bezwaar dan voor? Als mijn bewijslast gewoon de prullebak in gaat, dan heeft het geen zin om hier moeite voor te doen.

Ik wacht nog steeds op bericht van het CAK met info over waarom het is afgewezen. Duurt helaas weer eens zes weken. Mocht daar hopenlijk duidelijkheid in zijn en het ligt bijvoorbeeld aan mijn zorgverzekering, dan ga ik maar weer eens met ze bellen waarom de gegevens over mij niet goed worden doorgegeven. Telefonisch beweren ze van wel?!

Moet ik dan de zorgverzekering voor de rechter dagen als het aan hun ligt? Om het CAK aan te spreken heeft dus helemaal geen zin.

Groetjes Miranda