Onrust over uitkering Wtcg-geld

• Anske

Onrust over uitkering Wtcg-geld

Veel mensen hebben deze maand tot hun verbazing een Wtcg-toelage gehad, terwijl ze niet chronisch ziek of gehandicapt zijn. Daarnaast zijn er ook veel mensen die niks krijgen, terwijl ze wel tot de doelgroep behoren. De CG-Raad vindt dat de regeling daarom met spoed moet worden verbeterd.

De Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten (Wtcg) is eind 2008 overhaast ingevoerd. De CG-Raad heeft er toen nadrukkelijk op gewezen dat de afbakening van de doelgroep grote gebreken vertoonde en dat uitstel van de regeling gewenst is. Daar is door het toenmalige kabinet Balkenende geen gehoor aan gegeven. Het resultaat is nu dat veel mensen die het geld niet nodig hebben, wel geld krijgen. Daarnaast zijn er ook veel mensen die onterecht geen geld krijgen. Zoals blinden en mensen met zeldzame aandoeningen.

Meerkosten

De Wtcg is een regeling die speciaal bedoeld is voor chronisch zieken en gehandicapten die meerkosten hebben door hun aandoening. De afbakening van de doelgroep is vanaf het begin echter een probleem geweest. Die gebeurt namelijk op basis van zorg- of medicijngebruik. Maar het slikken van bijvoorbeeld een bepaald medicijn hoeft helemaal niet te betekenen dat iemand echt meerkosten heeft en tot de beoogde doelgroep behoort. Dat leidt er nu dus toe dat een deel van de mensen onterecht geld krijgt. Hierdoor komt de hele regeling in een slecht daglicht te staan. Terwijl de echte doelgroep deze financiële steun in de rug juist hard nodig heeft.

Andere systematiek

De CG-Raad heeft vanaf het begin gepleit voor een andere afbakeningssystematiek. Daarbij moet gekeken worden naar de beperkingen die mensen van hun aandoening ondervinden in het dagelijks leven. Dat geeft een veel betere indicatie van hun meerkosten dan de nu gebruikte criteria. TNO is inmiddels met een onderzoek hiernaar bezig. Daarbij wordt onderzocht of het classificatiesysteem ICF voor deze verbetering van de afbakening kan worden gebruikt. Dit onderzoek zal begin volgend jaar naar de Kamer worden gestuurd.

bron CG-raad 09-11-2010

• 0

ik vind het zoiezo heel raar dat de 1 300 euro krijgt en de ander 500 euro. wie bepaalt de mate van meer of minder gehandicapt? heel vreemd.

• Joke (moderator)

maar gaan ze nog wat doen aan het feit dat veel mensen onterecht

deze uitkering gaan krijgen in december. of laten ze het hierbij

gewoon zitten.

Wie weet dat.

Ik heb nl een neef van 18 die nooit ziek is of wat heeft ook geen

medicatie gebruikt en die kreeg ook bericht dat hij 350 euro krijgt

In december hij vond het geweldig is nog student zijn ouders

belachelijk ze hebben besloten als hij het idd krijgt om het

minimaal 2 jaar weg te zetten op de spaarrekening van mij neef

En hebben ze dan nog niks gehoord dat mag hij het gebruiken.

Liefs Joke (moderator)

• angelique1

ik ben ook erg benieuwt hoe ze dit gaan oplossen allemaal

• miranda1963

Mijn man kreeg bericht dat hij € 300 terug krijgt (geen chronisch patient) en ik met RA, en dus hulpmiddelen, fysio en medicatie heb nog steeds geen bericht. Volgens de test krijg ik € 500 maar als ik middels de site van het CAK inlog geeft hij weer dat er geen klantgegevens bekent zijn over mij???

Terwijl ik van het CAK wel bericht heb van de teruggave van € 54 voor het eigen risico. Dus ben ik toch bij hun bekend?

Ik snap er werkelijk helemaal niks van. Het enige wat ik kan doen is afwachten of ik alsnog bericht krijg of eventueel gaan bellen.

Groetjes Mir@nd@

• sieneke

Ik snap ook niet waarom de 1 al wel bericht heeft en de andere niet.

mijn man heeft ra spuit al jaren mtx en nu ook enbrel heeft hulpmiddelen.

ik heb hulpmiddelen en huishoudelijke hulp.

nu telt mijn huishoudelijkehulp dit jaar nog niet mee omdat dit een pgb is.

Ze hebben mooie regelingen ontworpen maar ze werken niet.

Na 15 november kan iedereen een aanvraag formulier aanvragen bij het cak, je moet dan wel zelf voor de bewijsstukken zorgen.

Sieneke

• miranda1963

Ik heb er een telefoontje aan gewaagd.

Een erg vriendelijke man vertelde mij dat de hele maand november nog beschikkingen worden verstuurd. Ze lopen blijkbaar een beetje achter. Helaas kon hij mij verder niet helpen, omdat hun computer kuren had. Hij verwachte naar aanleiding van mijn verhaal dat ik zeker in aanmerking kom. Dus geduld hebben en mocht ik 1 December nog niets hebben vernomen, moest ik even weer bellen.

Ook werkt de DigiD-functie via hun site niet optimaal, dus het kon kloppen dat deze aangaf dat ik bij hun niet bekend ben, terwijl dit wel zo is. Dus dat schiet ook niet op.

Tot zo ver de laatste up-date.

Groetjes Mir@nd@

• miranda1963

Helaas heb ik dus moeten bellen. Nog steeds geen beslissing gekregen. Volgens het CAK zijn er mensen die geen bericht hebben gehad omdat een instantie (dat kan de zorgverzekering, belasting of een andere instelling zijn) hun gegevens niet of onvoldoende hebben doorgegeven aan het CAK. Nu moet ik het dus zelf gaan aanvragen.

Dit betekent dat ik buiten het invullen van het formulier, wat niks voorstelt, ook bewijzen moet gaan aanleveren over mijn medicijngebruik, fysiotherapie en aanpassingen in huis. Ik gebeld met de Menzis. Deze deden al moeilijk, was voor hun veel werk (wel 2 a 3 weken) voordat ze alles hadden verzameld en was het handiger dat ik de apotheek en fysio zelf ging bellen. Het lijkt wel of ik de enige ben met dit verzoek! Gelukkig was dit voor de apotheek geen probleem (even een uitdraai van de comp) maar voor de fysio was het een probleem. Die wist niet of hij al de gegevens van vorig jaar uit de computer kon krijgen??? Ik loop dat al 20 jaar en heb iedere twee weken fysio. Hoe moeilijk kan het zijn? En of ik het zelf had bijgehouden? Nee, natuurlijk niet als je denkt het nooit nodig te hebben. Alles wordt regelrecht naar de Menzis gestuurd dus ik krijg nooit een rekening van iets en nu moet IK het gaan aantonen. Een beetje de omgekeerde wereld.

Nou lekker weer allemaal pfffff

Je wordt ook zo moe van al die instanties die niet meewerken en moeilijk doen. Gelukkig heb ik van de trippelstoel zelf een bewijs van ontvangst. Scheelt een beetje.

Ik krijg de indruk dat het voor de Menzis te veel werk is, terwijl zij waarschijnlijk de schuldige zijn die verzaakt hebben info door te geven. Deze partij is de enige waar ik eigenlijk alle bewijslast hebben liggen.

Inmiddels is het CAK al wel overgegaan tot het uitkeren van het wtcg-geld.

Groetjes Mir@nd@

• 0

hoi miranda

lees hier jouw verhaal en lees over menzis

wij zijn zo stom geweest om per 1 januari 2010 over te stappen naar menzis als zorgverzekeraar.

niks als ellende gehad met menzis! ze hebben bij ons veel fouten gemaakt ,en als je klaagt geven ze niet thuis.

ik stap per 1 januari 2011 gauw weer over naar mijn oude zorgverzekeraar. ben echt helemaal klaar met menzis!

sterkte er mee.

• Henk

Beste mensen,

Je kunt ook op de website www.hetcak.nl een aanvraagformulier uitprinten. De informatie die je nodig hebt dien je bij de zorgverlener op te vragen. Dus de fysio, apotheker, ziekenhuis. De zorgverzekeraar kan jullie hier niet bij helpen.