Fraude met PGB-budget

• bobke (moderator)

Hoi,

bij chronische zorg (langer dan drie maanden) mag je partner de verzorging doen maar hoeft hij dit niet. Doet hij de verzorging wel dan kun je hem hiervoor betalen uit je PGB. Het is wel zo dat je verplicht bent de wettelijke afdrachten voor loon hierover te betalen. Maw opgeven aan de belastingdienst en/of bijvoorbeeld via de SVB uit laten betalen.

veel informatie over PGB kun je vinden op de site www.persaldo.nl

Groetjes Marieke alias bobke (moderator)

• karin

hoi,ik werk met een meervoudig gehandicapt meisje en krijg evenals mijn 6 andere collega"s een loon uitbetaald vanuit haar pgb.ben dus bij haar in dienst.uit ervaring weet ik wat voor administartieve rompslomp dit meebrengt voor haar ouders.alles moet nml verantwoord worden.ouders betalen zichzelf niet!maar steken een hoop tijd en extra geld in haar verzorging,omdat dit in een instelling niet te doen is.daar is geen 24 uur 1op 1 begeleiding.zij heeft een nogal complex ziektebeeld.wij kunnen haar geen minuut alleen laten,er is altijd iemand bij haar.als er s nachts eens geen hulp is,dan liggen de ouders met een babyfoon naast zich of zijn de hele nacht wakker omdat ze niet slaapt.hun werk gaat gewoon door.de mensen die misbruik maken van een pgb zouden ze inderdaad aan moeten pakken,je hebt een pgb niet voor niets,daar is al goed naar gekeken of je dat nodig bent en hoeveel je nodig bent.helaas lijden inderdaad weer eens de goeden ondre de slchten en krijgt het pgb een rare naam.kan hier best boos om worden,heb zelf reuma en nog geen pgb nodig,maar je weet het nooit,kan ook ineens nodig zijn voor mezelf,dan zou het jammer zijn dat het ondretussen verpest is door misbruikers.karin

• rob

Toch is fraude bij sommige budgetten toch heel verleidelijk, zo ondervondt ik.

Toen een vriendin me vroeg haar boekhouding te helpen organiseren deed ik dat graag! Ze heeft een budget voor haar dochter van zo'n 20.000euro! …toen ik haar PGB rekening zag ,zag ik alleen maar Pin - Transacties en cash opnames! Ook lagen er voor snel gerekend 4.000euro “echte” “verantwoordings-formulieren” !! Ik schrok me rot??!! In die Periode bleef haar dochter wel eens logeren bij een leraar…..zo vaak?? vroeg ik nog….nee zij ze, maar hij betaald gewoon belasting en die geef ik hem dan terug…zo hou ik in de vakantie wat over…?!! Nou ,ik had het snel gezien .Een meisje die geen professionele hulp krijgt een moeder die voor 16.000euro in een jaar gaat shoppen en op vakantie gaat………….

Ik ben maar gegaan ,ik wordt misselijk als er zo met hulpverlening voor kinderen geknoeit kan worden ! Bah..bobke (moderator) schreef:

>

> Hoi,

>

> Ben het met de reacties eens maar….

>

> aan de andere kant denk ik ook wel eens… ik heb zelf een

> PGB en vind soms de scheidslijn tussen wat “zorg” of "geen

> zorg" is wel moeilijk maar heb niet het gevoel misbruik te

> maken van mn PGB en gebruik hem wel degelijk voor zorg. Het

> grote voordeel vind ik dat je het kunt verdelen naar wanneer

> je het het meest nodig hebt. Gaat het minder goed met mij dan

> kan ik meer hulp inschakelen en gaat het beter met mij dan

> minder hulp.

>

> Maar goed, voor jullie de volgende dilemma's…

>

> Hulp met het zetten van mn spuit omdat ik het ff gewoon zat

> ben ook al kan ik best zelf spuiten…

> Iemand die mn rolstoel duwt en me helpt als ik een keer

> kleren wil kopen wat anders echt niet lukt en wat met hulp al

> veel energie kost…

> Mag ik nu ik er hulp voor krijg nog elke dag geholpen worden

> met douchen of is bv 2x per week douchen ook wel genoeg…

>

> etc. etc.

>

> Groetjes Marieke alias bobke (moderator)

• beheerder

Triest Rob, triest. :-(

Paul (beheerder)

• Murkje

Gisteravond gezien op tv bij SBS Red mijn vakantie: een gezin, met een autistische zoon, heeft een reis geboekt naar Turkije, in een 5* hotel, kosten: 11.000,= euro. Ik dacht gelijk: van het pgb? Het is een hoop geld voor een “normaal” gezin. Ik heb hier geen bewijzen voor natuurlijk, maar het lijkt mij wel duidelijk.

Waar ik wel een bewijs voor heb is: een gezin (voor pgb: altijd geld tekort), nu met pgb: o.a. een luxere auto, een Amerikaanse koelkast, een plasma tv, een reis met 5 personen naar Indonesië.

Mensen die kei-hard werken voor hun geld kunnen zich dit allemaal niet permitteren.

Ik vind pgb een waardeloos systeem. Het werkt fraude in de hand. Meer dan wij weten!!

• Jermo

die fraudeurs zouden eens hard aangepak moeten worden , maarja hoe krijg je ze te pakken ?

• murkje

Nou, gewoon doorgeven aan een Zorgverzekeraar bij je in de buurt.

• jermo

maarja dan heb je het doorgegeven , en dan er valt toch weinig te bewijzen

• Murkje

Dat is dan de taak van het Zorgkantoor, mits ze stront in hun ogen hebben.

• jermo

maarja is dat dan niet de taak van de sociale dienst om dat uit te zoeken ?

Dit topic is gesloten, er kunnen geen reacties meer worden geplaatst.