Fraude met PGB-budget

• beheerder

Fraude met PGB-budget

Frauderen met het persoonsgebonden budget (pgb) waarmee zieke of gehandicapte mensen zelfstandig zorg inkopen, blijkt kinderspel. Budgethouders zetten zelfstandig hulpverleners onder druk om valse urendeclaraties te ondertekenen en fiscaal te frauderen, zo blijkt uit onderzoek van Sp!ts. Budgethouders kunnen met deze methode geld dat bedoeld is om hulpverleners in te huren gedeeltelijk in eigen zak steken. Daarbij gaat het soms om duizenden euro’s per jaar.

Ook komt het voor dat budgethouders zelfstandige hulpverleners helemaal niet of slechts gedeeltelijk uitbetalen. Verder melden hulpverleners dat ouders van chronisch zieke of gehandicapte kinderen het budget gebruiken om hun salaris aan te vullen.

De belangenorganisatie voor budgethouders Per Saldo reageert geschokt. “Dit soort berichten zijn de doodsteek voor het persoonsgebonden budget”, zegt Aline Saers, directeur van Per Saldo. Saers kent zelf geen gevallen uit de praktijk maar kan ook niet uitsluiten dat dit wel gebeurt.

Twee professionele hulpverleners bevestigen onafhankelijk van elkaar de hierboven beschreven vormen fraude. Uit angst cliënten te verliezen, doen ze dat anoniem. Uit hun verhaal blijkt onder meer dat de fraudeurs meerdere methodes hebben om te frauderen. De meest voorkomende is fraude met urendeclaraties, zo blijkt ook uit de boekhouding van één de klokkenluiders.

Budgethouders krijgen aan het begin van het jaar een vastgesteld bedrag op hun persoonlijke rekening gestort om ‘zorg op maat’ in te kopen. “Maar als ze meer hebben gekregen dan ze nodig hebben, dan willen ze dat geld niet terugstorten”, vertellen de klokkenluiders. In plaats daarvan maken ze valse urendeclaraties en zetten hulpverleners onder druk om die te tekenen. ,,Als je niet tekent, dan huren ze je niet meer in.“ Vervolgens krijgt de hulpverlener het bedrag op zijn rekening gestort. De loonbelasting wordt overgemaakt en de rest moet dan weer worden teruggestort naar de budgethouder. ”Dit is het gat in het systeem. Zolang de administratie klopt, kan niemand dit achterhalen."

bron: SP!TS

• Frans van den Broek

En weer een volgende kleine groep mensen die het verpest voor de rest.

Jaren lang hebben we het erg goed gehad in ons land, maar zoals in vele gevallen in het verleden, gaat het ook hier weer fout. En de gewone man/vrouw wordt daar weer de dupe van.

Goed hé !??

Grtzz Frans

beheerder schreef:

>

> Fraude met PGB-budget

>

> Frauderen met het persoonsgebonden budget (pgb) waarmee zieke

> of gehandicapte mensen zelfstandig zorg inkopen, blijkt

> kinderspel. Budgethouders zetten zelfstandig hulpverleners

> onder druk om valse urendeclaraties te ondertekenen en

> fiscaal te frauderen, zo blijkt uit onderzoek van Sp!ts.

> Budgethouders kunnen met deze methode geld dat bedoeld is om

> hulpverleners in te huren gedeeltelijk in eigen zak steken.

> Daarbij gaat het soms om duizenden euro’s per jaar.

>

> Ook komt het voor dat budgethouders zelfstandige

> hulpverleners helemaal niet of slechts gedeeltelijk

> uitbetalen. Verder melden hulpverleners dat ouders van

> chronisch zieke of gehandicapte kinderen het budget gebruiken

> om hun salaris aan te vullen.

>

> De belangenorganisatie voor budgethouders Per Saldo reageert

> geschokt. "Dit soort berichten zijn de doodsteek voor het

> persoonsgebonden budget", zegt Aline Saers, directeur van Per

> Saldo. Saers kent zelf geen gevallen uit de praktijk maar kan

> ook niet uitsluiten dat dit wel gebeurt.

>

> Twee professionele hulpverleners bevestigen onafhankelijk van

> elkaar de hierboven beschreven vormen fraude. Uit angst

> cliënten te verliezen, doen ze dat anoniem. Uit hun verhaal

> blijkt onder meer dat de fraudeurs meerdere methodes hebben

> om te frauderen. De meest voorkomende is fraude met

> urendeclaraties, zo blijkt ook uit de boekhouding van één de

> klokkenluiders.

>

> Budgethouders krijgen aan het begin van het jaar een

> vastgesteld bedrag op hun persoonlijke rekening gestort om

> ‘zorg op maat’ in te kopen. "Maar als ze meer hebben gekregen

> dan ze nodig hebben, dan willen ze dat geld niet

> terugstorten", vertellen de klokkenluiders. In plaats daarvan

> maken ze valse urendeclaraties en zetten hulpverleners onder

> druk om die te tekenen. ,,Als je niet tekent, dan huren ze je

> niet meer in." Vervolgens krijgt de hulpverlener het bedrag

> op zijn rekening gestort. De loonbelasting wordt overgemaakt

> en de rest moet dan weer worden teruggestort naar de

> budgethouder. "Dit is het gat in het systeem. Zolang de

> administratie klopt, kan niemand dit achterhalen."

>

> bron: SP!TS

• famke

Ik moet zeggen dat ik eerst wel eens meer hierover zou willen weten.

Aantallen?

Tevens vind ik hier ook een verantwoordelijkheid liggen voor de hulpverleners. Hoezo niet meer worden ingehuurd? Alsof er een overschot is aan hulpverleners.

Als dit zo werkt dan meld je dat gewoon. PGB wordt stopgezet en vervolgens wordt de hulp op een directe wijze betaald door zorginstelling en kunnen/worden die hulpverleners ingeschakeld die zo bang was zijn/haar werk te verliezen. Het werk moet immers toch gebeuren? Of ze nu betaald worden door de een of door de ander maakt niet uit, lijkt mij.

Wat ik niet begrijp is dat mensen een PGB aanvragen en vervolgens een zorgmakelaar inhuren (tegen flink percentage) om de zorg te regelen. Ik vind dat het PGB niet bedoeld is voor zorgmakelaars. Als je die nodig hebt dan kun je naar mijn idee beter het PGB omzetten in de regulier geboden hulp. Hiermee voorkom je woekerpercentages. En houd je meer grip op de budgetten.

Kortom, ik denk dat zolang jij als pgb houder in staat bent zelf de hulp te regelen dan is een pgb oke. Anders geen pgb maar reguliere zorg.

Groet Famke

• Bambie

Kan ik me erg kwaad om maken, ze verpesten het voor de rest! Als je echt hulp nodig hebt dan gebruik je je PGB daar ook voor!

• beheerder

Flink aanpakken die fraudeurs.

-Uit het PGB.

-Op water en brood.

-Alles terugbetalen.

-Medicijnen van een bedenkelijke

kwaliteit en herkomst geven.

-Geen kerstboom dit jaar.

Paul (beheerder)

• bobke (moderator)

Hoi,

Ben het met de reacties eens maar….

aan de andere kant denk ik ook wel eens… ik heb zelf een PGB en vind soms de scheidslijn tussen wat “zorg” of “geen zorg” is wel moeilijk maar heb niet het gevoel misbruik te maken van mn PGB en gebruik hem wel degelijk voor zorg. Het grote voordeel vind ik dat je het kunt verdelen naar wanneer je het het meest nodig hebt. Gaat het minder goed met mij dan kan ik meer hulp inschakelen en gaat het beter met mij dan minder hulp.

Maar goed, voor jullie de volgende dilemma's…

Hulp met het zetten van mn spuit omdat ik het ff gewoon zat ben ook al kan ik best zelf spuiten…

Iemand die mn rolstoel duwt en me helpt als ik een keer kleren wil kopen wat anders echt niet lukt en wat met hulp al veel energie kost…

Mag ik nu ik er hulp voor krijg nog elke dag geholpen worden met douchen of is bv 2x per week douchen ook wel genoeg…

etc. etc.

Groetjes Marieke alias bobke (moderator)

• Andie

Deze “dilemma's” zou ik maar gauw uit m'n hoofd zetten als ik jou was. Valt wat mij betreft gewoon onder zorg.

Wat bedoeld wordt zijn personen die geld via een omweg in eigen zak steken.

Ook heb ik weleens gehoord dat mensen het pgb gebruiken om bijvoorbeeld van op vakantie te gaan of andere leuke dingen te doen. Hoe dat nog onder “zorg” valt mag je mij uitleggen. Hierdoor is het pgb al eerder in opspraak geraakt en volgens mij wordt het systeem nog wel een keer helemaal afgeschaft door dit soort misbruik.

• linda (moderator)

Reactie Per Saldo artikel Spits

In de Spits van maandag 10 december beschrijft Joris Polman het verhaal van een hulpverlener die door zijn cliënten onder druk zou worden gezet om valse urendeclaraties te tekenen. Per Saldo vindt dat korte metten moet worden gemaakt met dergelijk oneigenlijk gebruik van het persoonsgebonden budget (PGB).

Het PGB biedt mensen met een zorgvraag de gelegenheid om hier zelf de regie over te voeren. Het PGB is een uitstekend instrument om zorg op maat te genereren. Om voor een PGB in aanmerking te komen heeft een zorgvrager een indicatie nodig van het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ),de gemeente (Wmo-loket)of Bureau Jeugdzorg. Over de besteding van het PGB leggen budgethouders verantwoording af aan het zorgkantoor.

Onderzoek toont aan dat dit soort praktijken maar weinig voorkomt, namelijk in 1 tot 5%.van de gevallen (bron Boer en Croon, 2004). Uit het rapport ‘Evaluatie PGB Nieuwe Stijl 2005-2006’ (ITS 2007) komt zelfs naar voren dat ruim 25% van de budgethouders geld op het PGB toelegt om de benodigde zorg en begeleiding te bekostigen. Ook de ervaring van Per Saldo leert dat budgethouders zeer consciëntieus omgaan met hun PGB. Verreweg de meeste budgethouders besteden hun PGB op een gewetensvolle, plichtsgetrouwe en zorgvuldige wijze. In het artikel van Polman is sprake van fraude met het PGB. Aline Saers, directeur Per Saldo zegt hierover: “Als er fraude geconstateerd wordt, moet het zorgkantoor het PGB afnemen van de betreffende budgethouder.” Als zorgverleners dit soort oneigenlijk gebruik constateren, kunnen zij dit aangeven bij het zorgkantoor. Het zorgkantoor heeft als taak de bestedingen van budgethouders te controleren.

10 december 2007

• Marrion

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag:

Hoe zit het als je je PGB gebruikt om je eigen partner te betalen, omdat hij diegene is die de hele verzorging en huishouding op zich neemt. Ik heb gehoord van een adviesbureau dat dit kan. Het enige wat je hoeft te doen is maandelijks je PGB aan hem over te maken, er zit verder geen administratieve rompslomp aan vast. Klopt dit ?

Groetjes,

Marrion.

• famke

Hiervoor zul je moeten informeren bij je gemeentelijk WMO-loket of bij het zorgkantoor die de AWBZ uitvoert: afhankelijk van het doel van de PGB.

Groet FAmke

Dit topic is gesloten, er kunnen geen reacties meer worden geplaatst.