Hoi Marjan,
Bedankt voor je positieve berichtje over MTX! Ik slik nu Sulfazalazine en ik wacht af hoe dit middel bij mij werkt. Ik hou MTX uiteraard in mijn achterhoofd……
Succes en sterkte ook van deze kant….
Groetjes Winny
Hoi Winnie,
Ruim 6 jaar geleden kreeg ik te horen dat ik AP had/heb en ik moest toen ook gelijk aan de MTX. Ik had ook de verhalen gehoord en schrok me helemaal wild. Ik heb dit toen vertelt aan de reumatologe omdat ik vooral bang was voor het krijgen van kanker. Zij vertelde me dat de kans helemaal niet groot was dat je er dat soort dingen van krijgt en bovendien vertelde zij mij dat als je de reuma laat woekeren en er niets aan aandoet de ontstekingen ook tot hele nare dingen kunnen leiden. Met de MTX blijf je natuurlijk goed onder controle bij je arts en leg het voor aan hem/haar, daar heb je ten alle tijden recht op het is jouw lichaam.
Heel veel succes!
Hallo hvh,
Ik slik inmiddels Sulfazalazine, sinds ruim 2 maanden en dit helpt goed! Ik begin er nu flink baat bij te krijgen want dit duurt 2-3 maanden. Ik heb toch niet gekozen voor MTX maar de reumatoloog vond Sulfa ook een goede keuze. Ook hier schrik je als je de bijwerkingen of andere ervaringen leest, maar het is toch altijd afwachten hoe je er zelf op reageert. Jij ook sterkte met je aandoening! en bedankt voor je reactie.
Groetjes Winny
Hallo Winny (en andere meelezers),
Ik heb net (2 maanden) de diagnose RA, in december 2012 was ik nog kerngezond. Vanaf de diagnose heb ik van de reumatoloog MTX voorgeschreven gekregen. Het is een heftig medicijn, maar dat zijn andere reumaremmers ook. Mij is verteld dat MTX op lange termijn de minste bijwerkingen geeft en bij een groot deel van de patiënten aanslaat. Een logische eerste keus. Ik ben nog aan het opbouwen qua dosering (tabletten), maar heb tot nu toe geen of nauwelijks bijwerkingen. Ook gebruik ik de foliumzuur (tegen bijwerkingen), een pijnstiller en een maagbeschermer. Bij de eerste check na 4 weken waren lever- en nierwaardes prima, en de onstekingswaardes iets gedaald.
Ik heb nog wel steeds pijn en ongemak, wat dat betreft merk ik nog niet veel verbetering. Misschien is het gewoon nog vroeg (ben nu 6 weken bezig). Voor de diagnose heb ik wakker gelegen van de pijn, die scherpe kant is er nu af. Dus het wordt in ieder geval niet erger.
Ik zie het gebruik van medicijnen als noodzakelijk om een zo gewoon mogelijk leven te kunnen leiden. Ik zie dat ook bij een vriendin die al tientallen jaren reuma heeft. Zij kon niet tegen MTX (leverproblemen), en is bij een ander medicijn uitgekomen. Reuma is een erg individuele ziekte, dus ik wens je veel succes bij het vinden van de voor jou goede combinatie.
Groetjes, Astrid Teeuw
Hoi Astrid,
Na zes weken zou je net de werking moeten gaan merken, zolang heeft het ongeveer nodig. Maar als je al zegt dat de scherpe kantjes eraf gaan dan ben je op de goede weg. Veel patiënten gaan spuiten als ze bijwerkingen ervaren voordat ze op iets anders over stappen. Daarna zou je iets anders kunnen overwegen wanneer het onvoldoende werkt of als de bijwerkingen niet goed voor je zijn.
Welkom op dit forum, balen van de diagnose, hopelijk raak je snel goed ingesteld!
groetjes Marieke (beheerder)
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?