Methotrexaat

• Winny Wesdorp

Hallo,

Ik heb sinds anderhalf jaar reumatoide artritis. Omdat ik een beetje bang was voor methotraxaat heb ik dit steeds uitgesteld. De reuma woekert echter door en het is nu zo erg dat ik er behoorlijk doorbeperkt wordt. Ik moet denk ik toch gaan beginnen met methotrexaat. Wie heeft hier ervaring mee? of heeft iemand een goede ervaring met een ander middel?

MVRGR

Winny Wesdorp

• christine

Hoi,

Je hoort veel verhalen over MTX. Ik gebruik het al 4 jaar, wel met tussenpozen dat ik even moest stoppen door klachten. Verhoogde leverwaarden bv.

Met name moeten de leverwaarden goed in de gaten worden gehouden, maar als dat goed is denkt je reumatoloog hier wel aan.Ik moest in het begin elke twee weken even bloed laten prikken. Ik ben begonnen met tabletten, maar ik werd daar erg misselijk van en ben toen overgestapt op injecties. En dat gaat beter. Je slikt hierbij foliumzuurtabletjes, behalve op je slik/ prikdag van de MTX.

Ik heb daar een vaste dag voor, zodat er een goed ritme in zit.

Mocht de MTX niet goed helpen dan zal je misschien aan de biologicals moeten in combinatie met de MTX. Ik doe het daar best goed op. De MTX zorgt ervoor dat de biologicals nog beter aanslaan.

Daarnaast slik ik sulfasalazine.

Hoop dat je wat aan mijn verhaal heb, en anders kan je eventueel in een gesprek met de reumaverpleegkundige je zorgen, twijfels etc. kenbaar maken.

Daar is ze voor.

Sterkte met alles he?

gr.christine

• Marieke (Beheerder)

Hoi,

Ik gebruik al tien jaar mtx inwisselende doseringen. Ook ik had in het begin last van bijwerkingen en ben toen gaan spuiten. Daarmee werd het beter en nu is de dosering iets lager. Ook ik gebruik Foliumzuur tegen de bijwerkingen, twee keer per week.

Groetjes Marieke (beheerder)

• Jopie1982

Ja hoor, hier ook ervaring.

Ik gebruik de MTX nu zo'n 4 jaar, hoogste dosis. Heel veel last van bijwerkingen gehad.

In het begin pillen geslikt dat ging helemaal niet en was niet te doen.

Daarna overgestapt op spuiten, maar helaas nog elke zaterdagavond en zondag zeker tot het einde van de middag ben ik er niet fit van.

Misselijk, wat buikpijn, moe, heel erg moe (lig dan echt te knikkebollen).

Maar vergeleken met het slikken is dit echt een uitkomst.

Ik gebruik daarnaast nog andere medicijnen en voor de MTX bijwerkingen nog 6x per week foliumzuur.

Enigste positieve van het hele verhaal……de MTX doet zijn werk en mijn gewrichten zijn niet meer dik, warm en ontstoken.

• aletta

Ik heb het jaren geleden gebruikt en het werkte voor mij goed, alleen ging mijn lever wat moeilijk doen en moest ik daarom stoppen.

Alternatieven zijn Sulfazaladrine (vooral als je een kinderwens hebt is dit een goed alternatief) en Arava. Ik gebruik nu alweer jaren Arava in combinatie met Biologicals (Enbrel, Humira en Rituximab)

• Winny

Hallo Aletta,

Ik ben vandaag begonnen met Sulfazalazine dus toevallig dat je dit als alternatief noemt. Ik heb kenbaar gemaakt dat ik de MTX niet zo zie zitten en kwam zelf met dit alternatief. Dit vond de reumatoloog prima en ik zie wel hoe dit uitpakt…..

bedankt voor je reactie!

Groetjes Winny

• Winny

Hallo Christine,

Ik ben vandaag begonnen met Sulfazalazine, omdat ik MTX niet zo zie zitten. Deze slik jij dus ook, heb je hier nog bijwerkingen van gehad en heb je hier baat bij??

Bedankt voor je reactie!

Groetjes Winny

• aletta

Ik was daar zelf erg allergisch voor helaas. Ik wilde toen geen MTX ivm kinderwens, maar sulfa bleek dus geen optie. Dus toch MTX uiteindelijk. Maar er zijn genoeg mensen die erg goed op sulfa reageren!

• Marieke (Beheerder)

Hoi,

Ik heb ook sulfasalazine gebruikt maar ik was er allergisch voor dus moest er mee stoppen. Stond onder de galbulten.

Groetjes Marieke (beheerder)

• christine

Hoi Winny,

Ik zou het gewoon een kans geven. Mij helpt het prima, samen met andere medicijnen. Ik slik het al weer 4 jaar en heb gelukkig hier geen bijwerkingen van.

Mocht je toch reacties krijgen kan je altijd, in overleg met je reumatoloog, weer afbouwen en veranderen.

Wat is eigenlijk je weerstand tegen MTX? Ben je er gewoon bang voor, of staat het je tegen?

Hoor nog wel.

gr.