Dag Winny,
Zelf ben ik 50 jaar geleden gestart met goudinjecties, eigenlijk het enige effectieve middel toendertijd tegen RA. En het werkte bij mij zonder al teveel bijwerkingen.
Na 2 jaar ben ik gestopt met goud. Daarna kon ik het zo'n 30 jaar alleen met pijnstillers af. Maar toen kwam ook voor mij de tijd dat ik niet langer buiten antireumatica kon.
Ben begonnen met sulfasalazine. Het deed wel iets maar het hielp niet lang. Toen aan de Methotrexaat. Dat werkte wel beter maar niet genoeg. De laatste 10 jaar heb ik alle biologicals wel gehad.
Als ik zo om me heen kijk ben ik zelf ervan overtuigd dat Methotrexaat toch wel het hoofdgerecht vormt om reumatische aandoeningen te lijf te gaan. Het is ook het middel dat blijft werken over langere perioden. Biologicals met Methotrexaat onderdrukken reuma nog veel beter. Het nadeel van een biological is vaak dat je tegen deze middelen antistoffen gaat produceren waardoor je steeds weer opnieuw kan beginnen met een andere biological.
Remicade lijkt mij de meest effectieve biological. Ik heb ze in de volgorde Remicade, Enbrel, Humira gehad. Verkeerde volgorde in mijn optiek.
De volgorde Enbrel, Humera, Remicade lijkt mij beter. Als dat niet meer werkt zijn er nog wel een paar blokkers op de markt. Zelf ben ik nu ruim een jaar aan de abatacept.
Dat deed eerst niet veel maar na een half jaar werkte het goed eens per 4 weken een infuus met 10 mg Methotrexaat per week erbij.
Als je geluk hebt slaat de Methotrexaat bij jou ook aan. Men begint vaak met 25 mg Methotrexaat per week. Als je bloedbeeld weer op peil is kun je in overleg met je reumatoloog proberen deze dosis geleidelijk af te bouwen. Mij is dit gelukt tot 10 mg Methotrexaat per week.
De bijwerkingen van Methotrexaat zijn vaak niet prettig. Na inname voel me duidelijk een paar dagen niet prettig. Dat neem ik dan maar op de koop toe.
Succes gewenst met de Methotrexaat .
Kees