nieuwe mtx

• Hennie

Hallo allemaal,

Meestal doe ik niet mee aan de discussie op dit forem maar ik wil deze keer wel mijn bevindingen met jullie delen.

Ik spuit al 4 jaar MTX van 15 tot 25 mg.

Ik ben op 4-6-2010 begonnen met de nieuwe MTX, na 2 keer spuiten met alle gevolgen die jullie immiddels al weten.

Ben ik naar mijn apotheek in maarssen gegaan met mijn resterende MTX spuiten en overleg gevoerd,die kwam met een oplossing hij heeft spuiten laten maken bij

apotheekZorg nusterweg 127 sittard tel:0800-73237836.

Deze spuiten (met een los naaldje) heb ik nu 2 keer gebruikt een ware verlossing van de problemen.

Ik spuit op donderdagavond en ben vrijdagmiddag alweer aan de betere hand.

Ik hoop dat alle MTX gebruikers er wat aan hebben en de dragelijkheid weer terug komt met deze spuit.

• Mai

Hoi!

Ook hier (Loosdrecht, bij Hilversum) elke 3 weken een verrassing hoe nu de MTZ aangeleverd wordt.

Afgelopen weken Metoject, inderdaad botte naalden, maar wel 25MG in 0,5ML met vaste naald.

Nu Metex met zelf naald erop knutselen, dus scherp, maar wel 25MG in 2,5ML, dus veeeeeel meer injecteren.

Bijwerkingen?

Heb afscheid genomen van m'n neusslijmvlies (…), hoest gezellig, lees hier voor het eerst van iemand die “ander” haar heeft gekregen, ik ook, lekker verkouden en vatbaar, elke 2-3 weken bultjes en jeuk, maar verder ALLEEN MAAR BLIJ! Geen pijn meer!

xMai

• Bianca

Hoi allemaal,

Ook ik heb ontdekt dat de naalden van Metoject erg bot zijn. Enkele weken geleden liep ik daardoor een enorme blauwe plek op aan mijn bovenbeen, die echt 4 weken zichtbaar is gebleven.Tegenwoordig laat ik mijn man de spuit zetten in mijn bil, zodat een eventuele blauwe plek niet zichtbaar is. De bijwerkingen blijven voor mij hetzelfde, de dag na het spuiten erg moe en soms ook depri….

Groetjes Bianca.

• sandrab

eindelijk weer de goede spuiten. Ik heb nu weer de mtx die in het ziekenhuis gevuld worden. dinsdag voor het eerst sinds 3 weken weer gespoten en gisteren ‘gewoon’ de oude vertrouwde bijwerkingen.

heeft wat moeite gekost……

gr. sandra

• Els

Ik heb voor de eerste keer een injectie met Metoject gehad. Dat ging prima. Volgens de verpleegkundige moet je de dop van de naald af DRAAIEN en niet trekken. Dit voorkomt het botte naalden probleem. Dat komt omdat er restjes van het siliconendopje achterblijven op de naald als je de dop eraf trekt.

• Marieke (Beheerder)

Hoi,

zie onderstaande reactie per mail van mijn apotheek:

Hoi Marieke,

Vervelend dat het niet opschiet (en zelfs verergerd)

Wat betreft de mtx bijwerkingen kunnen door patiënten absoluut gemeld worden bij het lareb. Dit is een onafhankelijk instituut dat alle bijwerkingen in Nederland registreert. Sinds een paar jaar kunnen niet alleen zorgverleners, maar juist ook de gebruikers hier hun bijwerkingen melden.

Het adres is www.lareb.nl Het is absoluut nuttig om te melden, meldingen worden namelijk ook teruggekoppeld naar de fabrikanten. Als Lareb veel meldingen ontvangt en dit terugkoppelt heeft dit wellicht toch wel invloed. Dus zegt het voort zou ik zo zeggen.

Met vriendelijke groet,

Apotheker

Apotheek Gezondheidscentrum Woensel

• anniek

Heb vorige week ook al bij Lareb melding gemaakt van de negatieve gevolgen van de nieuwe mtx.

ze hebben de melding opgenomen (is trouwens nog niet te zien op internet) en wachten af of er meer meldingen komen voor ze actie ondernemen.

Dus massaal melden bij het Lareb denk ik.

Dan is de kans groter dat er wat aan wordt gedaan.

groet, anniek

• sandrab

Het is nu definitief. Het catharina ziekenhuis in eindhoven mag de mtx spuiten niet meer vullen, dus ik moet er aan geloven om anderen te gaan proberen.

Ik heb nu weer mtx van een ander merk gekregen, dus ik zal het morgen wel zien hoe het gaat…..:S

gr. san

• Tess

Ook ik heb Metoject gebruikt en het was een drama. De dop was moeilijk te verwijderen (vaak MTX in dop) en de naald was bot. (Je moet overigens ook zeker niet de methode gebruiken die in hun instructiefilm staat want dat lukt helemaal niet. De dop draaien aan het gedeelte dat op de spuit zit was het advies van de revalidatie; reultaat geen MTX in de dop maar het blijft moeizaam).

Mijn apotheek is een alternatief gaan zoeken (dat vergoed wordt) en is uitgekomen bij Metotrexaat EBW van Sandoz (http://www.sandoz.nl/site/nl/communicatie/nieuw_geintroduceerd/index.shtml). De concentratie van het medicijn is wel iets lager (dus je moet een grotere hoeveelheid spuiten) maar je kunt zelf de naald weer op de spuit zetten en de naald is vlijmscherp. Een grotere hoeveelheid spuiten bleek in mijn geval in de praktijk geen enkel probleem (gewoon rustig spuiten). De spuiten zijn ook veel gemakkelijker te hanteren voor “niet gezonde” handen.

Wie weet ook een tip voor anderen?

Groet

Tess

• Tess

Metex blijkt hetzelfde te zijn als Metoject. Zie http://farmanco.knmp.nl/tekortgeneesmiddelen/gewrichtspijn/methotrexaat_injvlst/metoject.pdf

Ze hebben blijkbaar even tijdelijk de Deense variant van stal gehaald omdat de vraag groter was dan de hoeveelheid die er geleverd kon worden.

Groet

Tess

Dit topic is gesloten, er kunnen geen reacties meer worden geplaatst.