Hallo,
Hmm waar zal ik eens beginnen. Het begon allemaal op 2e kerst dag 2008. Onderweg naar de plaatstelijke discotheek begon ik me al telkens minder goed te voelen; pijn aan me borst en kortademig. Ik had geen idee wat het was en opgegeven moment toch naar huis gegaan omdat de pijn onverdragelijk werd. Heb de hele nacht niet kunnen slapen van de pijn en de dagen erna waren ook verschrikkelijk, toch niet naar de dokter geweest en na een paar dagen zakte het (met de nodige bedrust) gelukkig af.
Vanaf toen was het eigenlijk continu rust, rust, rust en pijnstillers. De huisarts dacht eerst aan een longembolie en stuurde mij door naar een internist in het Ziekenhuis in Dokkum. Hieruit bleek dat ik geen longembolie had en dat er dus iets anders aan de hand moest zijn, iets wat buiten de expertise van de internist lag. Hij verwees mij door naar de long arts in het MCL in Leeuwarden.
Ondertussen was het al bijna april (2009) en ook de longarts kon niets noemenswaardigs vinden en hield het op een virus of iets dergelijks.
Toen belandde ik in april (2009) op de eerste hulp omdat de pijn zo hevig werd, dat het niet uit te houden was. Ze vertrouwden het allemaal niet en ik werd op de longafdeling geplaatst voor verdere onderzoeken. De volgende dag bleek uit een scan dat ik pericarditis (hartvliesontsteking) had en werd naar afdeling cardiologie gereden.
Ik werd na een paar dagen naar huis gestuurd met diclofenac en het advies om rustig aan te doen en naar mijn lichaam te luisteren.
De tijd erna heb ik mezelf aardig voorbarig gedragen, zeer rustig aan gedaan (deed ook al een tijdje niet meer aan sport ondertussen) en ging het vrij goed.
Tot het in juni (2009) allemaal weer terug kwam en ik weer op afdeling cardiologie kwam te liggen. Dit keer begonnen de cardiologen verder te zoeken en begonnen ze te denken aan de auto immuunziekte Lupus. Ze dachten dat dit de reden was dat het telkens terug kwam. Dat het mijn immuun systeem was die de slechte bacterieën niet kon onderscheiden van de goeie.
Ik werd naar huis gestuurd met Diclofenac tegen de ontsteking/pijn en Colchicine voor Lupus.
Weer ging het (met name dankzij mijn bed) langzaamaan weer beter, totdat het in juli voor de derde keer weer mis was. Weer lag ik in het ziekenhuis en weer met de zelfde klachten. Maar deze keer had ik ook pijn in mijn linkerzij en was erg (nog meer dan normaal) kortademig. Uit een longfoto bleek dat ik nu ook longontsteking erbij had en er heel veel vocht achter mijn long zat. Ze deden de geweldige mededeling dat als het niet minder werd de komende dagen, er vocht afgetapt moest gaan worden voor onderzoeken. En ja hoor, dat moest. Er werd in mijn zij geprikt en het afgetapte vocht werd voor onderzoeken opgestuurd. Hier kwam niets uit, het was ‘gewoon’ ontstekingsvocht.
Hierna ben ik ook nog een keer naar de reumatoloog geweest, hier is ook niets uitgebleken dus Lupus kon het ook niet zijn.
Over de rest kan ik heel kort zijn:
Het gaat de hele tijd op en af, ik ben in maart (2010) voor het laatst bij long arts geweest en de foto was goed. Helemaal niets meer op te zien. Wel zei hij dat de pijn nog heel lang kon blijven (tot een paar jaar ofzoiets).
Over mijn hartvliesontsteking.. Ik heb er nog steeds last van en begin er echt serieus moe van te worden. Op dit moment wacht ik een afspraak af bij het UMCG in Groningen. Misschien dat ze me daar verder kunnen helpen.