Pols brace??

• Helma

Hallo

Ook ik draag aan bijde polsen een pols brace,maar die van mij zijn door een orthopeet aangemeten,er is eerst met gips een afdruk gemaakt,en daarna is er een brace van leer gemaakt,ik kon zelfs een kleur ervan kiezen,deze zitten supper en verlichten de pijn.(en nog gratis ook),heeft niemand dit? ik hoor alleen van gekochte bij de drogist,vind dit toch wel vreemd.

Sterkte Bianca,ook al is het moeilijk,het helpt je echt.

groetjes Helma

• Miranda1963

Die van mij zijn op maat gemaakt door de POM Nijmegen van de St. Maartenskliniek op advies van de reumatoloog. Die zitten altijd goed. Van de drogist zijn altijd universele en willen ook nog wel een schuur- of drukplekken geven.

Miranda

• Marieke (moderator)

Hoi,

ook ik heb op maat gemaakte braces van siliconen, nog mooier en fijner dan leer als je het mij vraagt….

Groetjes Marieke

• Jopie1982

Maar ik neem aan dat als de reumatoloog aangeeft dat je dat nodig hebt dat die ook aangeven welke je het beste kunt hebben?

Of mag je daar ook nog zelf uit kiezen?

• Sabine

Ik heb op dit moment siliconenbraces, ik mocht wel kiezen voor leer maar de instrumenten maker vertelde mij dat siliconen beter schoon te houden was en heb dus hier voor gekozen.

Groetjes Sabine

• Marieke (moderator)

Hoi,

idem hier, ik vind de siliconen ook prettiger dragen (heb al kunststof t/m siliconen gehad) Neopreen was trouwens ook fijn maar gaf nhiet genoeg steun.

Als de reumatoloog ze voorschrijft zal hij je naar een ergotherapeut, handtherapeut of orthopedisch instr maker sturen… Die kijkt samen met jou watde beste oplossing voor je is.

Confectie (standaard) spalken worden meestal niet vergoed, maatwerk wel.

Groetjes Marieke

• Qwerty

Populair topic zeg. :D

Liefs,

Qwerty

• Jopie1982

Door mijn oude sport (turnen) weet ik inderdaad dat het heel belangrijk is een goede brace te hebben.

Wij hebben ook wel de spullen van de drogist gebruikt, maar die kunnen bij lange na niet tippen aan de brace van een sportarts bijvoorbeeld. Het is echt een groot verschil. En ik vind die van de drogist ook altijd vreselijk afknellen. Als ik dan niet uitkijk heb ik een blauwe hand, juist omdat ik die toen om deed als ik veel pijn kreeg, en daardoor ging mijn pols ook weer opzetten (dat was toen nog niet voor dagelijks gebruikt, of voor de reuma, maar “gewoon” als sportblessure even ter ondersteuning van).

Wel blijft dat ik het een moeilijke keuze nog steeds vind.

Want is het ook niet zo dat juist wanneer je een brace gaat gebruiken je hierdoor je spieren en gewrichten in je pols minder gaat gebruiken/belasten en je straks voor je leven lang (dus dagelijks) aan zo'n brace vast zit?

• Heleen

Jopie1982 schreef:

> Wel blijft dat ik het een moeilijke keuze nog steeds vind.

> Want is het ook niet zo dat juist wanneer je een brace gaat

> gebruiken je hierdoor je spieren en gewrichten in je pols

> minder gaat gebruiken/belasten en je straks voor je leven

> lang (dus dagelijks) aan zo'n brace vast zit?

Dat hangt er vanaf. Als je een harde brace (dus echt een spalk, die iedere beweging blokkeert) dagelijks gaat dragen, zal inderdaad je spierkracht in no time afnemen. Hoe meer beweging de brace toelaat, hoe kleiner het risico is. En hoe minder je de brace draagt, des te kleiner het risico op krachtverlies. Soms zal een brace alleen nodig zijn tijdens zware activiteiten, of alleen op momenten dat je extra veel pijn hebt. Dan hoef je je niet zo druk te maken om verlies van kracht. Maar soms is het echt nodig om een brace dagelijks te gebruiken, omdat de pijn anders echt te erg is, of omdat je méér schade zou doen aan het gewricht als je níet die ondersteuning gebruikt. Dan zal inderdaad je spierkracht afnemen, maar soms is dit toch de beste keuze die je kunt maken. Het is dus een afweging die je moet maken samen met je behandelaars. Soms krijg je er zoveel voor terug, dat je het krachtsverlies gewoon op de koop toe neemt. En soms zul je krachtsverlies deels kunnen voorkomen, door bijvoorbeeld oefeningen te blijven doen als je je brace even af hebt. En goede (hand)fysiotherapeut kan je hierover adviseren.

• Jopie1982

Oke tnx. voor al je advies. Ik ben weer een beetje gerust gesteld.