prednison afkickverschijnselen

  • Elsje

    Hallo allemaal

    Ik ben 3 dagen geleden gestopt met prednison 2 en een halve mg per dag. Ik ben 2 jaar geleden begonnen met 30 mg,een maand, daarna afbouwen. Zat al een jaar ongeveer met deze dosis.

    Ik heb nu last van misselijkheid, moeheid, gewoon niet erg lekker.

    Kent iemand deze verschijselen of heeft iemand andere ervaringen met het stoppen van prednison?

    Alvast bedankt voor de reacties.

  • Elsje

    Even een vraag omdat ik geen reacties krijg: is er niemand die afkickverschijnselen heeft gehad bij het stoppen met prednison, of is er niemand gestopt met prednison?

    Groetjes

    Els

  • john

    Hoi Els,

    Ik ben ooit bezig geweest met het afbouwen van een hoge dosering naar steeds minder.Ben daar een jaar mee bezig geweest,en iedere keer als het weer verminderd was,voelde ik mij weken honds beroerd!!Ik gebruik nu 0,5 gram dexamethason,dat is een zwaardere soort prednison,maar helaas lukt het mij niet om daar vanaf te komen.Ik heb dat een keer geprobeerd,maar het verschil is veel te groot!!In overleg met de reumatoloog heb ik dat uiteindelijk maar geaccepteerd,dat ik het gewoon nodig heb!!!Helaas!!!

    Sterkte met het proberen,misschien lukt het jou wel!!!

    groetjes John.

  • Elsje

    Hallo John

    Hartelijk bedankt voor je reactie. Ik heb echter nog een vraag. Voelde je je hondsberoerd omdat je reumaklachten terugkwamen of gewoon lichamelijk hondsberoerd, en als het gewoon lichamelijk was, hoe ging het toen met de reumaklachten?

    Ingewikkeld hé maar ik hoop dat je het begrijpt.

    Ik moet zeggen nu na een week, prednisonvrij, gaat het lichamelijk beter. Ik merk dat er ook andere klachten langzaam verdwijnen. Zo had ik al heel lang pijn in mijn benen, kon soms niet lopen. Tot mijn grote verbazing begint dit minder te worden.

    Hoe het met mijn reumaklachten verloopt kan ik nog niet zeggen. Pijn heb ik altijd maar ik hoop dat het niet meer wordt nu. Ben wel al 14 maanden bezig met Enbrel daarom vond de reumatoloog dat ik mischien de prednison kon afbouwen en ermee stoppen. Mijn bezinking zit sinds de Enbrel rond de 10. Toen ik alleen prednison had was dat 30. Zeer goed dus nu. Toch heb ik altijd pijn want de reuma heeft bij mij al veel schade veroorzaakt. Handen, voeten en schouders vooral.

    Groetjes

    Els

  • Daphne

    Hee Els,

    Zelf heb ik ook al vele malen geprobeerd de prednison af te bouwen.

    Mijn hoogste dosering het afgelopen jaar was 17,5 mg per dag.

    Bij 2,5 mg afbouwen merk ik al dat ik veel vermoeider ben.

    Als ik dan weer opbouw heb ik veel meer energie.

    Ook de reumaverschijnselen worden bij het afbouwen steeds erger.

    Helaas zit ik dan nu ook weer op 15 mg per dag :(

  • john

    Hoi Els,

    Bij mij was het vooral zeer extreme vermoeidheid en lusteloosheid,niet zozeer pijn,maar dat heb ik zonder meer al heel weinig(gelukkig maar!!!),omschrijf het maar als algehele malaise,en zo moe,dat ik 15 uur per dag lag te slapen,en als je dan wakker werd,dan had je nog het gevoel,dat je niet geslapen had!!!! Ook ik gebruik enbrel,en daarnaast mtx,foliumzuur,dexamethason,calcium tabletten,actonel en nexium.Best wel veel vind ik,maar blijkbaar de mix die ik nodig heb!!Ik ben niet in staat te werken,maar wat rond huis rommelen gaat erg goed!!Alles op een rustig tempo doen,en op tijd rust nemen,en geregeld een tijdje overdag slapen,en naar mijn lichaam luisteren,dan gaat het aardig!!!

    sterkte!! groetjes John.

  • janny

    hallo ik heb gelukkig niet zoveel dexamethason maar 4mg heb een keer geprobeerd om ineens te stoppen maar dat was geen pretje smorgens honds ziek nu zit ik op een halve dus nog even dan ben ik er van af

    heb wel steeds koud en geen honger meer voor die tijd at ik ontzettend veel nou ik hoop dat jullie het een beetje goed gaat met het afkicken he

    gr janny

  • Emmy Brokmann

    Ben 3 en een half jaar geleden begonnen met prednisolon. Ik begon met 50 mg, maar daarna al snel met een lagere dosering. Ik bleek spierreuma te hebben en had in het begin een heel hoge bloedbezinking meer dan 150.. Ik heb nu op advies van mijn reumatologe de prednisolon langzaam afgebouwd en ben nu sinds 2 weken zonder. Ik heb denk ik toch aardig wat afkickverschijnselen. Ben erg moe en heb pijn in b.v. mijn schouders, achterkant van de benen en soms een dikke pols en een dikke enkel, altijd rechts. Ik zie al enige jaren wazig, maar het dat geweten aan de prednisolon.. Ik slik nu dus niets meer, ook geen middel tegen pijn. Kan iemand mij zeggen, wat ik het beste kan doen.

  • Kees

    Tjonge, jonge, jonge, wat een sprongen.

    Van 19 april 2008 naar 7 november 2011.

    Dag Emmy,

    Ja, een BSE van 150 is wel pittig hoog. Dan helpt 50 mg meestal ook wel, zo niet dan is het niet best.

    Maar ja, hoelang geleden is die start met 50 mg. Hoe snel heb je afgebouwd? Dat maakt wel verschil he

    Zelf gebruik ik soms een stootkuurtje. Een weekje 20 mg en daarna steeds 5 mg per week minder tot 0 mg.

    Helpt mij meestal over een dip heen.

    Ja,ook ik merk na het af bouwen al vrij snel dat het zonder prednison minder goed gaat als met.

    Ik zie het als een paardenmiddel voor extreme situaties.

    Groeten,

    Kees

  • AGAATH

    hallo, ja mijn zusje heeft nu ze veel minder prednison gebruikt, akelige

    verschijnselen, misselijk, moe, geen eetlust, branderig gevoel in haar bovenbenen.

    Huilbuien, er is echter geen arts die haar dit heeft aangegeven, zodat ze erg twijfelt

    en zelfs niet gaat werken, en dan bij de huisarts aangeeft wat ze voeld…

    Erg vervelend, maar is het wel een nawerking van de prednison? Geen idee..

    Veel sterkte