prednison afkickverschijnselen

  • Monique

    Hallo,

    Ik ben in juni 2021 begonnen met een onderhoudsdosis prednison van 30mg, met het doel dit af te bouwen tot een acceptabel niveau.

    Dit is mislukt, omdat 15mg Dit niveau is en mijn dermatoloog dit te hoog vindt ivm de lange termijn risico's.

    Nu vind ik dat ik wel heel rap moet afbouwen, namelijk met 2.5mg per 14 dagen. Ik zit nu op 2.5mg per dag en voel me al weken een dweil.

    Hoe snel hebben jullie afgebouwd?

    Ik heb het gekregen voor al 6 jaar ernstig ontstoken handpalmen.

    Groetjes!

  • Monique

    Hallo,

    Ik ben in juni 2021 begonnen met een onderhoudsdosis prednison van 30mg, met het doel dit af te bouwen tot een acceptabel niveau.

    Dit is mislukt, omdat 15mg Dit niveau is en mijn dermatoloog dit te hoog vindt ivm de lange termijn risico's.

    Nu vind ik dat ik wel heel rap moet afbouwen, namelijk met 2.5mg per 14 dagen. Ik zit nu op 2.5mg per dag en voel me al weken een dweil.

    Hoe snel hebben jullie afgebouwd?

    Ik heb het gekregen voor al 6 jaar ernstig ontstoken handpalmen.

    Groetjes!

  • Maja

    Beste allemaal

    Het valt mij op dat jullie allemaal per 2,5 mg moeten afbouwen. Er is nl. een vloeibare variant van Prednisolon die je in een doseerspuitje kunt optrekken en zelfs tot een halve miligram nauwkeurig kunt doseren.  Zelf ben ik behept met de Ziekte van Bechterew en daarnaast reumaontstekingen in de bloedvaten (Arteriitus Temporalis). Op momenten opeens afhankelijk van hoge doseringen Prednisolon en als het weer beter gaat makkelijk geleidelijk aan weer afbouwen. Zonder extra bijwerkingen! Ben er erg blij mee!

    Hopelijk  is deze variant Prednisolon ook voor jullie verkrijgbaar! (let op; ook veel artsen weten van het bestaan niet af..)

    succes!!

  • Diny

    Hallo allemaal, 

    Ik ben blij, blij tussen aanhalingstekens, jullie verhalen te lezen over afkickverschijnselen van prednisolon. Het geeft duidelijk weer waar ik last van heb. Juist, afkickverschijnselen. Ik zit nu 4 weken op 2.5 mg en ervaar dezelfde narigheid als jullie al omschreven. Zit al jaren aan de prednisiolon, overigens een prima maiddel wanneer je het echt nodig hebt, maar een lastig middel om vanaf te komen. Dank voor jullie openhartigheid. Het maakt, dat ik weet waar ik aan toe ben.

    Groeten en sterkte vppr allen

  • Ans

    Goedemorgen,

    ik heb spierreuma en heb daarvoor 10mg prednison gekregen.

    smorgens 5mg en de avond 5mg en het helpt goed want de pijn is weg.

    in principe kan ik bijna alles wat een paar maand geleden niet voor te stellen was.

    nu moet ik gaan afbouwen en de morgen 7,5 mg en de avond niets.

    ik zie er tegenop omdat de pijn terug kan komen en ik hier overal lees dat jullie echt ziek zijn.

    dus ik wacht maar even……

  • wilma

    Anonymous

    Even een vraag omdat ik geen reacties krijg: is er niemand die afkickverschijnselen heeft gehad bij het stoppen met prednison, of is er niemand gestopt met prednison?

    Groetjes

    Els

    Hoi els heb wel afkickverschijnselen van prednison, opgezettem vingers, spierkrampen.

  • wilma

    Ben nu 1 maand gestopt, en hou nog vocht vast

  • Jcj

    Ik gebruik al 16 jaar prednison ivm reuma en syndroom van Sjögren. Ik ben nu aan het afbouwen omdat dat gewenst is ivm leeftijd en botontkalking. Met sprongen van 2,5 mg lukt dit helemaal niet. Dit gaat veel te snel. Wat veel mensen niet weten is dat er ook tabletten bestaan van 2mg die je ook nog kunt halveren. Ik ben aan het afbouwen met 0,5 mg per keer op mijn eigen tempo. Ik kan er zo lang over doen als nodig. Op deze manier gaat het best goed tot nu toe. Merk uiteraard wel wat ( vermoeid, niet lekker in mijn vel zitten) maar dit is te doen. Ik zit nu op 3,5 mg al. Dus nog een stukje te gaan. Maar een tip: vraag om die 2 mg tabletten. Dan kun je het in hele kleine stapjes doen zonder weer terug te vallen omdat de stappen te groot zijn. Ik heb goede hoop.

  • Saskia

    Anonymous

    Hallo allemaal Ik ben 3 dagen geleden gestopt met prednison 2 en een halve mg per dag. Ik ben 2 jaar geleden begonnen met 30 mg,een maand, daarna afbouwen. Zat al een jaar ongeveer met deze dosis. Ik heb nu last van misselijkheid, moeheid, gewoon niet erg lekker. Kent iemand dezehaHallo

    Idd ik zit nu bij de dokter na 3weken geleden gestopt te zijn met 2mg prednison.  Ik voel me heeeeel moe en pijntjes komen op….

     verschijselen of heeft iemand andere ervaringen met het stoppen van prednison? Alvast bedankt voor de reacties.

  • Saskia

    Hallo 

    Ik zit nu bij de dokter na 3weken geleden gestopt te zijn met 2mg prednisolone.  Ben heel moe en afkikverschijnsellen….