totaal verbijsterd

• aletta

Hallo allemaal

Degenen die al wat langer meelopen hier weten dat ik al ruim 15 jaar een diagnose RA heb. En dat ik in die 15 jaar heel veel heb meegemaakt op reumagebied. Zo heb ik oa gekozen om geen kinderen te krijgen omdat ik vond dat er teveel chemicalien in mijn lichaam zitten, en ik ervaren heb dat ik de verzorging van een klein kindje (neefje in dit geval) niet aankon qua gezondheid. Ik ben ook volledig afgekeurd terwijl ik altijd als juriste gewerkt heb.

In december is mijn oude reumatoloog met pensioen gegaan. Hij was mijn 3e reumatoloog. Ik kreeg een eerste diagnose in ziekenhuis 1. en heb toentertijd een second opinion gekregen in ziekenhuis 2, bij reumatoloog A. DIe diagnose was toen RA. Ik ben bij die reumatoloog gebleven en na 2 jaar bij mijn reumatoloog terechtgekomen (die dus nu met pensioen is gegaan). Heb hem ooit eens gevraagd of ik wel echt RA heb (twijfelde zelf erg aan de diagnose, en werd toen weggelachen en er werd letterlijk gezegd “ als er iemand in NL RA heeft ben jij dat wel !”,

Nu heb ik dus reumatoloog 3 zeg maar.

Dit jaar dacht ze eerst dat ik misschien auto immuunhepatitis (AIH) had. Onderzoeken en alles gehad, en best geschrokken van dat hele verhaal. Toen werd begin augustus door de assistente van reumatoloog 3 (een basisarts, ingezet omdat het achterlijk druk was bij reumatologie) gezegd dat mijn bloeduitslagen al een tijdje niet goed waren, dat mijn lichaam niet rustig was en dat ze beiden al een tijdje denken dat mijn medicatie (mn arava en rituximab) niet werkt. Spuit prednison gekregen en naar huis gegaan, met een belafspraak voor reumatoloog 3 na haar vakantie.

Goed. in de tussentijd kreeg ik spontaan darmproblemen, colonoscopie gehad, geen ontstekingen of andere rare dingen. Soort van vals alarm dus, maar wel weer heel erg spannend.

Afspraak met reumatoloog 3 (telefonisch) waarbij bleek dat ze er nog niet uit was qua medicatie etc en dat mijn status in een artsenoverleg behandeld zou worden. Over de uitkomst van dat overleg ben ik vorige week teruggebeld en in dat gesprek werd gezegd dat ik met spoed wat onderzoeken moet ondergaan, en dat dit niet kan wachten tot na mijn vakantie (we gaan 20 sept weekje weg). Gisteren dus in het ziekenhuis voor bloedonderzoek, echo van handen, das etc etc, jullie kennen het wel. Daarna gesprek met reumatoloog 3 gehad.

Daarin werd gezegd dat mijn RA diagnose dubieus is. En dat ze denken dat er een andere oorzaak is voor mijn klachten, misschien een andere soort reuma, misschien ook iets compleets anders. Maar het zou ook wel RA kunnen zijn. Ik moest nog foto's laten nemen van knieen en enkels en heb vanmiddag weer een afspraak met haar. ik mag niet meer sporten (2x per week via de fysio) en ze willen nu binnen 2 weken duidelijkheid dus er komen volgende week nog meer onderzoeken aan.

Ik heb vannacht alleen maar gehuild. Geen RA? Ben ik dan 15 jaar een aansteller geweest? MTX, Enbrel, Humira, Rituximab, Arava… voor niets? Geen kinderen voor niets? 100% afgekeurd en voor niets? mijn hele carriere om zeep voor niets? een huwelijk kapot voor niets? Al die spuiten die ik heb gehad… Kortom, ik ben totaal verbijsterd en weet niet meer waar ik het zoeken moet nu.

• Marieke (Beheerder)

Hoi Aletta,

ditzelfde is me nu een keer of tien overkomen zowel bij neuroloog als bij reumatoloog. Ik heb alle diagnoses op het gebied van reuma voorbij horen komen (AP, SLE, Lupus, Dermatomyositis etc.) En het niet weten en in onzekerheid gebracht worden door artsen die je vertrouwd is “devastating”.

Oftwel, elke keer voel je je verwoest, ten gronde gericht, etc.

Maar… het blijkt dat dit soort wetenschappen gewoonweg geen exacte wetenschappen zijn en dat het grote puzzels zijn. Daarmee ben je nog geen aansteller en zijn je klachten er echt wel. Die medicijnen heb je gebruikt met een reden en daarmee zijn die keuzes ook realistisch en redelijk geworden, net als die afkeur. De ene puzzel van de ene patient is wel groter en complexer dan de andere. Blijkbaar ben je er niet een van maar 500 stukjes die je zo gelegd hebt.

In mijn geval kwamen we sterker nog via vijf omwegen en diagnoses meestal weer bij de oude uit, in jouw geval dus waarschijnlijk bij RA. En anders wel bij iets soortgelijks wat ook voor medicijnen en dezelfde keuzes had gezorgd. Probeer jezelf sterk te houden, zet de vragen die je hebt op een rijtje maar maak jezelf niet gek door te denken dat je spontaan ineens een ander leven had geleid als er geen RA was geweest de afgelopen tijd.

Sterkte, hopelijk weet je snel meer

Groetjes Marieke (beheerder)

• aletta

PFFF in het kader van gratis stress….

Vanavond een lang gesprek gehad met mijn reumatoloog. Ze bood excuses aan voor de gang van zaken en voor de uitspraken die gedaan zijn.

Wat ze eigenlijk bedoelden was dat ik op dit moment geen meetbare ziekteactiviteiten heb. Het gaat dus eigenlijk gewoon erg goed :):):) Waarom ze dan zeggen “ je bloeduitslagen zijn niet goed en je medicijnen werken niet meer” weet ik dus eigenlijk ook niet. Maar goed.

Ze willen nu uitsluiten dat er ergens in mijn lichaam nog andere ziekten zijn, dus vandaar die enorme hoeveelheid testen, die ook nog even doorgaan (NA mijn vakantie, joehoe). Als daar alles van bekend is, gaan ze kijken of ik wellicht met wat medicatie kan stoppen.

Voor niets gestresst dus vandaag, maar ze zeiden gisteren toch echt wel heel andere dingen dan vandaag….

• Kees

Dag Aletta,

Wat een toestand kan het soms zijn als je behandeling overgaat in handen van een andere reumatoloog.

Het kan nog gekker. Ik had 40 jaar geleden een vriend waarbij ze net als bij mijzelf Ra was geconstateerd.

Alleen had die vriend ook ontstekingen aan andere organen zoals zijn longen. Op het eind van zijn leven

werd in de VU in Amsterdam opgenomen. Had 20 jaar eerder gekomen. Je hebt geen RA en we hadden je zo kunnen genezen.

Hij heeft ook gehuild en overleed kort daarna op 38 jarige leeftijd.

Wellicht heeft je nieuwe reumatoloog ook zoiets gedacht. Dat men na 40 jaar nog zo naïef als professional reageert naar een patiënt toe verbaast me zeer.

Ik mag aannemen dat na 15 jaar RA er een heel dossier beschikbaar is over hetverloop van jou RA inclusief behandeling.

Meestal zijn er na 15 jaar RA wel enkele gewrichten aangetast wat zichtbaar is op scans of foto's.

Ik wens een prettige vakantie toe. In de tussentijd kan je nieuwe reumatoloog je dossier wat beter lezen..

Groeten,

Kees

• aletta

Dank je Kees

Een van de rarigheden bij mij is dat er na 16 jaar diagnose RA, nog steeds geen gewrichten zijn aangetast (gelukkig!), maar dit heb ik al uitgebreid met de reumatoloog besproken en dat is gezien de waslijst aan medicatie die ik gehad heb, ook goed mogelijk. Uitzonderlijk, maar wel goed mogelijk…

En je hebt gelijk. Mijn reumatoloog is erg bang dat ze ergens in die 16 jaar even wat gemist hebben. Daar zijn ook wel wat aanwijzingen voor in mijn dossier ( mijn dossier is begonnen met een streptokokkeninfectie waaraan ik bijna overleed. Dat nare beestje heeft de neiging om op je hartspier te blijven leven ook nadat je hersteld lijkt en kan ineens weer wakker worden zeg maar, en dat is eigenlijk nooit echt goed onderzocht, om maar ff iets te noemen) Daarintegen had ik lang voor die infectie ook al reumaklachten, maar durfde/wilde ik niet naar de dokter nadat ik in de bieb zelf eens onderzocht had welke ziekte bij mijn klachten paste en daar heel duidelijk RA uit kwam…. (was toen 14) en ook al op veel jongere leeftijd is al eens het woord reuma voorbij gekomen als ik weer eens door mijn moeder naar de huisarts werd gesleept omdat ik 's nachts huilde van de pijn. Echter dat werd weggewuifd als groeipijntjes en aanstelleritus…..

• Famke

Hoi,

Wat een toestand, Ook bij mij wordt regelmatig naar andere ziektes gezocht. Ik denk dat dat komt omdat veel klachten dan nieuw zijn en er nog niet bekend is of die ook bij RA passen. En veel klachten kunnen niet aan 1 ziekte worden gerelateerd.

Over verggroeiingen: juist je medicatie moet voorkomen dat er vergroeiingen plaatsvinden. Tevens kan als de bloeduitslag van Reumafactor hoog blijft dit zeggen dat je medicatie onvoldoende aanslaat. Tevens zegt de uitslag over anti-CCP wel iets over al dan niet RA hebben.

Ingewikkeld allemaal vind ik ook vaak.

Sterkte

Famke

• miranda1963

Heel erg vervelend Aletta, je zo te behandelen!

Ik kreeg een paar jaar geleden ook een nieuwe reumatoloog. Ze bekeek mijn gewrichten en vond mijn klachten dubieus :X. Ik was razend, want als je al 48 jaar reuma hebt, met de hele rambam aan therapie, medicijnen, fysio en zelfs een gewrichtsprothese en zo noemt mijn klachten dubieus, nou dan ontplof je toch wel. Ik dacht nog: jij bent korter op deze wereld (jonge reumatoloog) als dat ik reuma heb. Dus ik zal het zelf wel beter weten. Later is deze uitspraak wel weerlegt, maar leuk is anders. Mijn man moest het ontgelden op de terugweg in de auto. Daarbij kreeg ik nog de diagnose hms (hypermobiliteitssyndroom). Dit heb ik dus mijn hele leven al en zij was de eerste die dit noemde, terwijl ik toen al 49 jaar was. Je vraagt je dan toch echt af waarom ik nooit eerder hierop ben gewezen, dan had ik al veel eerder kunnen beginnen met spierversterkende oefeningen. Gevolg is wel dat als je spieren rondom een gewricht te slap zijn en het plaatsen van een prothese wel eens lastig kan zijn. Maar goed, ik begrijp helemaal je stress en woede, want dit is niet wat je wil horen. Gelukkig is alles later weer een beetje beter besproken. Duidelijkheid is wel waar je het meest aan hebt en daar kun je wat mee. Heel veel sterkte nog!

Gr. Miranda

• aletta

Bedankt voor je bericht. Deed me erg goed

Inmiddels ben ik er wel wat rustiger onder. De reumatoloog heeft gezegd dat de diagnose RA wel gewoon blijft staan (UWV-technisch gezien wel zo handig). Heb ook weer wat dagen vol onderzoeken achter de rug, en heb volgende week weer een telefonische afspraak met de reumatoloog. Ik heb echt aan mezelf getwijfeld de afgelopen weken. Ben ik wel echt ziek? Heb ik wel echt klachten? Je maakt jezelf gek.

Ik weet dat mijn klachten echt waren (want momenteel ben ik vrijwel klachtenvrij, en ik ben zo iemand die slechte tijden wel heel snel vergeet) en dat bijv werken echt niet meer ging, hoewel ik nu soms denk van waarom ben ik in godsnaam gestopt. En anders laat manlief me het wel weer even weten…

Tja we zien het volgende week wel weer. Weer uitslagen en waarschijnlijk daarna weer nieuwe onderzoeken. Raar he dat de kosten van de zorg zo erg stijgen LOL :)

• miranda1963

Wat krijg je allemaal voor onderzoeken dan, Aletta? Daar ben ik dan weer benieuwd naar. Bloed prikken, echo, röntgen kan ik me zo indenken. Maar wat nog meer?

• aletta

onderzoeken die ik de afgelopen anderhalve maand heb gehad..

- colonoscopie (uitsluiten van ontstekingen in mijn darmen)

- maagscopie (uitsluiten van ontstekingen in maag)

- slokdarmonderzoek (uitsluiten van tja het riedeltje is nu wel bekend)

- leveronderzoek (uitsluiten AIH)

- bloedonderzoek (meerdere keren)

- echo's ( meerdere keren, en voor meerdere onderzoeken)

- foto's (meerdere keren, van meerdere gewrichten)

- das onderzoek (2x)

- scintigraphie (botscan)

- longonderzoeken (longfunctietesten etc, moest toch al ivm astma en zijn wat uitgebreid om andere longproblemen uit te kunnen sluiten)

Het enige dat nog niet gedaan is is een hartonderzoek, en dat moet waarschijnlijk nog wel gaan gebeuren…