Hoi Fenna
Ik was ongeveer zo oud als jij toen ik dezelfde klachten had. Ik heb alleen toen ook een ongeluk gehad (ben door een auto geschept en heb toen mijn rug en knie gebroken) en iedereen dacht dat het daardoor kwam. Ik heb pas op mijn 22e de diagnose reuma gekregen.
Alcohol gaat op zich wel, maar je moet oppassen. Alle medicatie en andere stoffen in je bloed wordt afgebroken door je lever. Alcohol ook. Dus als je alcohol drinkt moet je lever wat sneller (en harder) werken. Omdat je lever dat niet zomaar kan krijg je het gevoel dat je dronken bent. ALs je medicijnen gebruikt word je dus vaak ook wat sneller dronken dan “gezonde” mensen. Verder moet je nog ruim 70 jaar (positief denken he!) met je lever doen, dus mag je best een beetje zuinig op dat ding zijn. Een glaasje af en toe moet kunnen, maar iedere dag dronken zijn zou ik niet doen!
Verder zijn er nog meer dingen waar je over na moet denken. Je bent nog heel jong, maar als je bijvoorbeeld kinderen wilt krijgen zou je dat nu al eens met je reumatoloog kunnen bespreken. Veel medicatie gaat niet samen met een kinderwens, maar andere medicatie weer wel. En bij weer andere (zoals Enbrel) moet je een poos gestopt zijn voordat je zwanger mag worden. Schoolkeuze is ook weer zoiets. Ga iets doen dat je OOK met reuma goed kunt doen. Ik heb te vaak meegemaakt dat gezegd werd dat een bepaalde opleiding kon, maar dat in de praktijk dan later bleek dat die zieke jongere dat werk helemaal niet kon en dan kom je met heel weinig geld thuis te zitten. En dat is hartstikke zonde, want er is meer dan genoeg werk te vinden dat wel kan!
Heel veel sterkte met alles.