Pfffffffffffffff, je hebt haast. Maar mijn complimenten met je doorzettingvermogen, dat zal je zeker nog van pas komen in de toekomst. Maar in deze onrustige periode van je AP werkt haast helaas niet erg mee.
Het AMC is mij ook niet onbekend. Ik heb er zelf 9 jaar geleden mee gedaan aan een onderzoek met de TNF-alpha blokker Remicade. Die Remicade sloeg bij mij geweldig goed aan en anderhalf jaar voelde ik mij als herboren. Helaas, toen kreeg ik een zware longontsteking. Einde remicade dus! Na 4 jaar nog eens opgestart, deed niets meer, ik produceer teveel antistoffen.
Ik ben wel een beetje jaloers op je vanwege je opleiding. Zelf probeer ik op mijn niveau ook wat bij te blijven in de medische ontwikkelingen rond AR en AP. Mijn vrouw Jannie heeft wel de Psoriatica maar gelukkig niet de soms neven aandoening Artritis.
Jij leeft gelukkig in een tijd van snelle ontwikkeling met steeds meer nieuwe “medicijnen” tegen reuma. Ik moest het indertijd doen met goudinjecties. 200 mg in de week ( nu denken ze dat je aan zo'n hoge dosis goud dood gaat ). Ik kon er goed tegen, geen bijwerkingen en het was zeker voor die tijd ( 1965 ) een stevige aanpak van de RA.
Ik maak me wel zorgen over jonge mensen met de huidige medicatie tegen reuma. Wat doet dat op langere termijn met je andere organen? En hoe zit het met de nog onbekende bijwerking op langere termijn? Dan maar een kort leven maar een vrolijk leven?
Zelf ben ik na twee jaar gestopt met goud en daarna heb ik 35 jaar geen enkele anti reumatica meer gebruikt, wel wat pijn stillers.De laatste tien jaar moest ik er toch aan geloven maar op de remicade na ben ik niet erg enthousiast. MTX is m.i. nog het enige meest effectieve “medicijn” voor de lange termijn.
Ik wens je veel succes voor de toekomst. Misschien raad de professor ( Tak? ) je wel de Remicade aan.
Doe je het wat rustiger aan in deze sutiatie?
Groeten,
Kees