CVZ zegt: ''langdurige fysio uit basispakket''

• Paul (moderator)

Advies College voor zorgverzekeringen:

Langdurige fysiotherapie bij reuma uit basispakket

1 juni 2011

(Novum) - Mensen die lijden aan incontinentie moeten zelf gaan meebetalen aan luiers. Zo kan

minister van Volksgezondheid Edith Schippers (VVD) op jaarbasis 43,5 miljoen euro besparen.

Dat schrijft het College voor zorgverzekeringen (CVZ) in een advies aan Schippers. Nu worden

luiers volledig vergoed vanuit het basispakket. Het CVZ denkt aan een eigen bijdrage van 75 euro

per jaar. Zo'n 550 duizend mensen gebruiken dergelijke luiers.

De vergoeding van langdurige fysiotherapie bij een aantal chronische aandoeningen kan

helemaal uit het basispakket, zegt het CVZ verder. Het gaat om reuma, osteoporose en enkele

vormen van artritis. Langdurige fysiotherapie is bij deze aandoeningen niet bewezen effectief

,

zegt het CVZ. Het schrappen betekent een besparing van 50 tot 55 miljoen euro.

Het college komt verder opnieuw met het advies dat de rollator en de anticonceptiepil uit het basis-

pakket moeten. Dat levert 37,3 miljoen euro per jaar op. Vorig jaar nam Schippers dit advies over,

maar de Tweede Kamer stak er een stokje voor. Het kabinet heeft eerder aangekondigd dat fysio-

therapie voor volwassenen in de toekomst pas wordt vergoed na vijftien behandelingen, in plaats

van de huidige twaalf. Ook wordt in de toekomst één IVF-poging vergoed, i.p.v. de huidige drie.

bron: NIEUWS.nl

• Jopie1982

Tuurlijk….doe maar weer.

Ik vind het belachelijk, ik ga al jaren 1 keer per week naar de fysio.

En dat helpt mij echt wel.

Hierdoor blijf ik in elk geval op de been en kan ik bewegen….Wordt er soms behoorlijk boos van.

Gelukkig heb ik een hele uitgebreide verzekering, maar let op mijn woorden dan gaan ze daar ook wel in snijden.

• tecko

Nou als dat zo is dan kan ik het wel schudden. Krijg nu 2 maal in de week fysio en dat houd me op de been. Wel uitgebreid verzekert maar dat hebben ze inmiddels ook al terug gedraait naar maximaal 26 keer. M.a.w. 1 maal per 14 dagen . Als dit er door komt worden de heren en dames weer hartelijk bedankt.

gr. Marja

• Paul (moderator)

Op de website van het CVZ http://www.cvz.nl staat het rapport over fysiotherapie:

rapporten/2011/rpt1105-beoordeling-fysio-en-oefentherapie-chronische-lijst.pdf

Daarin staat: 'Langdurige behandeling van deze aandoeningen

door middel van fysio- en oefentherapie is niet bewezen effectief…'

• wervelfractuur als gevolg van osteoporose;

• reumatoïde artritis of chronische reuma;

• chronische artriden;

• spondylitis ankylopoetica (morbus Bechterew);

• reactieve artritis;

• juveniele (idiopatische) chronische artritis.

In het rapport staat ook wat men hiermee denkt te besparen…

Paul (a.i. moderator)

• Jopie1982

Echt heel maf, maar zulk soort berichten raken me echt. Wordt er heel verdrietig van.

Ik heb er zoveel baad bij en het helpt mij echt super.

Als ik dat straks niet meer kan (heb het een half jaar lang een keer zelf moeten betalen i.v.m. problemen met de verzekering) maar dat hou je niet vol.

Helemaal niet als je in je eentje een huis hebt….!

Zucht t is gewoon bijna onmogelijk om zelfstandig te zijn.

• Germaine

Misschien doen ze niks met het advies.

De reumabond is ook tegen.

• aletta

ik ga ook 1x per week naar de fysio voor oefeningen dus ik word hier ook door geraakt.

Maar als ik eerlijk ben….

die oefeningen kan ik ook (met wat begeleiding wellicht) in de sportschool doen en dan moet ik 30 euro per maand betalen. Nu doe ik het gratis….

En in mijn oefengroep zit iemand met reuma (bechterew) die 3x per week komt trainen, en daarnaast nog 3x in de sportschool. Los van de vraag hoe ziek je dan bent (sorry, ik red dat echt niet) is het bij haar ZEKER een kwestie van lekker goedkoop sporten ipv therapeutische waarde…

Ik vind het ergens ook niet raar dat je hier ook zelf wel wat voor moet betalen eigenlijk.

Als hierdoor wel onderzoek naar nieuwe medicatie kan blijven voortduren en ik mijn dure medicatie kan blijven gebruiken dan is dat mij het waard…. de kosten moeten ergens door betaald worden he,

• tecko

Tja je hebt misschien deels wel gelijk maar het word een probleem als je dat niet kunt betalen toch?

Ik zou tenminste niet weten waar ik het weg moet halen. Kan nu nog steeds mijn eigen huishouden doen maar dat zal dan echt een probleem gaan worden en wie gaat dan mijn hulp in huis betalen want dan word er vaak gezegd Je hebt een man in huis die kan dat ook wel doen. Ja met een full time baan en ook al afhankelijk van de fysio door artrose en een nieuwe heup die er nu dus blijkbaar verkeerd in is gezet. Dit schiet dus echt niet op en ik denk dat er met mij meer mensen zijn die echt in de problemen gaan komen.

gr. Marja

• Jopie1982

Ik ga naar de fysio, om mijn spieren soepel te houden, dus massage en hapthonomie, dit kun je dus niet in de gewone sportschool doen.

Gewoon zelf betalen zou ik dit nooit kunnen.

Ik ben alleen met een koophuis. Moet nu al zelf hulp in de huishouding gaan zoeken en die moet ook betaalt gaan worden.

En dan zou ik hier ook nog aan mee moeten betalen….nou ik trek dat financieel gewoon niet.

Helaas niet als ik nog eens minder moet gaan werken omdat ik het gewoon niet trek.

• aletta

mijn man werkt ook 40 uur en doet het hele huishouden terwijl ik momenteel werkeloos thuis zit. Wij hebben het ook echt niet breed hoor. Overigens heeft mijn man ook arthrose en een rugprobleem. Ook wij hebben geen geld voor een particuliere werkster. En via de WMO kost het ook kapitalen (want dan verdienen we ineens best wel wat, jammer dat ze helaas niet zo naar de vaste lasten kijken dan)

Als ik de “sportschool” zelf moet gaan betalen is er een grote kans dat ik moet gaan stoppen.

En toch vind ik ergens dat als een gezond iemand wil sporten (wat ook voor een gezond iemand heel belangrijk is he, wij zijn daarin niet uitzonderlijk), die gezonde persoon een klein godsvermogen aan een gemiddelde sportschool kwijt is. Wij “moeten” sporten maar waarom zou dat gratis moeten zijn? Je kunt bijv ook gaan wandelenfietsen of zelf oefeningen gaan doen (toen ik nog fulltime sporter was, in een vorig leven deed ik min of meer dezelfde oefeningen als nu, op een heel ander nivo maar heel veel kun je zelf thuis zonder apparaten hoor ).

Maar dat is misschien wel lastig als je niet de sportachtergrond hebt die ik zelf heb.

Naast de gewone fysio ga ik ook 1x per week medisch aquafitnessen, dat kost 7 euro per keer en moet ik wel zelf betalen. Daar zitten meerdere mensen in de bijstand die ook iedere week kunnen komen en er veel voor moeten laten.

het is ook keuze's maken.

Als het gaat om daadwerkelijke behandelingen is het een ander verhaal. Maar als ik naar mij persoonlijk kijk heb ik die niet zo heel vaak nodig. En dan is het vaak een beperkt aantal keer dat ik moet en dan doet bijv mijn elleboog het weer.