Uitbetaling tegemoetkoming arbeidsongeschikten in september

• Marieke (Beheerder)

De Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten (Wtcg) omvat onder meer jaarlijkse financiële tegemoetkomingen voor mensen die arbeidsongeschikt zijn. Veel mensen die recht hebben op zo'n tegemoetkoming kunnen uitbetaling in september tegemoet zien.

De financiele tegemoetkoming Arbeidsongeschikten voor mensen die niet (meer) werken hebben de tegemoetkoming inmiddels al ontvangen. Arbeidsongeschikten die nog (gedeeltelijk) aan het werk zijn kunnen de tegemoetkoming in september tegemoet zien.

Eisen

Een arbeidsongeschikte werknemer krijgt de tegemoetkoming als hij per 1 juli 2010 aan de volgende eisen voldeed:

* Hij of zij ontving een arbeidsongeschiktheidsuitkering van het UWV (een WAO-, WAJONG-, WIA-, of WAZ-uitkering).

* Hij of zij was voor minimaal 35 procent arbeidsongeschikt verklaard.

* Hij of zij was verzekerd voor de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ). Iedereen die in Nederland woont of werkt is hier automatisch voor verzekerd.

Hoeveel en wie betaalt?

De tegemoetkoming omvat een bedrag van EUR 350 netto. Deze geldsom is bedoeld als compensatie van extra kosten die de arbeidsongeschikte werknemer maakt vanwege zijn handicap of chronische ziekte. De werkgever is in dit verband een soort ‘doorgeefluik’: het UWV stort het bedrag aan de werkgever, die het doorstort naar de rekening van de arbeidsongeschikte werknemer.

24 augustus 2010

• Marieke (Beheerder)

Hierbij ook de info rechtstreek van de website van het UWV

Jaarlijkse tegemoetkoming voor mensen die arbeidsongeschikt zijn

Elk jaar in september betaalt UWV de jaarlijkse tegemoetkoming arbeidsongeschikten van € 350 netto aan mensen die (gedeeltelijk) arbeidsongeschikt zijn. Het bedrag is een compensatie voor de extra kosten die gemaakt zijn voor ziekte of handicap. Deze tegemoetkoming voor mensen die arbeidsongeschikt zijn, is onderdeel van de Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten (Wtcg) die sinds 1 januari 2009 geldt. De tegemoetkoming werd in dat jaar voor het eerst betaald.

Wie krijgt de tegemoetkoming?

Iemand die arbeidsongeschikt is, komt in aanmerking voor de jaarlijkse tegemoetkoming van UWV als hij op 1 juli 2010:

een arbeidsongeschiktheidsuitkering van UWV ontving (WAO-, WIA-, Wajong- of WAZ-uitkering);

35% of meer arbeidsongeschikt was;

verzekerd was voor de AWBZ. Iedereen die in Nederland woont of werkt, is hier automatisch voor verzekerd.

Degene die recht heeft op de tegemoetkoming krijgt deze elk jaar automatisch op zijn rekening. Hij hoeft hier niets voor te doen. Krijgt hij zijn reguliere arbeidsongeschiktheidsuitkering via zijn werkgever of een instantie? Dan ontvangt hij ook de tegemoetkoming Wtcg van UWV op deze manier.

Waarom betaalt UWV de tegemoetkoming niet altijd rechtstreeks uit?

Wij hebben onderzocht of het mogelijk is de tegemoetkoming rechtstreeks aan uw werknemer(s) te betalen. Helaas is dat niet mogelijk. Wij kunnen de tegemoetkoming niet storten op een andere rekening dan de rekening waarop wij de maandelijkse arbeidsongeschiktheidsuitkering storten. Daarom vragen wij u, de werkgever, ook deze tegemoetkoming door te storten naar de klant.

Meer informatie over de Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten (Wtcg) vindt u op Veranderingen in de zorg 2010.

• Willem

Hoezo als je niet meer werkt heb je de uitkering al ontvangen. Ik werk niet en heb hem ook nog niet ontvangen en zla hem net als vorig jaar in september krijgen .

Willem

• Pepe

Ik was 100 % afgekeurd, maar werk alweer 10 jaar in een ander vak, maar heb nog steeds veel beperkingen (en pijn) en dus ook onkosten.

(Na 5 jaar ben je dan automatisch juridisch gezien gezond)

Val ik zeker weer tussen de wal en het schip.

Dus geen vergoedingen door de lijst van Borst (geen fysio, geen medicijnen, geen schoenen) en wel een berg betalen aan premies.

Ik weet nog steeds niet hoe ik zometeen aan goeie schoenen kan komen, het laatste paar was bijna € 2200,-

Schrale troost: Met die € 350,- los je dit ook niet op.

• Lucifer

Heb hem ook nog niet ontvangen…..

Zal nog wel komen dan… Tenminste als de ‘ge-hackte’ overheid van ons, nog kan overboeken.

Want hiervoor moeten ze wel effe alle PC's gaan zoeken die ‘automatische-updates’ uit hebben staan.

En als nog een update laten uitvoeren zodat ze het nieuwe certificaat krijgen.

Met de oude certificaten, is de overheid namelijk helemaal niet in staat om geld over te boeken.

De we wachten het wel af….

Groetjes: Lucifer

– Update: –

Grootte: 266 kB - 752 kB

Installeer deze update om een probleem met een verplichte update van de lijst met ingetrokken certificaten op Windows-systemen op te lossen en om uw systeemlijst met certificaten actueel te houden. Nadat u deze update hebt geïnstalleerd, moet u de computer wellicht opnieuw opstarten.

Meer informatie over deze update kunt u vinden op http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=227571

• miranda1963

Vorig jaar kreeg ik het tegelijk met mijn uitkering, de 14e september. Nu er die wijziging is van betaling van de uitkering rond de 24e ga ik ervan uit dat die 350 ook wordt gestort rond die datum. Ik heb namelijk ook nog niets ontvangen. Dus nog even geduld tot eind volgende week.

• Marieke (Beheerder)

Hoi,

Het UWV laat weten voor 25 september dit bedrag te storten.

Groetjes Marieke (beheerder)

• elemi

voor 2011 is het bedrag verminderd met € 14.

Heeft u een arbeidsongeschiktheidsuitkering van UWV? Dan krijgt u in het najaar mogelijk een Tegemoetkoming arbeidsongeschikten. Dit is een vergoeding voor de extra kosten die u maakt door uw ziekte of handicap.

U krijgt een Tegemoetkoming arbeidsongeschikten van € 336 netto als u op 1 juli:

recht had op een arbeidsongeschiktheidsuitkering van UWV (WAO-, WIA-, Wajong- of WAZ-uitkering);

35% of meer arbeidsongeschikt was;

verzekerd was voor de AWBZ. Iedereen die in Nederland woont of werkt, is hiervoor automatisch verzekerd.

Waarom is de tegemoetkoming lager dan in 2010?

De regering heeft de hoogte van de tegemoetkoming aangepast. De tegemoetkoming is daarom € 14 lager dan in 2010

• hvh

Hoi,

Ik kreeg em vorig jaar ook (en dit jaar ook de situatie is niet veranderd) tegelijk met mijn uitkering (deze maand de 23ste)

groetjes

• sandrab

en jaaaa hoor haal daar ook nog maar wat af::o. ik las net de plannen voor 2012 , nou daar word ik niet vrolijk van.

De zorgpremie omhoog,

zorgtoeslag omlaag en

de eigen bijdrage ook maar weer omhoog.

en wedden dat ik ook weeeer niet in aanmerking kom voor het volle bedrag van de wtcg ?? Volgens de site van het ministerie in 2010 recht hebben op 500 euro en maar 350 krijgen, ondanks veel energie, brieven en bezwaren

Word ik dan straks alsnog gedwongen om , ten koste van mezelf en mijn gezinnetje, toch weer te gaan werken???:(

Hier word ik dus heeel moedeloos van !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!