hallo Linda (en Famke),
Een nieuwe tussenwervel (discusprothese of kunstdiscus) plaatsen is niet net zoiets algemeen gangbaars als bijvoorbeeld een nieuwe knie plaatsen.
Er gelden o.a. de volgende overwegingen:
Voor wie is de kunstdiscus?
De beste indicatie voor een kunstdiscus lijken die patiënten te zijn met één versleten tussenwervelschijf en klachten die daar bij passen. Dit laatste is het moeilijkste van de hele indicatiestelling. Wanneer zijn we er zeker van dat pijnklachten van de discus komen? De een zal meer geloof hechten aan de ziektegeschiedenis, terwijl de ander de foto's de doorslag laat geven. De klachten die het meest wijzen op de tussenwervelschijf zijn pijnklachten diep onder in de rug met toename bij belasting en afname in rust. De MRI laat een versleten (versmalde) tussenwervelschijf zien, terwijl er beter geen sprake kan zijn van vernauwing (stenose) van het wervelkanaal. Ook dienen de achterste gewrichtjes tussen de wervels (de facetgewrichten) normaal te zijn. Sommigen maken gebruik van een discogram, dat is het inspuiten van contrast in de tussenwervelschijf om te zien of de pijn dan toeneemt. Ook kun je er wat verdoving inspuiten, waarna de pijn juist moet verdwijnen. Anderen hebben twijfels over de betrouwbaarheid van deze test.
Gezien de nog beperkte ervaring met de kunstdiscus zijn we hier op het moment nog erg terughoudend mee. Samengevat komen alleen patiënten in aanmerking die aan de volgende kenmerken voldoen:
tenminste een jaar klachten die zonder succes conservatief (d.w.z. niet operatief) behandeld zijn
leeftijd minimaal 25 - 30 en maximaal 50 - 55 jaar
diepe, lage, in het midden gelegen rugpijn
deze pijn neemt toe bij belasting
geen of weinig pijn in rust
(liefst) geen pijn terzijde van de wervelkolom of in het been
één enkele versmalde en versleten tussenwervelschijf met specifieke kenmerken op de MRI
geen andere verschijnselen van slijtage aan de rugwervels en facetgewrichten
geen osteoporose
geen verschuiving van wervels (spondylolisthesis) of andere aangeboren afwijkingen
geen osteoporose
geen overgewicht (BMI lager dan 30)
geen eerdere grotere rugoperatie (laminectomie)
geen eerdere grote buikoperatie(s)
eventueel de bevindingen bij discografie
eventueel bij psychologisch onderzoek een voorspeld slecht resultaat
Veel orthopeden vinden het ook altijd nog een experimentele behandeling. Bij mijn herkeuring voor de WAO werd mij door de keuringsarts op het hart gedrukt hier niet aan te beginnen. Nu kom ik daar gezien de bovenstaande regels, ook niet voor in aanmerking. Daarvoor is mijn rug op teveel plaatsen door artrose aangetast.
Daardoor ging ook in 1999 al een operatie om de rug vast te zetten niet door. De (tussen)wervels er omheen waren ook al aangedaan en zouden door het vastzetten nog sneller slijten.
Ik denk dus dat de orthopeed je niet zo maar afscheept maar dat zijn afweging op andere gronden is gebaseerd.
Ik hoop dat je iets aan deze info hebt.
groet, anniek