Bang om Humira te gaan gebruiken.

• Gregory

Fijn dat het tot nu toe meevalt.

Gregory

• Annika

hoi Cindy,

ik weet dat je met MTX/ledertrexate 3 maanden moet stoppen voor je mag proberen zwanger te worden. Omdat het de celdeling remt, kan het verregaande gevolgen hebben voor een ongeboren kind.

Hieronder de samenvatting van een lezing over reuma, medicijngebruik en zwangerschap die tijdens het reumacongres eerder dit jaar werd gegeven (info van site reumafonds). ik hoop dat je hier iets aan hebt, groetjes, Annika

‘Erfelijkheid en zwangerschap bij reumatische ziekten’

Mevrouw dr. Y.A. de Man, internist/reumatoloog in opleiding,

Erasmus MC Rotterdam

Over de spreker:

Mevrouw dr. Y.A. de Man promoveerde in juli 2009 aan de Erasmus Universiteit Rotterdam (promotor: Prof. dr. J.M.W.

Hazes en co-promotor, dr. R.J.E.M. Dolhain) op de klinische uitkomsten van de landelijke studie naar het beloop van

reumatoïde artritis (RA) voor, tijdens en na de zwangerschap, de PARA-studie. De studie kreeg om zijn uitzonderlijk

grote omvang en de gevonden resultaten meerdere malen media-aandacht. Dit is onder meer een verdienste van een

goede samenwerking van reumatologen, van RA patiënten, die bereid waren om deel te nemen, in Nederland, en de

financiële ondersteuning door het Reumafonds.

Yaël de Man is momenteel werkzaam als internist/reumatoloog i.o. in het Erasmus MC in Rotterdam en houdt zich

daarnaast bezig met onderzoek op het gebied van de vruchtbaarheid van vrouwen met actieve RA.

Samenvatting:

In de presentatie komen de meest voorkomende reumatische ziekten aan de orde in relatie tot erfelijkheid en

zwangerschap. Hieronder volgt een korte samenvatting van enkele conclusies van de presentatie.

Erfelijkheid van reumatische ziekten is het grootst in de ziekte van Bechterew, er is 10% kans dat het kind ook de ziekte

zal krijgen. Van reumatoïde artritis (RA), systemische lupus erythematosus (SLE) en Artritis Psoriatica is bekend dat de

kans op dezelfde ziekte bij het kind 5% of lager is. Fibromyalgie clustert binnen families, van erfelijkheid is vooralsnog

geen sprake.

RA kan de vruchtbaarheid (tijdelijk) verminderen. De activiteit van RA beïnvloedt het geboortegewicht, hoe hoger

de ziekteactiviteit hoe lichter de baby. Prednisongebruik tijdens de zwangerschap verkort de zwangerschapsduur,en

daardoor wordt het geboortegewicht verlaagd. Medicatiegebruik moet aangepast worden in overleg met de eigen

reumatoloog, zodat ziekteactiviteit al voor zwangerschap zo optimaal mogelijk onderdrukt wordt. Daarnaast is het

nuttig om gewrichtsbeschermende adviezen voor de zorg voor de baby te verstrekken aan RA patiënten, gezien de

beperking in functionaliteit die zij na de bevalling vaak ervaren bij het opvlammen van de ziekte.

Een zwangerschap met SLE verloopt vaak met een opvlamming van de ziekte. Risico’s voor het opvlammen zijn

hoge ziekteactiviteit binnen de 6 maanden voor de zwangerschap, hoge ziekteactiviteit bij conceptie, en het staken

van plaquenil. Medicatie moet in overleg met de reumatoloog worden voortgezet of veranderd. Extra risico’s op een

gecompliceerd beloop van de zwangerschap moeten van te voren worden nagegaan, zoals het voorkomen van SS-A en

SS-B autoantistoffen, en het voorkomen van antiphospholipiden, dat voor een verhoogde tromboseneiging zorgt.

Voor iedereen met een reumatische ziekte, waarvoor al dan niet medicatie wordt ingenomen, is het advies om

hun reumatoloog te raadplegen alvorens zwanger te worden. Een goede behandeling wordt voor iedere patiënt

individueel gemaakt, en is sterk afhankelijk van o.a. ziekteactiviteit, aanwezigheid van bepaalde antistoffen, en van de

beperkingen die de ziekte al met zich meebrengt.

• hdc

Hallo,

Wat een dilemma zeg, nu naar een paar jaar uitproberen wat er voor mijn artritis psoriatica werkte (nog niets dus ) heeft mijn reumatoloog voorgesteld de huidige medicijnen arava te halveren als ik dan nog steeds bijwerkingen heb over 8 weken is er voorgesteld humira te gaan spuiten, na het inlezen van het medicijn wordt ik ook erg bang, vond mtx al eng met prednison, maar dit is niet niks en dat komt er dan ook nog is bij met alle ellende die je al hebt. Weet het eff niet meer, ja stiekum van binnen wel heb gewoon geen andere keus leven met die pijn en vermoeidheid ga je ook aan kapot dus wat is erger ? sorry maar moest eff dit kwijt, dat het jullie allemaal goed mag gaan (:P)