Hallo Huub,
Voor mij ziet het er ook naar uit dat ik mijn enkel moet laten vastzetten.
Ben benieuwd hoe bij jou het herstel is, en hoe nu je bewegingsmogelijkheden zijn.
Heb de afgelopen 5 weken alleen met stokken kunnen lopen (ik bedoel eigenlijk vooruitduwen).
Gebruik al ruim 10 jaar speciale zooltjes vanwege zeer holle voeten met hoge wreef.
Ongeveer 25 jar geleden ‘n keer in ’n kuiltje gestapt en omgezwikt, toen 4 weken gips.
In 2008 raakte de enkel zodanig overbelast dat lopen niet meer mogelijk was.
Foto's en scan tonen aan de het gewricht compleet versleten is. Er zijn losse stukjes, scherpe delen, hier en daar wat afgebroken en veel ruimte in het onderste spronggewricht. Toch leek de pijn van het bovenste spronggewricht te komen. Een schoonmaakoperatie aan het bovenste spronggewricht (nettoyage) bood uitkomst. Kon meteen weer prima lopen na al vier dagen. Ging weer snowboarden en waterskiën. Afgelopen oktober 2010 een dag of tien geholpen met een verbouwing. Dat was funest. Weer de enkel overbelast. Nu gekozen voor een cortisone injectie met pijnstiller in het bovenste spronggewricht. Dat werkte na twee uurtjes al super. Ben weer gaan lopen en bewegen. Helaas te veel bewogen dus; dat merk je niet door de pijnstiller en de ontstekingsremmer. Enkelbanden nog verder opgerekt en zeer pijnlijk. Knieën en linker enkel beginnen ook overbelast te raken en lopen is niet meer mogelijk. Ook rugklachten van het slechte lopen. Vandaag cortisone injectie met pijnstiller gekregen in het onderste spronggewricht. De naald ging erin als in een pakje boter, zoveel ruimte was er; en ook maar liefts 5 cc erin gespoten want er was verschrikkelijk veel vrije ruimte. Meteen na de injectie ben ik weer zonder pijn (muv een beetje bandenpijn) en het lopen gaat al honderd keer beter. Nog wel een beetje mank natuurlijk nadat ik weer vijf weken heb gestrompeld. Natuurlijk knelt het nog een beetje in het gewricht omdat ik maar een uitslag heb van ca. 75% door alle slijtage en aangroeiingen.Momenteel eigenlijk meer last van de linker enkel.
Volgens de chirurg wordt het nu wel tijd om het onderste spronggewricht vast te gaan zetten. Dat lijkt mij ook want ik heb het wel gehad met de eeuwige pijn. Nu dus afwachten hoe lang de cortisone injectie blijft werken. Heb mijn enkel trouwens al sinds 4 weken ingetaped met stijve tape. Omdat ik anders net zo loop als een struisvogel. De enkel zakt dan in elkaar naar binnen en de banden zijn dan binnen enkele uren compleet overbelast. Nu ook weer meteen getaped na de injectie; doe ik gewoon zelf en werkt perfect. Nu gaat het dus prima en ik hoop de komende dagen iets makkelijker te gaan lopen.
En dan de keuze, zo door blijven rommelen met tape en orthopedische schoenen of toch maar de stap naar vastzetten.
Graag hoor ik je reactie / advies,
Met vriendelijke groet