artrodese enkel

• miranda1963

Hallo Huub,

Wat fijn dat het zo goed is verlopen. Vooral ook dat de pijn verdwenen is.

Het lopen gaat bij mij steeds slechter. Vooral met dit weer is het lastig om buiten te zijn. Normaal is iedere stap pijnlijk, maar nu moet ik ook nog eens opletten met de gladde straten. Dus iedere stap overwogen neerzetten. Kost erg veel energie. Je wordt er echt doodmoe van om een klein stukje te lopen.

Door de positieve reacties, ben ik toch geneigd om me op de wachtlijst te laten zetten. Tegen de operatie zelf zie ik niet op, maar wel de revalidatie. Het afhankelijk zijn is vreselijk. Scheelt wel dat ik een rolstoel in huis heb, omdat ik in het verleden jicht heb gehad en wondroos aan mijn onderbeen en dus toen ook afhankelijk was van een rolstoel. Maar die drie maanden zie ik dus erg tegenop.

Daar moet ik me dan maar bij neerleggen helaas. Het weegt niet op tegen de resultaten en het pijnvrij zijn.

Bedankt.

Groetjes Mir@nd@

• walter

Dag Miranda,

ik sta ook in twijfel om een artrodese te laten doen maar elke uitstap wordt een pijniging. heb jij ondertussen de ingreep al gehad en hoe is die verlopen ?

Ik ben benieuwdom meer te vernemen en aldus wat moed te krijgen

groeten

Walter

• Hans

Bij mij is half juli het bovenste sprongewicht vastgezet in het AMC de hele procedure doorlopen 6 wk zitgips en 6 wk loopgips.

Met het loopgips absoluut geen pijn en ik rende bijna zonder krukken op het laatst.

Dus ik dacht dat het helemaal top zou zijn als het gips er af zou gaan.

Het gips is er nu 3 weken af maar het is een nu nog misvatting te zeggen dat ik het gevoel heb dat het geholpen heeft.

Ik heb 3x per week fysiotherapie en oefeningen thuis, maar als ik s'morgens mijn bed uit stap dan is het echt strompelen van de stijfheid.

En op blote voeten is het geen lopen, met schoenen gaat het iets beter maar na een tijdje wordt de enkel en het onderbeen weer erg dik en

moet ik weer omhoog met het pootje.

Nu vraag ik me af, heb ik geen geduld of duurt het nog heel lang voordat de pijn en zwelling verdwijnt??

• miranda1963

Hallo allemaal,

Nog even voor de duidelijkheid: bij mij gaat het om het onderste spronggewricht.

Tot nu toe heb ik de operatie nog niet gedaan. Het is niet dat van uitstel afstel komt, maar op het moment is de pijn redelijk te doen.

Daarbij ben ik vorig jaar oma geworden en pas ik 1 x per week op mijn kleindochter en daar wil ik nog een tijdje van genieten. Na zo'n ingreep ben je toch vlot 3 maanden uit de running. En om al die tijd afhankelijk te zijn van mijn man en dochter zie ik toch ook niet zitten. Dus ik stel de operatie nog maar even uit. Als het lopen niet meer gaat, moet ik er helaas aan geloven. Ik heb nu wel doordat ik mijn loophouding al een tijd aanpas aan de pijn aan mijn enkel aan de linkerheup een slijmbeursontsteking mede door overbelasting. Dus nu wordt het meer waggelen als lopen. Dit alles sluipt er toch in zonder dat je het zelf in de gaten hebt. Ik moet van andere mensen horen dat ik steeds slechter ga lopen.

Maar ik laat het nog even op zijn beloop.

Groetjes Mir@nd@

• Antonio

Hallo Joop,

Ik zit je stukje te lezen, bij mij hebben ze de rechter enkel vast gezet (scheenbeen aan bovenste sprong gewricht) middels een pen van 15 cm lang, 1 cm dik.

Ik heb nu 17 weken gips inmiddels, volgende week woensdag hoop ik dat het definitief er af gaat. Na 12 weken bleek dat het bot aan een kant redelijk aangegroeid was, maar aan de ander kant nog een spleet te zien was. Ik begrijp niet dat ze alleen maar 2 schroeven erin gezet hebben bij jou, lijkt me een broze constructie. Ik hoop voor jou en iedereen trouwens dat het uiteindelijk allemaal goed komt en naar tevredenheid. Ik kan ieder geval nu al zeggen dat de pijn die ik had al weg is.

Groetjes Antonio

• Antonio

Hallo Hans,

Hoe gaat het nu dan met lopen en de pijn? Ik moet komende woensdag naar het ziekenhuis, (18 weken gips). Bij mij hebben ze een pen (15 cm lang / 1 cm dik)via de hak door het sprongewricht in het scheenbeen gezet. Het is nu een kwestie van genoeg bot aangroei zodat ook ik aan het traject fysiotherapie kan beginnen. Na 12 weken was het nog niet voldoende om het gips definitief te kunnen verwijderen. Ik voel wel dat de pijn niet meer aanwezig is in het gewricht, enige wat ik voel is dat de hak pijn gaat doen naarmate ik meer belast, deze ebt weg als ik rust neem. Ben wel benieuwd wat jou bevindingen zijn.

groetjes Antonio

• wilma

wie kan mij vertellen hoe het lopen gaat na een artrodese van de enkel?

ik bedoel dan natuurlijk na ongeveer 1 jaar?

ik sta voor de keuze om deze ingreep te laten uitvoeren. een enkelprothese is ws niet mogelijk.

vriendelijke groetjes wilma

• san

hallo mensen,

ik ben sandra 36 jaar oud en bij mij is er al 3x geprobeerd om mijn bovenste spronggewricht vast te zetten dit ivm artrose.

dit alles zonder resultaat, er is nog altijd beweging in het gewricht wat zorgt voor pijn en stijfheid.:S

mijn artrose is naar mijn idee onstaan door psoriasis.

graag zou ik willen weten of meer mensen hier mee kampen?(dus met psoriasis in de gewrichten)

volgende maand (de 10de) ga ik voor de zoveelste x onder het mes maar nu wordt er een pin van onder de voet in het gewricht getikt!:?

wie heeft hier ervaring mee en kan mij vertellen hoelang het herstel hiervan ongeveer duurt?

• miranda1963

Ik zit al in hetzelfde schuitje, Wilma.

Alleen bij mij is het het onderste spronggewricht. Advies is vastzetten, maar ik stel de boel nog even uit.

Ook doordat ik bang ben dat het bovenste spronggewricht hierna sneller zal slijten en ik dan weer onder het mes moet voor een prothese.

Dus ik ben er al met al nogal huiverig voor om het te laten doen. Zolang de pijn te doen is, blijf ik zo nog even waggelen!

Groetjes Miranda

• Pieter

Hallo Huub,

Voor mij ziet het er ook naar uit dat ik mijn enkel moet laten vastzetten.

Ben benieuwd hoe bij jou het herstel is, en hoe nu je bewegingsmogelijkheden zijn.

Heb de afgelopen 5 weken alleen met stokken kunnen lopen (ik bedoel eigenlijk vooruitduwen).

Gebruik al ruim 10 jaar speciale zooltjes vanwege zeer holle voeten met hoge wreef.

Ongeveer 25 jar geleden ‘n keer in ’n kuiltje gestapt en omgezwikt, toen 4 weken gips.

In 2008 raakte de enkel zodanig overbelast dat lopen niet meer mogelijk was.

Foto's en scan tonen aan de het gewricht compleet versleten is. Er zijn losse stukjes, scherpe delen, hier en daar wat afgebroken en veel ruimte in het onderste spronggewricht. Toch leek de pijn van het bovenste spronggewricht te komen. Een schoonmaakoperatie aan het bovenste spronggewricht (nettoyage) bood uitkomst. Kon meteen weer prima lopen na al vier dagen. Ging weer snowboarden en waterskiën. Afgelopen oktober 2010 een dag of tien geholpen met een verbouwing. Dat was funest. Weer de enkel overbelast. Nu gekozen voor een cortisone injectie met pijnstiller in het bovenste spronggewricht. Dat werkte na twee uurtjes al super. Ben weer gaan lopen en bewegen. Helaas te veel bewogen dus; dat merk je niet door de pijnstiller en de ontstekingsremmer. Enkelbanden nog verder opgerekt en zeer pijnlijk. Knieën en linker enkel beginnen ook overbelast te raken en lopen is niet meer mogelijk. Ook rugklachten van het slechte lopen. Vandaag cortisone injectie met pijnstiller gekregen in het onderste spronggewricht. De naald ging erin als in een pakje boter, zoveel ruimte was er; en ook maar liefts 5 cc erin gespoten want er was verschrikkelijk veel vrije ruimte. Meteen na de injectie ben ik weer zonder pijn (muv een beetje bandenpijn) en het lopen gaat al honderd keer beter. Nog wel een beetje mank natuurlijk nadat ik weer vijf weken heb gestrompeld. Natuurlijk knelt het nog een beetje in het gewricht omdat ik maar een uitslag heb van ca. 75% door alle slijtage en aangroeiingen.Momenteel eigenlijk meer last van de linker enkel.

Volgens de chirurg wordt het nu wel tijd om het onderste spronggewricht vast te gaan zetten. Dat lijkt mij ook want ik heb het wel gehad met de eeuwige pijn. Nu dus afwachten hoe lang de cortisone injectie blijft werken. Heb mijn enkel trouwens al sinds 4 weken ingetaped met stijve tape. Omdat ik anders net zo loop als een struisvogel. De enkel zakt dan in elkaar naar binnen en de banden zijn dan binnen enkele uren compleet overbelast. Nu ook weer meteen getaped na de injectie; doe ik gewoon zelf en werkt perfect. Nu gaat het dus prima en ik hoop de komende dagen iets makkelijker te gaan lopen.

En dan de keuze, zo door blijven rommelen met tape en orthopedische schoenen of toch maar de stap naar vastzetten.

Graag hoor ik je reactie / advies,

Met vriendelijke groet