Doe de Wtcg-test!

• Joke (moderator)

Hoi allemaal,

Ook ik heb de test gedaan.

En volgens de test krijg ik in 2010 maar liefst 500 euro

Nou dat zou lekker zijn.

Maar moet ik iets gaan doen om dat te krijgen.

Of krijg je daar gewoon thuis bericht van.

Hoop dat jullie meer weten.

Groetjes Joke

• Anske

Hoi Joke,

Dit was ook mijn vraag. Hoe krijgen wij dit????

Ik heb naar onderstaande website gekeken en hier staat veel informatie.

Kijk voor meer informatie bij google en typ: Min. VWS/algemene tegemoetkoming.

Succes

• anniek

De nieuwe Wtcg heeft meerdere onderdelen.

O.a. de volgende:

- Vanaf januari 2009 is er een maandelijkse korting op de eigen bijdrage als je in een AWBZ instelling verblijft

- Korting op de eigen bijdrage AWBZ-zorg zonder verblijf en korting op eigen bijdrage voor de WMO. Dit wordt in 1 keer uitgekeerd vanaf april 2010. Vanaf januari 2010 wordt die korting meteen verrekend op de CAK-factuur

- Tegemoetkoming arbeidsongeschikten. Als je voor tenminste 35% arbeidsongeschikt bent en een uitkering krijgt van het UWV, krijg je 1 x per jaar 350 euro. Dit gebeurt vanaf oktober-december 2009.

- De algemene tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten. Deze varieert van 150 tot 500 euro. Deze keert pas uit vanaf november 2010 en is afhankelijk van bepaalde criteria:

* of je bepaalde hulpmiddelen gebruikt

* of je bepaalde medicijnen intensief gebruikt

* opname in het ziekenhuis voor bepaalde aandoeningen

* fysio- of oefentherapie voor bepaalde aandoeningen

* revalidatiezorg in revalidatiecentra

* een indicatie voor langdurige AWBZ-zorg

* langdurige huishoudelijke hulp in natura via de WMO

- Verder is er dan nog de voorlopige teruggaaf specifieke zorgkosten via de belasting bij het doen van belastingaangifte (Uitgekeerd vanaf juli 2010)

Reken je niet rijk en realiseer je het volgende:

Vanaf dit jaar zijn bepaalde uitgaven niet meer aftrekbaar voor de belasting. Dit betekent dat je dus waarschijnlijk minder terugkrijgt van de belasting na het doen van je aangifte. Maar ook: dat je inkomen dus hoger is omdat je minder aftrekposten hebt. Gevolg hiervan is dat je misschien minder zorgtoeslag en/of huurtoeslag krijgt.

In veel gevallen is de Wtcg dus een sigaar uit eigen doos. Wat je aan de ene kant ‘afgepakt’ wordt, krijg je op een ingewikkelde (bureaucratische) manier weer terug.

En omdat het weer een nieuwe wet is die afhankelijk is wat andere partijen aan gegevens aandragen (o.a. de zorgverzekeraar en het UWV) zal er ook eerst wel weer het nodige misgaan.

In principe hoef je er zelf niets voor te doen. Vanuit andere partijen wordt bepaald of je ergens voor in aanmerking komt. Voor info kun je ook kijken op de volgende website: www.veranderingenindezorg.nl

Sorry voor dit lange verhaal…

• anniek

Opes, nog vergeten:

ook de compensatieregeling van 47 euro voor het eigen risico in de zorgverzekering (waar nu zoveel gedoe over is) blijft bestaan.

• anniek

Anske, natuurlijk moet iedereen zelf weten of je werk maakt van die compensatie van 47 euro.

Ik heb alleen maar gesteld dat ik er zelf geen energie in gestoken heb omdat ik nu eenmaal zuinig met m'n energie moet omgaan. En dit na afweging van alle tijd die het zou kosten om een bezwaar op te stellen, telefoonkosten om alle informatie bij de zorgverzekeraar op te vragen en portokosten.

• albertje

Hallo

Ik zit voor 25/35 % in de wao en gebruik al sinds 2007 medicijnen voor de schildklier (thyrax) .Moet ik mijn hele leven slikken

want mijn schildklier werkt nog maar voor 20% .

En medicijnen voor de botontkalking (Bonviva) moet ik nu tot 2013 slikken.

Heb een wtcg test gedaan en ik kwam niet in aanmerking.

Waarom heb ik geen recht op vergoedingen.

groetjes Albertje.

• Anske

Hoi Albertje,

Voor meer informatie kun je bellen naar:Juridisch Steunpunt van de CG-raad: 035-6722666.

Veel succes

• Willem

Ik heb de test gedaan en krijg tot mijn stomme verbazing 500 euro. Voel me gelijk beter hahaha. Er mogen alleen geen rechten aan de uitkomst ontleent worden dus misschien zit ik er ook wel naast, we zullen zien volgend jaar.

Groetjes

Willem

• sieneke

Ik heb de test ook gedaan maar ik krijg helaas niets.

Ik heb wel huishoudelijk hulp maar dit is via een pgb en die valt niet onder de deze regeling.

Vind dit wle een beetje raar want alsik hulp in natura had gehad had ik wel iets gekregen.

Heb contact gehad met het cak en daar werd verteld dat dit in de toekomst waarschijnlijk wel veranderd zal wordne.

Maar op dit moment is het administratief neit mogelijk om te zien wie een pgb heeft.

Hoezo administratief niet mogelijk krijg toch ook iedere maand ene nota voor de eigenbijdrage.

de eigenbijdrage wordt wel met 33 procent verlaagd, ook over 2009 en diet wordt volgend jaar verekend.

Sieneke

• g m prinse hermens

of ik in aan merking kom voor vergoeding