Bij mijn zoon is net de diagnose ziekte van Wegener vastgesteld. Hij is 43 en al sinds september 2009 ziek. Het begon met griepverschijnselen die niet over gingen. Toen werd hij geel en meteen opgenomen, ze dachten aan een galsteen. Dat bleek het niet te zijn maar wel ontstoken galwegen daar kreeg hij antibiotica voor. Na 4 dagen mocht hij het ziekenhuis verlaten, maar bleef zich ziek voelen.
Na 4 weken kreeg hij een bijbalontsteking, en bleek er een bacterie in zijn bloed aangetroffen te zijn. Dat was de boosdoener volgens het ziekenhuis.
Na een paar dagen mocht hij weer naar huis met een antibioticakuur. Toen ging zijn gezichtsvermogen drastisch achteruit, na onderzoek in het LUMC in Leiden waarbij ze dachten aan macula degeneratie kreeg hij een injectie in beide ogen en zijn gezichtsvermogen herstelde vrij snel en ze kwamen erachter dat het geen macula degeneratie was, maar iets anders raadselachtigs.
Hij voelde zich een paar maanden goed totdat hij weer ziek werd, het leek op een buikgriep. Na 2 weken kreeg hij enorme pijn aan zijn nieren, en mijn man besloot hem naar Leiden te brengen, want we geloofden niet meer in een bacterie in zijn bloed hier was iets anders aan de gang.
Na onderzoek moest hij meteen blijven er is meteen een MRI scan gemaakt, zijn plasma wordt vervangen, hij heeft al dyalise gehad en er volgt een biopsie uit zijn nieren. Ook zijn ze gestart met Prednison, ik hoop dat zijn nieren nog te redden zijn want dat is allemaal nog onzeker.
Zijn vrouw en wij zijn nu wel opgelucht dat we weten waar hij aan lijdt, hijzelf trouwens ook, en we beseffen dat hij nog een lange weg heeft te gaan. Deze ziekte komt in onze families helemaal niet voor, we hadden er nog nooit van gehoord, hij ligt nu in het LUMC in Leiden en daar zijn we heel blij om, want dat heeft alle faciliteiten op dit gebied, geweldig dat de artsen daar meteen actie ondernamen.
Het had fataal af kunnen lopen als hij niet meteen naar het ziekenhuis was gegaan, maar zoals ik al zei, we moeten nog afwachten.
Gerda.