Beste mensen,
Toch vreemd spul die TNF alpha bliokkers zoals Enbrel, Humira en Remicade.
Cesar meldt dat zich tijdens het gebruik van Enbrel bij hem MS ontstond.
Reumina meldt dat uiteindelijk geen enkel TNF blokker meer werkte. ( net als bij mij het geval, antistoffen opgebouwd ? Kun je laten testen ). Net als bij reumina is mij aangeboden om nu maar eens Rituximab te gaan proberen. Ja mijn neus, net als reumina zegt zeg ik ook: Eerst maar even afwachten. Rituximab moet er voor zorgen dat men minder snel resistent wordt voor cytostatica. Het wordt met enige succes toegepast bij CLL. ( chronische lymphatische leukemie ) maar dan wel samen met de eerste dosis cytostatica die men krijgt toegediend. Maar resistent zijn reumina en ik zelf dus al voor TNF remmers. Te laat dus ! Dan moet men m.i. die rituximab RA patienten geven gelijk met de eerste cytostatica MTX of TNF blokker.
Resistentie treedt gelukkig niet bij iedereen op, dus voor velen zijn de biologicals een uitkomst !
Sabine meldt dat zij bij het gebruik van Humira depressive gedachten en waanideeen krijgt ( een zeer bijzondere bijwerking )
Areyan meldt een dubbele longonsteking. Dat is niet zo verwonderlijk , die kreeg ik en vele met mij ook bij gebruik van remicade . Komt veel voor.
Ik wil met deze samenvatting van bovengenoemde bijwerking niemand ontmoedigen om met TNF blokkers te beginnen.
Velen hebben hier soms jarenlang veel baadt bij. Wel lijkt mij het gebruik van Rituximab een riskante onderneming als men al een hoge resistentie heeft opgebouwd. LAAT JE TESTEN OP ANTISTOFFEN TEGEN MEDICIJNEN ALS DEZE NIET MEER WERKZAAM ZIJN!!!!!!!!!!!!! Reumatologen gaan hier soms erg slordig mee om.
Blijf elkaar hier op de hoogte houden van resultaten met TNF Blokkers, positief of negatief
Groeten,
Kees