Hi Kees,
> Zijn er net zoals bij RA ook vele gradaties in agressiviteit van MS?
Voor wat ik ervan weet is het zo'n beetje zo dat elke MS patient zijn/haar eigen variant heeft.
> Als dat zo is dan heb je hopelijk een milde vorm.
Dat hoop ik ook. Aangezien ik pas een jaar de diagnose heb, is er nog niet zoveel van te zeggen. Ik heb in ieder geval niet een extreem aggresieve variant.
> Dat jij het op je 51 ste het nog krijgt terwijl het zich meestal tussen je 20 en 40ste levensjaar aandient geeft te denken
Het blijkt dat hoe ouder de verschijnselen zich voor het eerst openbaren, hoe aggresiever vaak het verloop is.
>
Het lijkt dan haast zo te zijn dat de MS nog sluimert en door de TNF blokker toch nog de kop opsteekt. Tussen je 20 en 40 ste levensjaar nooit klachten in die richting gehad?
Zo lijkt het inderdaad. Een causaal verband is natuurlijk lastig aan tre tonen, Maar nee, eerder had ik geen klachten die ook maar een klein beetje in de richting van MS wezen.
De eerste conclusie van de neuroloog was ook dat ik geen MS kon hebben : te oud en man. Toen na het staken van de Enbrel de klachten verergerde en er nieuwe klachten bijkwamen werd (met een tweede MRI) bij mij de diagnose MS gesteld.
> Volgens mij wordt MS als contra indicatie niet genoemd bij de TNF blokkers
Jawel. Er is uit twee onderzoeken gebleken dat MS verergert bij gebruik van een TNF alfa blokker.
>
Bij TB kun je met een mantouxtest zien of je vatbaar bent, maar hoe doe je dat bij MS? Dat lijkt me in de praktijk moeilijk zo niet onmogelijk.
Zo'n test is er voor MS niet. Bij een bacteriele infectie als TB kun je anti-stoffen aantonen. Bij MS is het vaak een combinatie van MRI, hersenvocht, anamnese en vaak nog ander onderzoek. Veel mensen hebben jaren klachten voordat een definitieve diagnose MS kan worden gesteld.
Er gaan wel geluiden op om mensen in ieder geval op basale neurologische functies te testen ( o.a. reflexen) en er is wat voor te zeggen om eerst een MRI af te nemen. Dan kun je in ieder geval vergelijken met een tweede MRI als iemand na verloop van tijd uitvalsverschijnselen krijgt.
> Sterkte toegewenst
Dank je!