Begin december heb ik nog heel enthousiast alle ramen gezeemd (voor zover je daar enthousiast over kunt zijn natuurlijk) en had daarna een beetje last van mijn rechterschouder. “spierpijn” dacht ik. Binnen een week na het zemen moest ik flink sjouwen met tuinpalen, en vervolgens ging mijn linkerschouder vrolijk meedoen. Vanuit de verpleging had ik al zwakke schouders op gelopen, door al het tillen daar, en dus wist ik dat ze wat aan het ontsteken waren. Brufen 600 gehaald bij de huisarts en met mijn linkerschouder ging het al snel weer goed. De rechter wilde voor geen meter, en na nog een bezoekje aan de huisarts wat oefeningen gekregen. Maar ook dat lukte niet, en een weekje later een injectie die de ontsteking stopte. Inmiddels is het ergste verdwenen. Maar de huisarts zei dat ik naar alle waarschijnlijkheid spierreuma heb. Het toeval wil dat een andere huisarts twee jaar geleden hetzelfde tegen me zei, nadat ook injecties de ontsteking uit mijn pols moesten oplossen na een flink schilderkarwei.
Natuurlijk ga je informatie opzoeken, zeker na die 2e keer dat dit gezegd is, en ik kwam te lezen dat de spierreuma erg lijkt op RSI, dat ook veroorzaakt wordt door overbelasting. Hoe weet je zeker welke van de 2 het nu is, en maakt het uit in de behandeling?
Hoe kan ik voorkomen dat de spieren en pezen overbelast raken en gaan ontsteken? Ik sport momenteel niet meer (deed tot een jaar geleden fitness), en ben een flink aantal kilootjes te zwaar en rook ook nog eens. Beinvloed dit ook nog, of maakt het niet uit zoals mijn huisarts zei?
Ik ben werkzaam in de ICT en werk dus veel achter een pc. Thuis heb ik een “gesplitst” toetsenbord en een muis met verhoging, op mijn werk nog niet, omdat ik daar nog niet officieel heb aangegeven wat er met me aan de hand is.
Het rare vind ik dat ik soms opeens heel emotioneel ben hieronder. Als mensen dan aan me vragen hoe het gaat staan de tranen in mijn ogen, en ook zit ik soms helemaal niet lekker in mijn velletje.
Reuma is toch iets voor oudere mensen? Dat overkomt een 36 jarige toch niet? Inmiddels weet ik dat dat niet zo is, maar mijn verstand wil er nog niet bij.
Hoe leer ik snel en goed om te gaan met dit? Wie heeft er ervaring mee? Wat wel te doen en wat te laten…
Wie kan me helpen?