Ooglaseren voor reumapatiënten

  • Deborah

    Hoi, wie jullie heeft ervaring met reumatoïde artritis en ooglaseren middels de TransPRK methode of een andere methode?

    Achtergrond: Ik draag al jaren (maand)lenzen, afgewisseld met een bril, maar wil daar heel graag van af i.v.m. droge/geïrriteerde ogen (soms al na kort dragen van mijn lenzen).

    Bij de Focuskliniek van het Oogziekenhuis in Rotterdam waren ze vrij resoluut tijdens de QuickScan: wij laseren geen patiënten met reuma. Ik was hier niet op voorbereid en zeer teleurgesteld. Ik heb een tweede QuickScan (second opinion) gepland, bij Oogkliniek Drechtsteden. De Optometrist daar stelde dat er geen sprake was van een verhoogd risico bij reuma. Ik heb inmiddels een afspraak gemaak voor vooronderzoek + behandeling bij deze Oogkliniek en verzocht of de (behandelend) oogarts op voorhand nog zou willen laten weten of hij bezwaar ziet. Ik ben nog niet teruggebeld door die oogarts.

    Intussen heb ik bij mijn reumatoloog geïnformeerd. Die is tijdelijk afwezig. De reumaconsulent heeft mijn vraag voorgelegd aan een andere reumatoloog, die op diens beurt nog driecollega's geraadpleegd heeft. Resultaat: geen consensus > drie zien geen bezwaar en één van hen raadt het af bij patiënten met: reumafactor pisitief en anti CCP positief. Daarvan is bij mij sprake.

    Op Internet zijn de berichten van ooglaserklinieken variërend van "geen behandeling“ van RA-patiënten en ”bij voorkeur niet“ tot ”bij RA patiënten van geval tot geval bekijken". Ik heb besloten de afspraak uit te stellen totdat ik mijn eigen reumatoloog heb gesproken en ook een oogarts heb geconsulteerd. En mogelijk zijn ervaringen van medepatiënten doorslaggevend…

  • Ineke

    Ik wilde niet weten, dat ik Spa had. Wel een paar jaar geleden mijn ogen laten laseren. En nog steeds blij mee. En profijt van.