Heb al heel lang niets laten horen omdat het tot voor kort eigenlijk best heel goed met me ging. Een week of 8 geleden ben ik bij de oogarts geweest omdat ik naar mijn idee met mijn goede oog iets niet klopte. Daar kreeg ik tussen neus en lippen te horen dat ik een “bleke oogzenuw” heb. Dit bleek al bekend te zijn vanaf 2002 maar is mij nooit verteld. Vanaf 2012 is mijn zicht heel hard achteruit gegaan en wel van 80% zicht naar 40%. Gek genoeg was ik me daar totaal niet van bewust. Nu weet ik dat Humira oogontstekingen kan veroorzaken maar niemand weet of die achteruitgang het gevolg is van de Humira of dat het gewoon het proces van achteruitgang van die bleke oogzenuw is. Mijn reumatoloog heeft me wel accuut laten stoppen met de Humira met als gevolg dat ik nu 4 weken na te stoppen een enorme terugval heb. Volgende week moet ik weer naar de reumatoloog. Hij zou voor mij uit gaan zoeken of ik andere medicatie kan en mag gebruiken.
Mijn vraag aan jullie is dan ook of er iemand van jullie bekend is met een bleke oogzenuw en of dit ook z'on snelle achteruitgang heeft gehad.
Oja ik heb gelukkig wel nog mijn zicht kunnen corrigeren met een nieuwe bril naar 70% maar we weten ook dat dat een keer op gaat houden. Een bleke oogzenuw is nl niet te behandelen dus uiteindelijk zal ik “blind” gaan worden. Ik hoop natuurlijk dat dat zo traag mogelijk gaat verlopen maar ja das natuurlijk koffiedik kijken.
groetjes Marja