huiduitslag naar spuiten enbrel

• ingrid

hoi allemaal

na 9 jaar humira en mtx injectie gebruikt te hebben ben ik nu overgestapt op enbrel zonder mtx, humira werkte niet meer en van de mtx werd ik teveel ziek

na nu 2 keer gespoten te hebben krijg ik op de plek van spuiten rode bultjes/en andere been 1 grote rode bult zelfs na 2 weken komt de uitslag…daarnaast jeukt het verschrikkelijk.

is iemand hiermee bekend? en wat kan ik er evt. aan doen?

alvast bedankt

• jopie1982

Ja hoor heeeeeel herkenbaar.

Ik heb nu 7 keer enbrel gespoten en heb precies hetzelfde. Gek werd ik er van.

Mij is versteld dat dit 1 van de veel voorkomende bijwerkingen is maar dat het op ten duur minder kan worden.

En ik moet eerlijk zeggen de plekken worden wel kleiner nu.

Tip die handig zijn, spuit plek koelen, vooral NIET wrijven, zalfje er op smeren (niet direct erna, even wachten tot spuitgaatje dicht zit) en bovenal vooral niet gaan krabben.

Hopelijk gaat het bij jouw ook snel minder worden.

• ingrid

dank je wel

koel jij de de plek vlak voor spuiten ? en welke zalfje smeer je erop?

heb ook gehoord dat je het beste de spuit een uur van te voren eruit kan leggen en geen alcoholdoekje gebruiken ,ben jij hier bekent mee?

moet morgen weer spuiten ga het meteen toepassen .

• Marieke (Beheerder)

Hoi,

Ik heb ook ooit te horen gekregen geen alcohol te gebruiken, zo lang je in je eigen omgeving bent zitten alleen je eigen bacteriën op je huid en maakt schoonmaken niks uit. Alleen in een vieze omgeving zou je het wel moeten doen.

Koelen met een ijsblokje kan wel helpen…

Groetjes Marieke (beheerder)