Hoi allemaal
8 maart jl ben ik met spoed opgenomen op de intensive care van het ziekenhuis hier. Ik bleek meerdere embolieen te hebben in beide longen, en daarbij ook nog eens een ruiter embolie. Mijn beide longen zijn volledig afgesloten geweest van bloed, en door snel ingrijpen van de artsen en het simpele feit dat ik een sterk hart blijk te hebben, kreeg ik gelukkig een toevoer van 1 mm bloed naar 1 long.
Dat is de enige reden waarom ik nu nog leef. Mijn overlevingskans was minder dan 5%, en dat terwijl ik goed aanspreekbaar was, wel wat kortademig maar niet meer dan dat en me verder goed voelde.
Mijn man en ik zijn ontzettend geschrokken van dit alles. Het was bizar, ongelofelijk en een hele slechte film tegelijk. Inmiddels ben ik weer thuis gelukkig, en het gaat goed. Ik kan nog niet zo veel, maar het gaat iedere dag beter met me. Ik kan weer zelf douchen en heb vandaag een klein stukje buiten gelopen (en lekker een uur in de rolstoel door het bos gereden, heerlijk!!!)
De oorzaak is nog niet bekend. Ik slikte de pil, ik ben te zwaar, ik heb astma en ik heb reuma. Alle 4 kunnen ze een rol spelen. Ik heb in ieder geval geen eierstokkanker (dat kan in 10% van dit soort embolieen de oorzaak zijn, dus ben ik daar gelijk op gecontroleerd). Of de reuma (SLE dan dus) een rol heeft gespeeld kan pas over een paar maanden onderzocht worden. De astma is sowieso een verhoogde kans op, net zoals de pil dat is.
Of ik longschade heb opgelopen kunnen ze nog niet zien, dat hoor ik later allemaal nog. Ze denken dat ik goed ga herstellen, mn vanwege dat sterkte hart (pfff nog iets dat goed werkt!)
Groet
Aletta