Hallo allemaal,
Sinds 2 jaar heb ik de diagnose RA….. In al die tijd is het nog geen 1 keer rustig geweest. Ben begonnen met direct 30 mg mtx, en vrij snel daarna kreeg ik er 10 mg prednisolon bij. Na de eerste keer iets afbouwen vand e prednison naar 7,5 mg, ging t mis…. De arts schreef me toen plaquenil voor en de prednisolon werd weer opgehoogd naar 10 mg.
Bloed waardes zijn bij mij altijd goed! Nog nooit een ontstekingswaardes te zien geweest, ook al had ik onwijs veel ontstekingen…
Elke keer als de prednisolon iets werd afgebouwd was t weer helemaal foute boel!
We zijn vorig jaar augustus over gegaan op sulfsalazine, maar daar kon ik niet tegen. Dus ook die weer gestopt.
Na lang aandringen bij de arts heeft ze toch besloten om over te gaan op enbrel, samen met de 30 mg mtx. Maar tot nu toe zonder resultaat. Ik heb inmiddels tien injecties gehad…..
Sinds eind november is het echt foute boel. M'n handen, polsen, enkels, knie en schouder zijn ontstoken,.. Tenminste…. De ene arts ziet wel zwelling, mijn eigen arts niet… Maar als km m'n handen bekijk…. Pffff… Ik heb een injectie in m'n bil gehad met prednison, daarna was t iets beter, maar al snel werd t weer beroerd.
Vorige week dinsdag heb ik gebeld naar t ziekenhuis. Eigen arts had vakantie, maar een andere arts wilde dat ik de prednisolon ophoogde naar 20 mg.
Vorige week vrijdag een bel afspraak met m'n eigen reumatoloog…. Ik moest maar door gaan met de 20 mg prednisolon en de spuiten enbrel ook blijven gebruiken, al verwachtte ze daar geen wonderen meer van…. Op dat moment was ik overdonderd, maar later dacht ik, waarom gaan we er mee door, als het toch niks doet? Dan kunnen we toch beter nu overgaan op een ander middel?
Zaterdag kon ik niet meer lopen door de pijn. Ik wist niet waar ik heen moest…. De huisartsenpost gebeld en die stonden versteld van mijn medicatie. Hij hoogde de prednison op naar 30 mg. En ik moest zorgen dat ik maandag gezien werd door de reumatoloog….
Weer was mijn eigen reumatoloog er niet…. Een andere arts keek naar me…. T viel wel mee zei ze…., uiteindelijk pakte ze toch t echoapparaat erbij, om toch m'n knie even te kunnen bekijken…. En die was behoorlijk ontstoken. Ze heeft me er een injectie in gegeven. M'n knie wil nu wel, maar de rest…ik moest via een schema afbouwen van 30 mg prednisolon naar 10…. En de naproxen van 500 niet meer nemen, maar nu ibuprofen van 600 mg 3 keer per dag….Maar t gaat helemaal mis hier…. Ik kom niet vooruit en niet achteruit.. Voel me ziek, ben doodmoe, maar koorts heb ik niet….
Ik weet niet meer wat ik moet! De 1 zegt dit, de ander dat! Om gek van te worden!
Wie weet raad? Morgen ga ik iig naar mijn eigen huisarts om het met hem te bespreken, maar wat zijn mijn mogelijkheden? En is dit herkenbaar voor iemand?
Medicatie nu: 30 mg mtx per week tabletten
50 mg enbrel per injectie
15 mg prednison ( aan t afbouwen naar 10) per dag
3 keer per dag ibuprofen 600 mg
Paracetamol 4 keer per dag 1000 mg