humira/rituximab

  • pawel

    O, dan heb ik in feite nog geluk gehad? Alle bijsluiters laten er geen twijfel over bestaan, maar ook getuigenissen van de vele patiënten op dit forum zijn niet van die aard om euforisch te zijn over de wondermiddelen. Ik mag niet klagen, maar bij één van mijn vele infusen ging het toch fout. Cimzia speelde me danig parten, zodat ik onmiddellijk moest stoppen. Een allergische reactie bezorgde me een enorme huiduitslag. Ik dacht een ogenblik aan spinnenbeten en zei dat ook aan de verpleegster in het hospitaal. Die lachte me eerst uit, maar veranderde van kleur toen het ernst werd, want . De reumatoloog werd er bij ontboden, en nadat ik een anti allergisch middel werd toegediend mocht ik het afbollen. Toen ik een uur later thuiskwam en in de spiegel keek, zag ik nog zo wit als een vers gesteven laken.

    Wat me intrigeert zijn de verschillen in referentiewaarden die worden gehanteerd. Ik ben een Belg, en wanneer ik de referentiewaarden lees van jullie Nederlanders begrijp ik er totaal niets van. Het richtgetal van bezinkingssnelheid komt bij ons op 0 -15 mm. Voor de crp 0 – 0.5 mg/dl.

    Ook bij de cholesterolwaarden geraak ik er maar niet uit. Bij ons staat bijvoorbeeld de referentiewaarde voor cholesterol op 190 mg/dl. Kan het zijn dat het ook aan de laboratoria ligt?

  • aletta

    @ pawel

    In principe liggen de referentie waarden wel op hetzelfde nivo, maar het wordt anders omschreven. Ik woon in een grensgebied en ben ook regelmatig in het ziekenhuis in Antwerpen te vinden. Mijn “normale” ziekenhuis is in Rotterdam. Ik moet altijd weer even wennen aan de totaal verschillende benaderingen in beide landen. Beiden heeft zijn voor en nadelen. Maar met bloeduitslagen uit Rotterdam gaan ze in Antwerpen griezelen en andersom ook. Bloedprikken doe ik dus nu maar in ieder land apart :)

  • pawel

    Haha Aletta, zoals met de taal. Zowel Nederlanders als Belgen spreken Nederlands, maar toen ik voor een Nederlands bedrijf werkte lag ik vaak in een kreuk van het lachen. Die ‘Hollanders’ hadden waanzinnig sappige uitspraken. Maar waarschijnlijk zullen ze achter mijn rug met die ‘rare Belg’ ook wel gelachen hebben.

    Ik hoop maar dat ze in die verschillende ziekenhuizen nog weten waar de klepel hangt, anders wordt het een zootje ;)

  • Jolanda

    ik gebruik sinds twee jaar humira en mtx, hiervoor had ik enbrel en mtx, maar moest accuut stoppen omdat ik naast ra ook crohn kreeg. mijn bloedwaarden zijn altijd goed maar ik ben laatste jaar een wrak, heb heel veel pijn en het words alleen maar erger en erger. nu word gezegd door mdl arts notabene dat humira de boosdoener is!!! bijna alle bijwerkingen heb ik, dus een grote ellende