Hoi
Ik heb 6 jaar Enbrel gebruikt en toen ik moest stoppen voor een operatie werkte het daarna minder goed, maar we gingen er wel mee door. Helaas kreeg ik daarna een open wondje op mijn been en omdat dit echt niet dichtging moest ik uiteindelijk (weer) stoppen met de Enbrel om het wondje de kans te geven te helen. Dit duurde ruim 7 maanden uiteindelijk. Toen de wond goed dicht was + een paar extra weken om er zeker van te zijn, ben ik gestart met Humira
De eerste spuit in het ziekenhuis, ging prima. De tweede ook. De derde spuit deed onwijs zeer, en ik kreeg uitslag van mijn knie tot mijn heup (had in bovenbeen gespoten). Mijn jeugdvriendinnetje was raar genoeg op hetzelfde moment begonnen met Humira voor haar ziekte van crohn en had dezelfde uitslag. Toen zij voor de vierde keer spoot werd ze met een ambulance en hartproblemen afgevoerd. Ik ben daar enorm van geschrokken, heb het ziekenhuis gebeld, en ben toen op aanraden van het ziekenhuis niet verder gegaan met de Humira….
Omdat mijn RF steeg, vooral de anticcp, moest er wel iets gebeuren en is dus uiteindelijk voor Rituximab gekozen. Eerst nog 2 infusen van 1000 mg, maar inmiddels is bekend dat 2x 500 mg net zo goed werkt. Van de eerste infusen was ik echt wel behoorlijk beroerd tot ongeveer een week na het infuus. Tussen de infusen door kon ik niet werken. De eerste week echt niet, de tweede week had het misschien wel gekund, maar ik wilde mijn rust pakken om beter uit het tweede infuus te komen. Nadat dus de dosis gehalveerd werd ging het wel beter.
Tot januari 2013 toen ik echt vreselijk beroerd werd. Ik was na de infusen enorm duizelig en voelde me een wrak. Achteraf blijkt ook dat deze infusen weinig hebben gedaan in mijn bloed.
Nu gaat het echt zo goed, dat ik sinds januari 2013 al geen infusen meer nodig heb. Mijn crp en bezinking zijn zelfs op “normale” waarden (crp van 11!) Ik heb wel af en toe een lokaal ontstoken gewricht (nu mijn beide knieen) maar dat is ook alles. Op dit moment krijg ik dus geen biologicals en doe ik het goed op enkel Arava en pijnstillers. Bizar… maar heel erg prettig!