Ik heb al sinds 1994 fibromyalgie en ook artrose. Jaren heb ik gevochten met de pijn en de vermoeidheid. Uiteindelijk kon ik niet meer werken. Ik heb nu sinds 2 jaar een yoga cursus gevonden in Naarden, die speciaal afgestemd op mensen met dit soort chronisch klachten. De cursus heet eenvoudigweg yoga bij ziekte en herstel"en wordt gegeven door een docent met een medische achtergrond. Zij neemt eerst contact met je op om je mogelijkheden en beperkingen te bespreken e. gedurende de cursus kun daarover altijd contact opnemen.

Omdat de bewegingen/houdingen worden aangepast aan jou mogelijkheden ga je niet over je grenzen heen.

Op de cursus heb ik leren aandacht hebben hoe mijn lichaam,gedachten en emoties op dat moment voelen, hierdoor voel ik door de dag heen beter wat ik wel en niet aankan.

Verder is er veel ruimte voor ontspanning en ademhalingsoefeningen. Al met al heeft mij dit veel opgeleverd. Ik kan beter omgaan met de angst en spanning die ik soms voel als 't slecht gaat en ook heb ik door de ontspanning en door het herkennen van mijn grenzen meer ruimte gekregen, door minder pijn, beter slapen en meer bewegelijkheid/soepelheid.

Natuurlijk blijft ‘t nog steeds puzzelen met alle mogelijke middelen, maar ik zou willen dat ik dit in 1994 direct had kunnen vinden. Dan zou ik veel onnodige strijd hebben kunnen loslaten. Er valt niets te vechten is mijn ervaring, alleen door loslaten hoe ’t was (voor ik ziek werd),accepteren van wat is en kalme aandacht hiervoor heb ik meer ruimte gekregen. Voor wie in de buurt van of in Naarden woont kijk eens op deze website www.samyama-yoga.nl en kijk naar de groep “Yoga bij ziekte en herstel” ‘. Ik gun iedereen die verandering. Je krijgt weer ’t gevoel dat je zelf veel kunt bijdragen aan je eigen welzijn en niet alleen maar bakken met pijnstillers hoeft te slikken, die je vervolgens een maagbeschadiging geven. Ik hoop dat iemand hier iets aan heeft, groetjes, Marja