Chronisch Zieken veel te zwaar getroffen

• Marieke (Beheerder)

'Chronisch zieken veel te zwaar getroffen'

DEN HAAG - 

Mensen die chronisch ziek of gehandicapt zijn, gaan er komend jaar flink op achteruit. De Chronisch zieken en Gehandicapten Raad en Platform VG meldden dat maandag na onderzoek dat ze hebben laten doen door het Nibud.

Het kabinet schaft volgend jaar de Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten (Wtcg) af. Daardoor verdwijnen de jaarlijkse toelagen van 154 tot 514 euro netto per jaar. Daarnaast wordt ook de belastingaftrek voor specifieke zorgkosten afgeschaft en verdwijnt de bestaande korting op de eigen bijdragen in de AWBZ en Wmo. Die gaan daardoor fors omhoog, zo stellen de Chronisch zieken en Gehandicapten Raad en Platform VG.

Besparing van 1,3 miljard euro

Uit het onderzoek van het Nibud blijkt dat de inkomenseffecten heel groot zijn. Vooral mensen met hoge zorgkosten worden zwaar getroffen. De maatregelen leveren een besparing van 1,3 miljard euro op.

De CG-Raad en Platform VG roepen het kabinet op om het dreigende koopkrachtverlies voor chronisch zieken en gehandicapten alsnog te voorkomen. De organisaties pleiten voor het behoud van een landelijke basistegemoetkoming met aanvullend gerichte inkomensondersteuning van gemeenten, en dan vooral voor de laagste inkomens.

Reacties CDA en PvdA

CDA-Kamerlid Mona Keijzer zegt geschrokken te zijn van de uitkomsten van het onderzoek. De gevolgen van het kabinetsbeleid blijken nog groter dan ze vreesde. „Het CDA is van mening dat inkomensbeleid primair rijksbeleid is, juist ook voor deze kwetsbare groep. Het CDA sluit zich daarom aan bij de oproep om een nationale regeling voor financiële tegemoetkoming van chronisch zieken en gehandicapten te behouden.”

De PvdA zegt in een reactie dat een al eerder aangekondigde regeling van staatssecretaris Martin van Rijn van VWS niet is meegenomen in het onderzoek, waardoor een „vertekend beeld' ontstaat. Het gaat om een regeling die zorgt dat mensen met een stapeling van zorgkosten gericht worden ondersteund. Daarmee is 760 miljoen euro gemoeid. Het voorstel moet nog door de Kamer worden besproken.

Ook staatssecretaris Martin van Rijn verwijst in een reactie naar een bedrag van 700 miljoen euro dat beschikbaar komt voor ‘specifiek maatwerk’ en dat door de CG-Raad niet is meegenomen in de berekening. Van Rijn kondigde eerder ook aan de maatregel rond zak- en kleedgeld te verzachten.

• aletta

Ja had die plannen ook al gelezen. Gaat mij een hoop geld kosten ben ik bang. Omdat manlief werkt (tegen een salaris ver onder modaal) en ik met mijn uitkering op het maximum zit, hebben we samen nog best een redelijk inkomen (proest, toen ik nog werkte had ik in mijn eentje al 2x zoveel….)

Maar van dat best leuke inkomen gaat wel afgrijselijk veel af. Hypotheek en andere woonlasten, 300 euro per maand aan ziektekostenverzekeringen voor manlief en mezelf, het eigen risico voor manlief en mijzelf, een tank benzine per maand om in mijn ziekenhuis te komen etc etc etc. Ik kan nog steeds wel af en toe wat leuks kopen of iets leuks doen, maar echt sparen lukt niet meer.

De nieuwe regelingen waar over gesproken wordt gaan vooral gelden voor mensen met de laagste inkomensgroepen en mensen in instellingen. Niet dat ik denk dat die het niet nodig hebben, maar de groep waar ik toe behoor wordt weer eens vergeten, en ik betaal al zo ontzettend veel zelf…..( ook omdat dat veel makkelijker is en je dan gewoon zonder gedoe je aangepaste badkamer enzo krijgt met spullen die EN praktisch en nodig zijn, En mooi uitgevoerd zijn….)

• ingrid

daarnaast verdwijnt helaas ook voor bepaalde groepen de onbeperkte fysio waardoor je ook weer slechter af bent ,wacht met angst alle plannen voor 2014 af.

• aletta

De onbeperkte fysio was voor reumapatienten al weg hoor… behalve bij een aantal aanvullende verzekeringen. En dat aantal is erg afgenomen in 2014….

• Marieke (Beheerder)

Aletta,

Weinig of geen keuze? Schipper heeft beloofd toen ze het van de lijst Borst haalde dat Fysio toegankelijk zou blijven via de aanvullende verzekeringen. Als dat niet het geval is moet ze met een oplossing komen…

Groetjes Marieke (beheerder)

• aletta

helemaal mee eens Marieke…

Ik ga volgend jaar een probleem krijgen. Bij Agis is wel een “ontsnapping” mogelijk doordat een “beweegprogramma” wel vergoed wordt in de duurdere aanvullende verzekeringen. In een “beweegprogramma” kan ook fysiotherapie inbegrepen zijn….

• Marieke (Beheerder)

Hoi,

Een beweegprogramma vind ik geen oplossing want dat mag alleen in een groep… Ik krijg maatwerk.

Bij zilveren kruis die wel 100% Fysio vergoed krijg je geen acceptatie van de verzekering als je vorig jaar meer dan 20 behandelingen hebt gehad. Geen optie dus…

Ik ben nu in gesprek met diverse partijen en schrijf een artikel voor In Beweging!

Keep you posted!

Marieke (beheerder)

• AnnemiekV

Eigenlijk te gek voor woorden hoe ze je aan alle kanten bedotten….Eerst moet je als chronisch zieke maar extra gaan verzekeren om je behandelingen te kunnen handhaven. En niet iedereen heeft die financiële middelen…. Nu gaan ze ook nog op de aanvullende pakketten beknibbelen….

Mijn geluk is dat ik bij IZZ verzekerd ben, via de werkgever, en die hebben gelukkig de fysio nog onbeperkt in het pakket zitten. Ik ga dus ook bijverzekeren, wamt kom er totaal niet meer mee uit. Daarbij binnenkort een schouderoperatie, dus daarna lang fysio nodig. (En hoewel ik daarvoor dan wel waarschijnlijk een chronische indicatie krijg, blijft er nog wel wat aan mijn lijf over, wat ook fysio nodig heeft)

Het komt nog zover, dat mensen moeten gaan werken om hun ziektekosten te dokken. Tot op zekere hoogte niet erg, er kan nou eenmaal niet alles vergoed worden, maar ze halen nu wel alles bij dezelfden weg….en diegenen die dat beslissen zal het een worst wezen, want als ze ooit zelf hulp nodig hebben, hebben ze genoeg geld om zich alles te regelen naar wens.

• aletta

Marieke

Ik zou graag mee willen schrijven want wij zitten hierover ZO op 1 lijn…. beweegprogramma hoeft overigens van Agis niet per se in een groepje te zijn, het kan ook maatwerk zijn (heb hier over gemaild met ze). Ik ga het morgen met mijn fysio bespreken, of wat ik doe daar ook onder “beweegprogramma” kan vallen….

Mijn IZA verzekering vergoed 14 x fysio per indicatie. En als je hele lichaam dan lekker meedoet met die reuma kom je wel aan aardig wat indicaties… ( linker knie, rechterknie, onderrug, nek, enkel etc etc etc)

• Marieke (Beheerder)

Hoi Aletta,

Je hebt mijn emailadres… Maar het artikel moet maandag af zijn dus veel tijd is er niet meer. Het ligt dan 10 december op de deurmat bij iedereen die In Beweging leest. Op tijd om nog over te stappen…

Er zijn verzekeraars die wel nog 100% vergoeden volgend jaar…

Agis gaf mij aan dat niet de knie, schouder etc. De indicatie is voor de beweegprogramma's maar de reuma.

Groetjes Marieke