biologicals en allergie

• SabineB

Het is mij opgevallen dat sinds ik simponi gebruik ik veel allergischer reageer. Zijn er meer mensen die dit zelfde hebben?

Ik ben bekend met hooikoorts, maar reageer nu ook zo maar zonder dat me duidelijk is waarop…

Ik heb dit al met de reumaverpleegkundige besproken, maar haar klinkt het niet bekend. Daarom vraag ik me af of meer reumapatiënten hier last van hebben.

Groetjes, SabineB

• aletta

Hoi Sabine

Als ik jou was zou ik eens om een doorverwijzing naar een allergoloog vragen. Ik herken het namelijk wel. Sinds ik biologicals gebruik heb ik (veel) meer last van al bestaande allergieen.

De allergoloog heeft me uitgelegd hoe dit komt, en dat het geen bijwerking van de biologicals is, maar een soort van “versterkte aansturing” van de allergieen. Je moet het zo zien dat mijn/ons immuunsysteem sowieso al op hol geslagen is. Door middel van medicatie (de biological) wordt uitgang A (reuma) min of meer afgesloten. Maar wij, allergiepatienten, hebben ook een uitgang B (de allergie!) en daar gaat ons immuunsysteem zich dan maar op richten (bij gebrek aan beter zeg maar)

Dit is natuurlijk een heel symplistische voorstelling, maar ik vond het wel goed beeldend. Hopelijk kun je er wat mee.

• chantal

Ik heb ook veel meer last gehad tijdens het gebruik van simponi, ze konden geen directe oorzaak daarvoor vinden. Maar wat aletta zegt is wel een goeie om een doorverwijzing naar allergoloog.

Heel veel succes.

groetjes chantal