krentenbaard

• miranda1963

Ik zit met een dilemma. Mijn kleindochter van 1 jaar heeft waterpokken en krentenbaard, Besmettelijk dus. Nu spuit ik Enbrel en is mijn weerstand niet optimaal.

A.s. woensdag pas ik op en zit ik dus met het dilemma of het risico op besmetting voor mij niet aanzienlijk groot is. A.s. zaterdag ga ik ook nog op vakantie en zit er niet op te wachten om ziek te worden.

Ik kan natuurlijk met aanraking (bv luier verschonen0 handschoenen aantrekken of is het beter om maar helemaal niet op te passen. Wie weet raad?

Gr. Miranda

• AnnemiekV

Het is beiden zeer besmettelijk…..waterpokken via de lucht, dus ook met hoesten, niezen of praten. Nou heb je dat meestal als kind al gehad, en ben je er daarna minder gevoelig voor als volwassen zijnde.

Maar jij kunt nog zo hygiënisch te werk gaan, een kindje van 1 jaar kan dat nog niet…Besmettingsgevaar schijnt over te zijn, als er korstjes zitten bij waterpokken, en bij krentenbaard dacht ik ook, maar weet dat niet zeker.

Ik zou het risico liever niet nemen eerlijk gezegd, maar wie weet heeft nog iemand anders tips.

• chantal

Zijn inderdaad beide zeer besmettelijk hoe het besmettings periode exact in elkaar zit weet ik niet 100% zeker. Maar wat Annemiek al zegt jij kunt nog zoveel voorzorgsmaatregelen nemen een kind van 1 kan dat niet. Misschien even contact opnemen met je arts of reumaconsulent die je tip kunnen geven. Maar zou persoonlijk geen risico nemen, gezien je eigen gezondheid en de vakantie, want ziek zijn op vakantie is ook niet handig.

• Marieke (Beheerder)

Hoi,

Dankzij mijn verminderde weerstand door tien jaar mtx gebruik heb ik al kinkhoest, waterpokken en vanallerlei andere kinder virussen gehad die ik niet zou moeten kunnen krijgen… Ik zou het risico dus niet nemen.

Eventueel met je reumatoloog of consulent overleggen.

Groetjes Marieke (beheerder)