herkent iemand dit! blauwe plekken op ontstoken gewrichten

• chantal

Hoi,

Ik heb een vraag momenteel is mijn AP heel erg opgevlamd en merk nu dat ik op de gewrichten die ontstoken zijn allemaal blauwe plekken krijg, ze ontstaan uit het niets. Kan dit met de AP te maken hebben of niet of misschien andere oorzaak? Ik weet jullie zijn geen dokter maar misschien heeft dit iemand ook eens gehad. Het is me al vaker opgevallen dat ik het heb maar gezien ik nu wel heel veel gewrichten ontstoken heb is het wel heel erg opvallend en krijg er ook vragen over. En het is vaak dat ik ‘s avonds naar bed ga en ’s ochtends met blauwe plekken opsta. Herkent iemand dit??

Alvast bedankt voor jullie reactie

groetjes chantal

• Marieke (Beheerder)

Hoi Chantal,

Ik herkendit eigenlijk alleen van het hypermobiliteitssyndroom. Google maar en dan kom je het wel tegen.

Groetjes Marieke (beheerder)

• gerardger

Circa 1:100 mensen heeft de ziekte van Willebrand en dat is een eiwitstoornis in het bloedplasma. Ondanks dat het veel voorkomt wordt het bij de meeste mensen gewoon niet herkend, juist omdat het weinig ernstige gevolgen heeft. Normaal is het eiwit verantwoordelijk voor de stolling van bloed echter als het eiwit is ontregeld dan zal bloed minder snel gaan stollen. Oftewel het zal gevolgen hebben. Omdat er in dit geval sprake is van reuma raakt het synovium in gewrichten ontstoken waardoor de druk op omringend weefsel toeneemt. Het zorgt ervoor dat pijn ontstaan wegens druk en trek op spieren, pezen en de botdelen in het gewricht zelf. Daarbij treden dus kleine scheurtjes op in adertjes. Doordat stolling traag optreedt zal de bloeding relatief langer aanhouden waardoor blauwe plekken eerder ontstaan. Het is in dit geval zeer aannemelijk dat er sprake is van reuma in combinatie met de bloedstolling eiwitstoornis. Omdat je ‘s nachts rust en de spanning op de gewrichten is verdwenen zal juist dan het zwellen van de synovium extra voordoen waardoor je ’s ochtends wakker wordt met blauwe plekken op je gewrichten.