combi medicijnen

• sandrab

Nadat ik 9 jaar Methotrexaat heb gebruikt, ben ik er bewust mee gestopt omdat ik enorme bijwerkingen had.

Ik gebruik nu bijna 2 jaar Arava, maar merk steeds meer dat dit niet meer voldoende is.

Krijg veel ontstekingen erbij en een scan wees uit dat ik al behoorlijke artrose heb als gevolg van de artritis.

Mijn vraag is of het altijd nodig is om mtx te gebruiken als ik bijvoorbeeld Enbrel of Humira ga gebruiken ?

En wat gebruiken mensen die artritis psoriatica hebben voor medicijnen, als de Arava en Methotrexaat niet meer helpen?

Alvast bedankt,

Gr. Sandra

• aletta

Ik heb jarenlang Arava samen met Enbrel en later Humira gebruikt. En ik gebruik het nu met Rituximab. Die biologicals schijnen veel beter te werken als je er MTX of Arava bij gebruikt, zodat het dan ook vrijwel altijd in die combinatie gegeven wordt.

• Marieke (Beheerder)

Hoi,

De behandeling van AP verschilt niet significant van die van RA, het zijn beide ontstekings artritissen uit de zelfde soort groep. Plaquenil misschien nog een optie?

Groetjes Marieke

• sandrab

Ik heb sinds 4 weken de stap genomen. Ik ben begonnen met Humira in combinatie met Methotrexaat.

Van de Humira merk ik weinig, dan dat alleen mijn ontstekingswaarden wel goed gedaald zijn.

De mtx is een ander verhaal. Zoals ik al eerder aangaf was ik daar 2 jaar geleden , vanwege de enorme bijwerkingen, bewust mee gestopt.

Op advies van reumatoloog toch bij de humira gaan gebruiken.

De eerste weken was zo slecht nog niet, maar sinds 2 weken weer enorme bijwerkingen.

Ik ben minstens 2 dagen enorm misselijk en loop als een zombie rond. Auto rijden is niet verantwoord en ik loop al dagen te huilen.

Het maakt me zo depressief.

Dus wat nu te doen?

Ik ga in ieder geval eerste de reumatoloog / verpleegkundige bellen.

Want wat is dan de kwaliteit van mijn week. Ik voel me depressief en ben 3 dagen in de week bezig met mtx. Ik heb geprobeerd om er positief in te gaan staan, maar mijn lichaam protesteert.

Het maakt me in ieder geval geen leuker mens……

bedankt voor het lezen en als je opmerkingen/ advies hebt…. aub zet ze hier neer !!!

gr. sandra

• aletta

Humira kan ook heel goed samen met Arava gebruikt worden!

• Kees

Dag Sandra,

Zeer herkenbaar die misselijkheid. Meestal is de MTX de grote boosdoener.

Zelf ben ik overstapt van MTX tabletjes naar injecties. Ik was minder misselijk maar het was niet helemaal over.

Toen heb ik enkele dagen rond de injectie van MTX Metoclopramide Hcl 10 mg tweemaal daags ingenomen en dat werkte perfect.

Zelf heb ik de biologicals Enbrel, Humira en Remicade .gebruikt. Bij mij deed de Humira eerst weinig, na een half jaar redelijk maar na een jaar kreeg ik er obstipatie van en verslechterde mijn bloedbeeld. Depressief ben ik nooit geweest van bovengenoemde biologicals.. Dat werd ik wel na gebruik van Abatacept wat ik anderhalf jaar heb gebruikt per infuus eens in de vier weken. Ik ben nu sinds 3 maanden aan de antidepressiva. Het gaat gelukkig weer iets beter. Maar voordat die abatacept volledig uit mijn lijf verdwenen is zal nog wel even duren. En dan nog afbouwen van de antidepressiva.

Groeten,

Kees

• sandrab

bedankt voor je reactie kees,

ik ben inmiddels, in goed overleg, gestopt met de mtx en ik ben meteen een ander mens.

Ik denk wel eens wanneer ga ik eens naar mezelf luisteren. Ik heb eerder 10 mtx gebruikt en wist wat het met me deed.

Nu dus alleen Humira en dat slaat heel goed aan.

Sinds ik Humira spuit, gebruik ik bijna geen diclofenac meer en ik kan goed lopen, dus voor mij werkt het tot nu toe heel goed.

gr. sandra

• famke

Aletta,

Ik ben even benieuwd naar jouw ervaring met Humira.

Je hebt eerst enbrel gebruikt en vervolgens humira. Deed de humira iets?

De rituximab ben je vervolgens gaan gebruiken. Ik sta ook voor het besluit om rituximab te gaan gebruiken. Ik zie er echter tegen op. En vraag me af of ik niet eerst Humira zal proberen. (enbrel spuit ik inmiddels 7 jaar en doet niet meer wat het zou moeten doen).

Andere vraag: ben je rituximab gaan gebruiken omdat onder andere je reumafactor toenam, of hoog bleef?

Bij mij neemt rf toe en erg hoog en dat is, volgens reumatoloog, teken dat de B cellen aangepakt moeten worden; rituximab grijpt in op de B cellen.

Groet,

Famke

• maaike claartje Zand

Hallo,

Ik vind het knap ingewikkeld allemaal. Ik ben nu dingen aan het uitzoeken voor mijn moeder, die te horen heeft gekregen dat ze een nieuwe knie moet. dat probeert ze uit te stellen door te letten op andere voeding en natuurlijke geneesmiddelen. Bij dr vogel aan het kijken voor atrosan tabletten, wie heeft daar ervaring mee? Zie reuma.

Groetjes, Maaike