Artrosepatient gaat sneller achteruit dan gedacht

• Marieke (Beheerder)

Artrosepatiënt gaat sneller achteruit dan gedacht

Het fysiek functioneren van artrosepatiënten verslechtert al binnen drie tot zes jaar nadat de aandoening wordt vastgesteld, blijkt uit onderzoek. Dat is enkele jaren eerder dan artsen tot nu toe aannamen.

Dit blijkt uit een studie die promovendus Daniël van Leeuwen beschrijft in zijn proefschrift. Tot nu toe was onduidelijk op welke termijn artrose het dagelijks functioneren beïnvloedt, in activiteiten als wandelen en traplopen.

Studie

In de studie is over een periode van tien jaar fysiek functioneren gemeten bij mensen met en zonder knie- of heupartrose. Dit gebeurde met een kleine combinatietest, bestaande uit een korte looptest, een balanstest en het opstaan uit een stoel om inzicht te krijgen in het beloop van het functioneren.

Drie tot zes jaar nadat deelnemers voor het eerst artrose rapporteerden, was hun fysiek functioneren duidelijk minder dan dat van mensen zonder artrose.

Metingen

Van Leeuwen bestudeerde ook de gevoeligheid van verschillende tests om verschillen tussen mensen met en zonder artrose aan te tonen. Alleen de combinatietest liet verschillen zien tussen de groepen. Spierkracht, spieractivatie en uitgebreidere wandel- en traplooptesten waren niet verschillend. Uitgebreidere metingen lijken dus niet beter dan een kleine combinatietest.

Thuisgebruik

Met de gebruikte combinatietest kunnen ook thuis metingen worden gedaan. Daardoor kan een meer representatieve steekproef worden genomen, vergeleken met uitgebreidere testen die in labs worden uitgevoerd.

Intensieve krachttraining

Van Leeuwen onderzocht verder de haalbaarheid en effecten van intensieve krachttraining voorafgaand aan een totale knievervanging, vergeleken met een standaardprogramma zonder krachttraining.

Hij concludeert dat training vóór de operatie het verlies van functioneren door een totale knievervanging kan voorkomen. Intensieve krachttraining blijkt echter niet beter dan een standaardprogramma.

Proefschrift

Daniël van Leeuwen is gepromoveerd op 29 april. De titel van zijn proefschrift is: ‘Strength and voluntary activation in relation to functioning in patients with osteoarthritis’.

Bron: Vrije Universiteit Amsterdam

• Kees

Dag Marijke,

Interessant stukje wat ik hier lees over artrose.

Inmiddels is bij mij eind februari dit jaar mijn rechter knie vervangen. Door goede resultaten met Abatacept eens per 4 weken en eens per week 10 mg methotrexaat was het ontstekingsproces sterk afgenomen. Omdat het kraakbeen bijna geheel miste begon de artrose zijn negatief werk te doen. Binnen een jaar werd de beweeglijkheid, buigen en strekken van het onderbeen, sterk verminderd waardoor fietsen niet meer mogelijk werd.

Voor de operatie weer fysio en krachttraining gehad. Met succes, want 20 uur na de operatie stond ik weer stabiel op de geopereerde knie. Na 4 weken liep ik zonder krukken en na 6 weken fietste ik weer. Dit najaar ga ik voor de linker knie.

Ik had me laten wijsmaken dat vervanging van een kniegewricht meer revalidatie vergt dan bij een nieuwe heup. In mijn geval dus niet. Ik teken ervoor als het bij de vervanging van linker knie ook zo goed gaat.

Groeten,

Kees

• Marieke (Beheerder)

Hoi Kees,

Je knie revalidaties bieden waarschijnlijk verschillende mensen hoop voor de toekomst!

Groetjes Marieke (beheerder)

• flopje

Nou dat is goed nieuws dat het ook snel kan revalideren.

Ik ben nu begin 60 maar heb al 20 jaar last van artrose.

Vorig jaar kon ik nog 4 km lopen met 1 zitpause, afgelopen maand nog geen 100 meter.

Ik zit middenin een verhuizing van een huis met 3 trappen en het vele sjouwen met zware dingen kan het proces in knieen versneld hebben volgens orthopeed.

In het najaar hoop ik dat rechts vervangen kan worden. Nu is het organisatorisch zo lastig te realiseren, o.a. 6 weken niet autorijden dat ik het nog even uitstel.

Vorige week injectie in r.knie gehad en het gaat zeker in huis een stuk beter. Zaterdag 500 m. heel zorgvuldig mijn voeten en knie in de juiste stand neerzettend gelopen, niet veel maar ben er wel beetje blij mee. Misschien volgend jaar echt weer wandelingetjes maken?

Fietsen kan wel met knieen maar kan mezelf moeilijk in balans houden door polsproblemen. Nu maar fietsje voor de bank en 4x in de week half uurtje, alle beetjes helpen om soepel te blijven toch?