DINXPERLO - Ruim 35 jaar zette Alie van Koot zich in als lid van het reumacomité. Ieder jaar belde ze de collectanten en coördineerde ze de collecte in Dinxperlo en De Heurne. Afgelopen donderdag nam ze afscheid en werd ze in het zonnetje gezet. Behalve mooie woorden van dank kreeg ze een bos bloemen en een beeldje ‘Samen’. Een attentie was er ook voor de andere leden van het lokale comité.

‘Ik hoop dat ik er plek voor heb’, grapte Alie van Koot, toen ze kleine beeldje in ontvangst nam. Ook al is ze geen fanatieke schrijfster, de pennenset voor 35 jaar trouwe dienst komt goed van pas bij het puzzelen. Vooral de laatste jaren is moeilijk om collectanten te vinden, maar de persoonlijke aanpak van mevrouw Van Koot werkte prima. ‘‘Zeg maar dat ik het weer doe’, hoorde ik door de telefoon, als ik een zoon of dochter aan de lijn kreeg.’

De wijken zijn niet te groot en dat levert ieder jaar weer een mooie opbrengst op. Bovendien wordt er gebruik gemaakt van zakjes, zodat de gevers de collecte kunnen voorbereiden. Aan de deur vertellen ze waarom het werk zo belangrijk is. Iedereen kent wel iemand met deze nare ziekte. ‘Ik heb zelf reuma. Ik hoop dat er snel een medicijn komt, zodat ik minder pijn heb’, zegt Christa Visser. Het Reumafonds strijdt al meer dan 85 jaar voor een beter leven met reuma vandaag en een leven zonder reuma morgen. 

Het fonds financiert onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek, geeft voorlichting en komt op voor mensen met reuma. Daarvoor is geld nodig. ‘De opbrengst in Dinxperlo is altijd goed, zeker dit jaar. De mensen geven trouw.’ Volgend jaar is de collecte in de week van 10 tot 15 maart. Om ook dan weer een goede opbrengst te realiseren, zijn nieuwe collectanten nodig. Belangstellenden kunnen zich melden via de website van het reumafonds.

Wil je in Eindhoven collecteren dan kun je contact opnemen met de beheerder van dit forum, aangezien zij zelf collecteorganisator is in Eindhoven.