vraagje

• tecko

half maart weer voor controle naar de reumatoloog geweest. Alles was prima en hij kwam met het voorstel om de Humira op 1 x per 14 dagen te gaan spuiten ipv 1 x per week. Ik ging er mee accoord maar nu blijkt dat ik dat niet kan hebben tenminste dat is mijn idee. Gisteren gebeld en ik kon direct komen. Volgens hem is de pijn die ik nu heb niet afkomstig van het feit dat ik nu op 1 x per 14 dagen zit maar is het een vorm van artrose dus “ordinaire” slijtage. Ik heb daar dus echt mijn twijfels over. Mijn vingers zijn erg pijnlijk de linker pols is pijnlijk de rechter enkel begeeft het keer op keer en ook de heupen gebinnen mee te doen. Wat de twijfel erg naar boven bracht was dat hij zei dat de opvlammingen voornamelijk in de scharniergewrichten zou moeten zitten dus niet in de kootjes. Nou zijn de gewrichten niet perse opgezet en rood maar hoe dan ook ik heb weer pijn sinds ik overgestapt ben. Ik zit daar dus echt niet op te wachten ook al omdat het gewoon goed ging en ik langzaamaan weer achteruit ga. Mijn vraag is dus ook, reuma zit naar mijn idee in alle bewegende delen en niet alleen in de grote scharnier gedeeltes. klopt die stelling van mij of moet ik meer vertrouwen op de mening van mijn arts. Vergat er nog bij te melden dat hij me nu pijnpleisters heeft voor geschreven maar op mijn vraag wat daar inzit en hoe dat werkt kreeg ik geen antwoord waar ik echt tevreden mee was. Ik heb een gierende hekel om zo maar van alles te gaan gebruiken domweg omdat een arts zegt dat het goed is dus ik wil weten wat er in zit het wat het doet. Hij zei iets van ibuprofen/tramadol/morfine achtig iets wat er in zou zitten en ja het zou kunnen dat ik er suf van werd maar het zou ook kunnen dat het niet zo was. Kan er dus even geen kant mee op want het is een vaag antwoord. Als ik het zo lees op het recept staat er Butrans 5 mg……… rest kan ik niet lezen.

• chantal

Hoi heftig dat je zo achteruit bent gegaan na het verminderen van de humira.

Bij mij zit de reuma zo ongeveer in alle bewegende delen en ook in de kootjes, ik weet niet welke reuma vorm jij hebt. Maar ik zou proberen te overleggen om weer naar wekelijks gebruik humira te gaan, gezien dit jou in het verleden goed geholpen heeft en nu het veranderd is je zoveel last hebt.

Over de butrans dat is een opiaat valt ook onder de opium wet en is idd een soort morfine. Ik gebruik ook de Butrans maar dit is bij mij voornamelijk omdat ik niet goed op reuma medicatie reageer met gevolg dat ze alleen maar pijnbestrijding kunnen doen. Heb zelf de eerste 2 weken wat last van bijwerkingen gehad maar nu nergens meer last van.

Heel veel sterkte

groetjes chantal

• tecko

Dank je wel voor je reactie Chantal. Ik reageer meestal erg sterk op medicatie. Ik val al om van een kwart amitriptyline. dus ….Ik zie het nog 4 weken aan zonder de pijnpleister tenzij het eerder nog erger gaat worden en anders gewoon terug naar de reumatoloog. Oja ik heb trouwens RA

gr. Marja

• Marieke (Beheerder)

Hoi Tecko,

Amitryptiline is een heel ander medicijn dan een opiaat. Ik reageer zelf heel sterk op Amitryptiline maar niet op opiaten.

Hier vind je info over Butrans.

Ook ik zou het gesprek aangaan met je reumatoloog.

Groetjes Marieke (beheerder)