vraag over rustige en actievve periodes van RA

• Eva

Op internet lees ik veel over rustige en actieve periodes van RA.

Weet iemand hoe lang die periodes duren? Of is dat per persoon verschillend?

Zelf heb ik het iets langer dan een jaar en het gaat met vrij weinig medicatie al maanden vrij goed.

Betekent dit dat hier straks een periode tegenoverstaat waarin de ziekte heel actief wordt en ik meer pijnklachten krijg?

Wie heeft hier ervaring mee?

groetjes,

• Marieke (Beheerder)

Eva,

Dit is voor iedereen anders. Bij sommige mensen komt de reuma zelfs in remissie en komt er nooit meer een actieve periode of blijft stabiel door de medicijnen. Wanneer je geluk hebt blijft het bij kleine oplevingen die door medicijnen onder controle te houden zijn. Wanneer je pech hebt komt het nooit onder controle en heb je regelmatig perioden van grote terugval. Helaas kunnen we niet in de toekomst kijken dus geniet van deze periode en doe wat je kunt en geniet van de mogelijkheden die je nu hebt. Probeer een beetje een reserve potje energie aan te leggen voor het geval je het later nodig hebt en geen roofbouw te plegen omdat het goed gaat. Vaak kan het dan lang goed gaan en kun je er langer plezier van hebben.

Groetjes Marieke (beheerder)