De mooiste die ik tot nog toe te horen heb gekregen binnen de familie was :“ Waarom laat je je niet afkeuren?” Alsof dat zomaar even gaat, en alsof ik dat zou willen! Moet er niet aan denken zeg!
Of deze:“ Waar moet jij moe van zijn,je werkt maar 2 dagen, en dan nog geen eens 8 uur per dag. Je kunt wat wandelen met de cliënten en aantutten.” (Wandelen met rolstoelers die gemiddeld een kilo of 80 wegen, verschonen van volwassen cliënten die spastisch zijn, en dus met een tillift geholpen moeten worden, en compleet aan of uitgekleed)
Maar meestal wordt er eigenlijk niks gezegd, en ik vertel zelf ook niet zo veel. Wat zou ik ook nog moeten vertellen, dat ik iets van reuma heb, weten ze, en dat ik pijn heb weten ze ook. Dus ik merk wel dat ik zelf weinig loslaat, dus dan krijg je vanzelf ook minder reactie denk ik.
Op mijn werk vanuit collega's absoluut begrip, die vragen ook hoe het gaat, en ze vragen door dus ik kan me er niet vanaf maken, haha! Dus daar gelukkig ook nog geen raar commentaar gehad. Verzorging doen we zoveel mogelijk met zijn tweetjes, en wij geven onderling aan, of iets wel of niet lukt. Mijn collega heeft het in de rug, dus ook zij moet op haar lijf passen. Wij halen elkaar niet het werk uit de handen, ieder geeft zelf aan wat wel of niet kan die dag, geen enkel probleem.
Ergens kan ik het me ook voorstellen dat de buitenwereld dom reageert, in mijn geval zie je niks. Pijn en moeheid zijn niet snel af te lezen aan mijn gezicht. Tenzij je me goed kent. Af en toe loop ik wat mank of stijf. Verder heb ik geen plakkaat op mijn voorhoofd, haha! En dat geldt voor de meeste van jullie ook, denk ik? Alhoewel ik nog zonder hulpmiddelen de deur uit kan, dus ook daar valt niks aan te zien dan.