Begeleid sporten individueel of groeps of helemaal niet?

• Jopie1982

Weer een leuke vraag waarbij ik wel wat advies kan gebruiken.

Op dit moment zit ik in een revalidatiecentrum waar de begeleiding onwijs goed is.

Over een maand ben ik klaar (na 7 maand revalidatie).

Daarna moet ik blijven sporten, ik deed dit altijd gewoon bij een sportschool ging 3 keer in de week sporten en deed dit naar eigen inzicht.

Maar met twee chronische ziekten is dat eigen inzicht best wel lastig.

Nu wil ik dus eigenlijk gaan sporten bij een fysiotherapeut.

Nu is mijn vraag, weten jullie of dit kan/mag ook qua verzekering (ik ben onwijs goed verzekerd), maar mag je “gewoon” sporten bij de fysio?

En wat zou beter zijn individueel of groeps??

Alle tips, op- en aanmerkingen zijn welkom.

Ik wil het graag allemaal geregeld hebben voordat ik klaar ben met revalidatie.

• AnnemiekV

Ik heb zelf gesport bij fysiofitness, dus onder begeleiding van een fysiotherapeut, in groepsverband. Kostte me 30,- per maand, voor 1x per week. Helaas geen vergoeding, want ik heb nog geen diagnose, dus pies wat dat betreft een beetje naast de pot. Maar ik weet sowieso niet of je het vergoed krijgt hoor, moet ik erbij zeggen!

Op zich was dat sporten wel fijn, er wordt op je gelet, op je houding gelet, maar je zult toch zelf ook moeten aanvoelen of oefeningen je goed doen, op dat moment. Ik ben er zelf mee gestopt, want heb een gigantische hekel aan fitness eerlijk gezegd…..Dus ik ga nu zwemmen hier in het dorp. ( moet ik nog regelen, dus nog niet begonnen)

• Marieke (Beheerder)

Hoi,

Bij reuma krijg je sowieso geen vergoeding meer voor fysio, dit is vorig jaar uit het basispakket gehaald voor chronische zorg tenzij je gewoonweg heel goed verzekerd bent. Ik heb onbeperkte fysio in het pakket en dat betekent ook een “beweegprogramma”.

Ik sport twee tot drie keer per week individueel onder begeleiding van mijn fysiotherapeut afhankelijk van hoe het met me gaat in de sportschool waar ze mee samen werken (en anders heeft een goede fysiotherapeut wel een oefenzaal). Reumagroepjes zijn het niet voor mij en eigenlijk heb ik het liefste mijn personal trainer naast me staan ;-) . (Heb alleen 15 euro borg betaald voor een pasje voor een kluisje).

Ik laat verder tapen met Cure tape, of medical tape het is maar hoe je het wilt noemen, het is van die tape die je ook op topsporters ziet zitten, bij bijvoorbeeld tennis op tv. Blauwe zwarte of roze stroken tape. De tape wordt niet meer vergoed sinds januari maar koop ik nu groot in en ik begin er al een aardige handel aan te hebben want de apotheek rekent 15 euro voor een doosje en ik maar 10.

En als het ff minder gaat dan doen we reguliere fysiotherapie, dat kan vanalles zijn, koffie drinken ;-) , massage, tapen, kraken/manuele technieken etc. En altijd bij alles praten heel veel praten das goed voor m'n mentaal.

Groetjes Marieke (beheerder)

Ps ik krijg volgende week voor m'n verjaardag wel van mijn echtgenoot een ‘hard’loopband maar dat weet ik natuurlijk nog niet

• Jopie1982

Het tapen ken ik zelf ook.

Het is inmiddels al zo erg dat ze me zelf hebben leren tapen dus ik heb hier nu een rolletje roze, groen en rood liggen, dik en dun, zucht.

Maar het helpt mij niet voldoende.

Gelukkig ben ik heel goed verzekerd en bij mij is het niet meer alleen reuma, maar ook nog astma, heb het dus een beetje dubbel op.

Denk dat ik 2 a 3 keer per week individueel hier nooit voor elkaar ga krijgen in de buurt maar dat hoeft ook niet perse.

Maar ik heb absoluut iemand nodig die op me let.

Ga nog maar eens verder rondvragen.

• tecko

Ik sport thuis. Wij hebben het geluk dat we een aantal spullen thuis hebben en onze fysio heeft voor ons allebei een individueel programma gemaakt. Eens in de zo veel tijd gaat hij samen met ons naar de sport school en dan kijkt hij of ons programma aan gepast moet worden.

gr. Marja

• aletta

Ik heb ook reuma en astma en ik heb eigenlijk ECHT begeleiding nodig bij het sporten. Ik ben ook op zich goed verzekerd, maar ik krijg groepslessen etc bij de fysio niet vergoed, alleen reguliere therapie. Omdat het fysiofitness wat ik deed niet meer vergoed wordt, en het voor mij simpelweg te duur geworden is, sport ik nu 1x per week in een reguliere sportschool. Dat scheelt 15 euro per maand en ik kan op tijden die me beter uitkomen.

Ik heb wel een enorme sportverleden dus ik weet zelf wel het een en ander van bewegen af. Dat scheelt. En ik blijf HEEL ver van mijn grenzen vandaan. Tot nu toe gaat het goed. Overigens is dit alles zeer tegen de zin van mijn revalidatieartsen, maar ja wat moet je? Ik wil bewegen, moet bewegen, maar de perfecte oplossing is gewoon te duur.

Raar genoeg krijg ik groepstherapie in het water wel vergoed. Ik ga dus ook 1x per week in een reumaoefengroep zwemmen.

• Marieke (Beheerder)

Aletta,

Fysiotherapeut niet bereid het als fysiotherapie te declareren? Slaat namelijk nergens op. Ik heb een goede reva arts. Ze weet dat zonder ‘over’belasting je niet kunt sporten dus stimuleert ze het zelfs. Zolang mijn fysio mee de grens bewaakt. En we gaan ver, mijn omgeving heeft daar meer moeite mee. Die vind dat niet geschikt meer soms voor mij. Ik ben er pas een paar maanden mee bezig maar je moet sommigen horen. Daar kwam ook mijn vraag over negatieve reacties vandaan.

Groetjes Marieke (beheerder)

• aletta

Precies , De fysio weigert het te declareren als “gewoon:” fysio. Ik woon in een klein dorpje en dit is de locale fysio die huist in het bejaardencentrum hier en waar anderen ook terecht kunnen als het moet.

Voor een “echte” fysiopraktijk moet ik met de auto, en dat kan ik niet altijd. En ik heb ook niet altijd een auto tot mijn beschikking omdat we er samen 1 hebben en manlief ook af en toe weg moet.

• AnnemiekV

Dat klopt, dat had ik ook, ik krijg wel fysio vergoed, zo'n 18x per jaar. Maar de fitness moet ik uit eigen zak betalen. ( heb maar niet meer gevraagd of ik niet op naam van mijn man fysio kan laten doen, want die heeft er ook 18 staan en gebruikt ze nooit, haha) misschien in een klein dorpje wat lastiger?

• flopje

Jopie. Let bij je verzekering goed op de omschrijving. Er is BEWEEGtherapie en BEWEGINGStherapie, het ene wordt grotendeels vergoed het andere niet. Ik ben vergeten welke wat is omdat dat bij mij niet van toepassing is. Maar is gemakkelijk te bevragen bij je verzekering. Dan kan je gerichter zoeken wat je kan en wilt doen. Geeft het revalidatiecentrum ook geen advies hiein?.