bloedbezinking goed, toch reuma?

• Marjolein

Hallo,

Ik heb al langere tijd verschillende klachten, paar keer bloed wezen prikken, waaruit kwam dat ik dan weer vit D tekort had, en nu weer foliumzuurtekort. Hiervoor de benodigde tabletten gekregen, maar de klachten blijven en verergeren zelfs. Bloedbezinking is elke keer goed, alleen toevallig kwam ik op internet info tegen over de ziekte van bechterew en ik herken me er zelf helemaal in. Verschillende mensen vragen aan mij of ik weleens op reuma onderzocht ben (nee dus), terwijl ze niet eens alle klachten van mij kennen. Nu is mijn vraag of iemand hier weet of je toch reuma kan hebben ondanks dat je bloedbezinking goed is?? Alvast heel erg bedankt, Marjolein.

• Jopie1982

Je kunt zeker reuma hebben zonder dat ze dat in je bloed zien.

Het is dan vaak je verhaal, de foto's, scans e.d. en dan kan er toch een “stempel” reuma komen.

Als jij echt het gevoel hebt dat het niet klopt ga er dan eens mee terug naar je huisarts en bespreek het.

Succes en sterkte ermee.

• hvh

Hallo Marjolein,

Wat Jopie al zei je kan zeker reuma hebben zonder dat er iets in je bloed is te zien. Ik heb al 6 jaar AP en er is maar een 1 keer iets in mijn bloed gezien geweest. Het is zelfs zo dat bij een aantal vormen van Reuma het “normaal” is dat er niets in het bloed te zien is. Ik heb naast AP ook het syndroom van Tietze (een chronische ontsteking aan het borstbeen) en dat zullen ze ook niet in het bloed kunnen aantonen.

Luister naar je eigen lichaam en blijf vertrouwen in je zelf hebben. Omdat het niet in het bloed te vinden is kan het heeeeeel lang duren voor dat je een diagnose krijgt.

Groet

• AnnemiekV

Ik ben ook ond controle van een reumatoloog, en nog geen diagnose. Ook mijn bloed laat niks zien, heel enkele keer is de bezinking iets verhoogd, dat is alles. Mijn huisarts zegt zelf ook dat het niks zegt, je kunt echt wel ontstekingen hebben, zonder dat het in je bloed te zien is. Ook de reumatoloog beaamt dit, dus ik zou toch eens verder laten kijken, als je veel klachten hebt. Ook ik herken heel veel in Bechterew, maar ook in artritis psoriatica. ( al heb ik geen psoriasis bij mijn weten, mijn vader wel) Het zit een beetje in hetzelfde straatje, die beide reumavormen.

• Marjolein

Bedankt voor jullie reacties. Ik ben vanmiddag weer eens bij de huisarts geweest, met al mijn klachten op papier. Na wat aandringen heb ik een verwijzing gekregen voor de internist. Huisarts denkt niet dat er iets uit gaat komen omdat bloedbezinking elke keer goed is. Morgen ga ik bellen voor een afspraak (kon vandaag niet meer, te laat terug van de huisarts). Mijn lijstje neem ik mee naar de internist, kijken wat hij/zij zegt en als het nodig ga ik daar zeuren over een doorverwijzing naar een reumatoloog. Ik wilde dit weten voordat ik naar de internist ga zodat ik me niet weer met een kluitje in het riet kan laten sturen :)

Groetjes,'

Marjolein