drinken van koemelk houd reuma in stand

• miranda1963

NIJMEGEN - Het drinken van koemelk heeft te maken met het ontstaan en het in stand houden van reuma. Dat is althans de overtuiging van moleculair bioloog Fons van de Loo, die start met een groot onderzoek dat binnen twee jaar het verband moet aantonen.

De aan het UMC st. Radboud verbonden wetenschapper gaat uit van de oude volkeren die leefden van de jacht en visserij en geen koemelk dronken. „Bij een volk als de Inuït komt reumatoïde artritis (RA) minder voor dan in de moderne maatschappijen. Er is een kans dat dat komt door het minder drinken van koemelk. Met het drinken van melk komen kleine celdeeltjes, exosomen genaamd en celblaasjes, van de koe zelf mee. Ik wil onderzoeken of die celdeeltjes het afweersysteem ontregelen.”

Omdat melk eerder in verband is gebracht met maagdarmziekten en diabetes type 1, vindt het Reumafonds het onderzoek van De Loo dermate interessant dat een groot bedrag is vrijgemaakt. „In totaal investeren we 3,8 miljoen euro in meerdere nieuwe fundamentele wetenschappelijke onderzoeken naar de oorzaak en behandeling van reuma. De geschiedenis leert dat veel echte doorbraken in onderzoek vaak uit onverwachte hoek komen. Daarom willen wij ook dit soort onderzoek een kans geven,” aldus directeur Lodewijk Ridderbos van het Reumafonds.

Van de Loo denkt dat de exosomen wie wij binnenkrijgen uit voedsel onze immuniteit sturen en de ontstekingen bij RA gaande houden. „We worden door die exosomen uit voedsel gevoeliger voor een ziekte als RA. Vervolgonderzoek moet aantonen hoevéél melk je moet drinken om die gevoeligheid te verhogen. Ook wil ik kijken of we de exosomen kunnen herprogrammeren zodat ze het afweersysteem in de goede richting bijsturen. Als dat lukt, kunnen we een voedingssupplement maken dat kan helpen bij de behandeling van reuma.”

Reuma is een verzamelnaam voor meer dan 100 chronische aandoeningen aan gewrichten, spieren en pezen. Ruim 2,3 miljoen Nederlanders hebben reuma. Daarvan hebben ongeveer 250.000 mensen reumatoïde artritis (RA).

• Alphons

Eeen goede reden om over te stappen op bier :)-D

• tecko

Aha dan kan ik dus, als dochter van een veeboer, met recht de schuld aan mij ouders geven. Tot mij 8ste verjaardag alleen maar pure koemelk gedronken. Foei pap en mam. Beetje vreemd dat ik pas reuma heb gekregen op mijn 50ste. Oja ik heb vanaf mijn 8ste vrijwel nooit meer melk gedronken. O ik snap het das dus de reden waarom het ik pas op latere leeftijd ziek ben geworden. Jullie begrijpen het denk ik al ben toch echt een beetje errug sceptisch.

gr. Marja

• miranda1963

Ik kreeg al reuma voordat ik uberhaupt een glas melk heb gehad. Misschien in stand gehouden door moedermelk? Moet ik dus mijn (in maart overleden) moeder hiervoor verantwoordelijk houden?!

Ik ben ook erg sceptisch over dicht bericht…

• marjan

Ik ben toevallig een aantal weken geleden gestopt met kaas, room, yoghurt enz. (Melk dronk ik al jaren niet meer) omdat ik last van mijn buik kreeg na het nuttigen van deze producten. Dit hielp direct maar wat schetst mijn verbazing; ik heb ook nauwelijks meer last van mijn gewrichten!?! Misschien is het toeval; Ik weet het niet!?!

Ik heb trouwens Ra en palindroomreuma

• Kees

Interressant op de boerderij.

De boer zoekt een vrouw, de vrouw zoekt een boer en de boer zoekt een boer. Maar er gebeurd blijkbaar meer op de boerderij.

Zo zoekt de wetenschapper op de boerderij naar de invloed van de melk van de koe op reuma.

Arme Koe! Hij was al verantwoordelijk voor BSE ( niet te verwisselen met bloedbezinkingssnelheid eerste uur )

Ook zorgen de produkten van de koe soms voor een ongewenste gewichtstoename.

50 jaar geleden werd bij mij de diagnosemij RA gesteld. De eerste vraag van de internist aan mij was: Kom je vaak op een boerderij?

Ik kan geen koe meer zien! Geef mij maar een varken. Daar maken ze van die heerlijke prednison van.

Prettige feestdagen

Kees

• marjan

Het gaat na twee maanden nog steeds goed. Ik heb geen pijn of stijfheid. Het zal toch niet waar zijn…?!?