Iemand ervaring met deze cursus / training?

• Jopie1982

Het is absoluut niet de bedoeling om reclame te maken, dus ik hoop ook niet dat het zo opgevat wordt.

Mocht dit niet mogen, EXCUUS.

Onlangs gaf iemand mij aan dat de cursus/training van Batafurai echt iets voor mij zou zijn.

Ik ben wat gaan lezen en gaa zoeken enz. en zit er toch over te denken.

Graag zou ik willen weten of er mensen van hier zijn die er toevallig ervaring mee hebben?

kent iemand deze cursus/training en zijn jullie positief?

Zouden jullie heet aanraden?

• KarinH

Hallo Jopie,

Een paar jaar geleden heb ik tijdens een bijeenkomst voor fibromyalgiepatiënten gesproken met Monique Brouwer, de oprichtster van Batafurai.

Zelf had ik toen ook interesse, maar heb er van af gezien om deel te nemen, omdat de nadruk écht ligt op de ziekte fibromyalgie en dat is toch weer een ander verhaal dan ap.

Ik heb het programma toen gelezen en het viel me gelijk op dat dat wel erg zwaar was. Er zaten bv. wandelingen, fietstochten bij van 1,5 en zelfs van 2,5 uur. Voor mij onmogelijk haalbaar. Ik weet niet of dat voor jou haalbaar is en of er inmiddels misschien weer iets veranderd is aan de inhoud van het programma.

Groet,

Karin

• Jopie1982

Dank je voor je reactie. Had zelf de site gekeken en had ook al het gevoel dat daar de nadruk op lag.

Maar aan de andere kant, iedereen, ongeacht welke ziekte moet er mee leren omgaan dus dat kan dan met RA en AP ook.

Helaas kan ik nergens een programma vinden, ik schrik er van wandeltochten en fietstochten die zo lang duren, dat kan ik absoluut niet

dat is een ding dat zeker is.

Misschien een keer een e-mail sturen en informatie opvragen, want toch lijkt het me wel oke.

Twijfel!!!

• Marieke (Beheerder)

Hoi,

Het vragen naar een mening over een cursus is natuurlijk geen reclame.

Wanneer ik de informatie lees valt mij ook op dat het in elke zin over fibromyalgie gaat. En nee, dat hoeft geen probleem te zijn maar daar moet je je wel bewust van zijn. Ik denk dat veel fibromyalgie patiënten tegen andere dingen aanlopen dan artritis patiënten. Ook in het lotgenoten contact op de cursus zul je misschien andere dingen beleven dan dat je met mede artritis patiënten zou zitten.

Dat wandelen zou ik zeker nagaan…

Heb je weleens reuma uitgedaagd gedaan?

Groetjes Marieke

• Jopie1982

Bedankt voor je reactie, begin nu eerlijk gezegd wel te twijfelen….doe ik hier wel goed aan.

Vraag he me nu wel af, maar twijfel is goed, dan denk ik er goed over na en weet ik dat ik niet te sne moet beslissen.

Denk idd ook dat we tegen andere dingen zullen aanlopen en dat is niet handig, want het is juist fijn als je van elkaar kunt leren (dat merk ik nu

ook wel in het revalidatiecentrum), dubbel dus.

Reuma uitgedaagd ken ik helemaal niet.

Is dat ook een soort van cursus of een dag e.d.??

En heb jij er ervaring mee? En hoe was het? Ben heel benieuwd.

• KarinH

Hallo,

Je hebt gelijk dat alle mensen met reuma moeten leren omgaan met de ziekte en voor het grootste gedeelte loopt iedereen ook wel tegen dezelfde problemen aan.

Maar een groot verschil vind ik dat mensen met fibromyalgie als ze over hun grenzen heen gaan, daar wel voor moeten boeten, maar daar verder uiteindelijk geen blijvende schade van ondervinden. Mensen met ap of ra kunnen door over hun grenzen heen te gaan, ontstekingen uitlokken, die blijvende schade kunnen aanrichten.

Vandaar dat ik vertelde over het intensieve programma.

De cursus reuma uitgedaagd wordt overal in het land gegeven en is vooral gericht op het omgaan met de ziekte en het lotgenotencontact, er is hier geen gezamenlijk bewegen ingebouwd.

Het UMC is momenteel bezig met het opzetten van een online cursus reuma uitgedaagd.

Je kunt dan online anoniem handvaten en tips krijgen over het omgaan met de ziekte en je vragen stellen.

Deze cursus is er al voor jongeren met reuma en volgend jaar, als alles goed gaat, dan ook voor 25 jaar en ouder.

Groet,

Karin

• Marieke (Beheerder)

Hoi Jopie,

Over reuma uitgedaagd vind je hier wel meer info bij de zoekfunctie.

ReumaUitgedaagd! is de zelfmanagementtraining voor mensen met reuma. Speciaal opgeleide trainers die zelf ook reuma hebben, begeleiden de training.

ReumaUitgedaagd! is voor iedereen met een vorm van reuma. Er zijn trainingen voor volwassenen (26 jaar en ouder) en jongeren (16-25 jaar).

Voor jongeren is er een weekendtraining en online training. Voor volwassenen is er een cursus met zes wekelijkse bijeenkomsten en een midweektraining. Een online variant voor volwassenen wordt momenteel ontwikkeld.

Het doel van alle soorten trainingen is gelijk, namelijk het krijgen en behouden van de regie over uw eigen leven met reuma. Samen met andere mensen met reuma, werkt u aan thema’s als communicatie, relaties, bewegen, pijn en behandeling.

Wat leert u in de zelfmanagementtraining?

Tijdens een training gaat u aan de slag met de volgende thema’s:

uitgaan van eigen mogelijkheden en talenten!

omgaan met vragen en problemen over reuma

de regie over uw leven in eigen hand nemen

communiceren met uw omgeving en zorgverleners

grenzen aangeven

pijn, vermoeidheid en (negatieve) emoties managen

beter ontspannen en bewegen

omgaan met relaties (familie, vrienden, partner, op het werk)

belangrijke, betrouwbare informatie vinden (werk, behandelwijzen)

De live trainingen zijn ontwikkeld door de Reumapatiëntenbond/het Reumafonds en afgeleid van het Arthritis Self Management Program van de Stanford University in Amerika.

De online trainingen zijn ontwikkeld door de Reumapatiëntenbond/het Reumafonds en het UMC Utrecht (afdeling Reumatologie & Klinische Immunologie), in nauwe samenwerking met mensen die zelf reuma hebben.

Meer informatie vind je op www.reuma-uitgedaagd.nl

• Marieke (Beheerder)

Hoi,

Ik heb zelf een vergelijkbare cursus gedaan maar dan gegeven in het ziekenhuis waar mijn reumatoloog zit. Ik heb er veel aan gehad. Er werd veel met cognitieve therapie gedaan en daar heb ik nog steeds veel aan. Ook aan het niet schuldig voelen over hulp vragen en ontvangen, het ‘niks doen en maar voor de tv zitten’ ;-) . Daar heb ik veel aan gehad. Ik ben heel anders tegen sommige dingen aan gaan kijken.

Afgelopen zaterdag gaf ik een workshop over reuma en werk. En merkte dat ik nu anderen die in hun zoektocht bezig zijn weer verder kan helpen. Veel patiënten vonden de workshop bij mij, confronterend. Vind ik niet erg, ik zet mensen graag aan het denken…

Ik geef dit soort workshops en schrijf columns over mijn ziekte mede doordat ik zelf een goed acceptatie proces doorlopen heb en dat heb ik mede door een stuk therapie gedaan. In de cursus in het ziekenhuis en later ook elders. Het is wel zo dat bij elke terugval qua mogelijkheden en ziekte je een stuk acceptatie en verwerking opnieuw zult moeten doormaken. Opnieuw zul je moeten wennen en leren omgaan met hoe de situatie dan is.

Groetjes Marieke

• Jopie1982

Whow Marieke, wat top dat je zulke workshops geeft, echt super!!

Acceptatie is idd moeilijk, heb er zelf veel moeite mee, maar vind het ook heel moeilijk om te leren.

Want hoe leer je zo iets???

Worstel er denk ik elke dag wel mee (zoals zoveel mensen).

Heb een mail gezonden en gevraagd of ik het programma van reuma uitgedaagd kan krijgen, gewoon om te zien

of het wat voor me is, wie weet!!

• christine

Hoi,

Heb zelf een paar jaar geleden de cursus Reuma uitgedaagd gedaan, 5 dagen intern in het Groot Stokkert.

Heb er nu nog steeds profijt van, met name: het accepteren van het feit dat je reuma hebt.

De mensen die deze cursus gaven waren heldere en nuchtere mensen die doordat ze zelf ook een vorm van reuma hadden, gewoon ze wisten waar je het over had.

Tijdens die dagen was er voldoende ruimte voor ontspanning, en onderling contact. Kwam er ook enorm tot rust. En lol.

Soms wordt deze cursus ook vergoed door je ziektekostenverzekering.

Echt een aanrader.

groeten