Reuma chip!

• Jopie1982

Vandaag veel nieuws over de reuma chip.

Ben heel benieuwd en wil dolgraag meer weten/lezen.

Men zegt dat je dan zonder medicijnen kunt, lijkt mij nog al bijzonder, maar vind het

zeer positief dat deze onderzoeken er zijn.

Vind alleen 8 proefpersonen echt veel te weinig.

Hoop voor de toekomst???

• aletta

nee… ik denk het niet Jopie

Hierover is al eerder te doen geweest, en eerlijk gezegd lijkt me een onderzoek waarvan de uitkomsten in de Telegraaf gepubliceerd worden nou niet bepaald het meest betrouwbare. Het is inmiddels op de diverse nieuwssites ook vreselijk stil over dit onderwerp.

Ik moet in mijn geheugen graven, maar toen “proefkonijnen” gevraagd werden hiervoor is er volgens mij ook een stevige discussie geweest hier. Ik ken (via facebook) iemand die zich heeft aangemeld en geweigerd werd omdat haar reuma te ernstig was. Het is maar voor een hele kleine groep patienten mogelijk hoorde ik toen, en heeft min of meer dezelfde werking als de biologicals hebben, alleen dan via een zenuwprikkel.

Maar…. mocht iemand meer kennis hebben hierover dan hoor ik het graag….

• aletta

Dit is de eerdere discussie…

http://reuma.startpagina.nl/prikbord/read.php?1579,14313662,14313662#msg-14313662

• Jopie1982

Weet dat er een eerdere discussie is geweest.

Maar nu is het niet alleen de Telegraaf, juist veel meer besteden er aandacht aan, ook de NOS.

Dus vond ik dat het wel weer even opgerakeld mocht worden.

Vind het nog steeds echt super dat dit onderzocht wordt.

Alleen 8 mensen is veel te weinig, is het betaalbaar, werkt het bij iedereen, voor hoe lang.

Enz. nog veel te veel vragen.

En is dit onderzoek het geld wel waard.

Belangrijke punten allemaal.

• hvh

Nu in editie nl ook een stukje over de chip

Groet

Sabine

• Marieke (Beheerder)

Hoi,

Ook op het NOS journaal… En aan het woord een dame die dus niet zonder medicijnen kan ook al heeft ze de chip…

Groetjes Marieke (beheerder)

• miranda1963

De chip staat nog steeds in de kinderschoenen. De reuma moet niet te ernstig zijn en zo zijn er nog meer condities waar je aan moet voldoen wil je uberhaupt als proefpersoon in aanmerking komen. Het word dus in het nieuws gebracht als het ei van Columbus en dat het net nieuw is. Helaas is dit natuurlijk niet de werkelijkheid.

Net als die vreselijke reclame in life4you ( zie voorgaand topic ). Ik ben allergisch voor Voltaren, dus ik hoef er al helemaal niet aan te beginnen. Zinnige nieuwe producten die goed zijn onderbouwd en getest, daar kunnen we iets mee. Niet deze onzin……. en van die chip, ik moet het eerst nog zien?!

• Marieke (Beheerder)

Reuma bestreden door chip

Telegraaf:

De ontsteking in de gewrichten van reumapatiënten kunnen worden geremd zonder medicijnen. Wetenschappers zijn daar voor het eerst in de medische geschiedenis in geslaagd. Bij een patiënt was de ziekte zelfs zo goed als verdwenen. De unieke proef, waarbij in de hals van de patiënt een soort pacemaker wordt geïmplanteerd die elektrische signalen afgeeft, blijkt succesvol.

Dat heeft de aan het Academisch Medisch Centrum verbonden arts onderzoeker Frieda Koopman gisteren bekend gemaakt op een mondiaal reumacongres in Washington. Het onderzoek, dat vorig jaar begon, staat onder supervisie van reumatoloog professor Paul-Peter Tak, die wereldwijd de coördinatie in handen heeft. Neurochirurgen plaatsten bij acht patiënten in Nederland, Kroatië en Bosnië de ’chip’ om de nervus vagus, de hoofdzenuw die in de hals loopt en onder andere de hartslag en ademhaling reguleert.

Nadat vorig jaar bekend werd dat het onderzoek mocht starten van de medisch ethische commissie, belden alleen in ons land al meer dan 1000 reumapatiënten die mee wilden doen. „De aanpak sprak patiënten aan,” licht Koopman toe. „Want deze patiënten wilden liever op deze manier behandeling proberen, dan weer nieuwe medicijnen te starten. De acht geselecteerde patiënten zijn een kleine groep, maar dit onderzoek is een belangrijke eerste stap naar een geheel nieuwe behandeling van RA. Deze ziekte komt bij circa 150.000 Nederlanders voor.

Voor een vervolgonderzoek met de chip zijn we nu op zoek naar RA patiënten die eerder onvoldoende baat hadden bij antireumatische medicijnen waaronder de zogenaamde biologicals.”Mocht bij deze groep de chip in de hals ook aanslaan, dan is de weg geopend naar verdere ontwikkeling van deze nieuwe behandelwijze van RA patiënten. Koopman: „Die ook nog eens kosteneffectief is, want zo’n chip gaat zeker tien jaar mee en sommige medicijnen tegen reuma zijn duur.”Meedoen aan onderzoek?Heeft u RA en heeft u hiervoor meerdere soorten biologicals gebruikt (anti-TNF middelen en daarnaast een ander soort biological; abatacept, tocilizumab of rituximab) en werken deze onvoldoende? Dan kunt u contact opnemen met het AMC in Amsterdam, via 020-5662337 of via 020-5669111. Ook is het mogelijk om een email te sturen naar: kir@amc.uva.nl

• Kees

Al weer prof. Tak in beeld?

5 jaar geleden beweerde deze meneer dat over 10 jaar RA tot het verleden zou behoren.

8 geleden deed ik bij hem mee aan een project met remicade. Ik hoeste me kapot maar een toraxfoto kon er niet af. ( Schadelijk voor de uitkomst van het project? )

Houdt toch op man met die publicatie in de telegraaf! Nog even en RA is geen auto immuunziekte meer maar een zenuwaandoening.

Dat de chip pijnimpulsen naar de hersenen zou kunnen onderdrukken lijkt me wel mogelijk. Scheelt misschien weer een paar pijnstillers.

Laat je niet gek maken met deze grappen.

Groeten,

Kees

• ingrid

Ik heb met het amc gebeld en me ervoor opgegeven. Ben afgelopen week teruggebeld. Kom er niet voor in aanmerking

omdat ik buiten de drie tnf alphablokkers niet ook niet een infuus (zoals bijv. abatacept) heb geprobeerd. Jammer, daar

zit ik nl op te wachten. Je moet in ieder geval ontstoken gewrichten hebben en mtx gebruiken en bovenstaande

geneesmiddelen geprobeerd hebben die dus dan niet werken.

Als bij mij de abatacept niet werkt ga ik me alsnog aanmelden. Je weet maar nooit!